Montrose kompenserar kunder efter Noba-strul

Nätmäklaren Montrose upplevde en rad tekniska problem i samband med noteringen av Noba under fredagen.

Nobas VD Jacob Lundblad är redo för börsen. Foto: Alexander Donka
Nobas aktie rusade första börsdagen. På bild VD Jacob Lundblad.

Idag, 18:20

Dels bokades tilldelningen dubbelt, vilket innebar att kunder fick in 30 aktier på kontot i stället för tilldelade 15 aktier, och dels upplevde nätmäklaren störningar i orderläggningen under morgonen, skriver Montrose i ett pressmeddelande där de uppger att de avser kompensera sina kunder.

"Därför har vi beslutat oss för att kompensera samtliga våra kunder som sålt eller försökt sälja sina aktier under morgonen då tekniska problem påverkade handeln", skriver Montrose som uppger att kompensationen innebär att de ersätter mellanskillnaden mellan faktisk säljkurs och den högsta noteringen under dagen fram till dess att problemen var helt lösta, vilket var 90:90 kr per aktie.

"Du behöver inte göra någonting, om du sålt aktier under denna kursnivå fram till kl. 10:30 så kommer vi automatiskt att sätta in mellanskillnaden på ditt konto", heter det.

Ämnen i artikeln

DNB Bank

Senast

273,00

1 dag %

2,40%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån