Övervikt är mumma för Novo Nordisk

Krönika Med en grundmurad position inom diabetesvård ser det ut som att Novo Nordisk är på väg att öppna upp ännu ett relaterat sjukdomsområde – övervikt.

Jag minns en gång när jag och en vän tillika läkare med stort aktieintresse diskuterade vilka potentiella läkemedel som skulle kunna bli de största. Bland kandidaterna fanns givetvis stora folksjukdomar som demens och Alzheimers. Med i diskussionen fanns också övervikt, en potentiell ”helig graal” då nära 40 procent av världens vuxna är överviktiga och 70 procent av de vuxna i USA, som är världens största läkemedelsmarknad.

Det är i praktiken ofta ett kroniskt tillstånd då människor som går ned i vikt ofta går upp igen efter en kortare eller längre tid. ”Kronisk” för läkemedelsbolag betyder lönsam då läkemedlen då används av patienten under mycket lång tid. Men då vi pratade vilket var många år sedan fanns ingenting på marknaden som fungerade bra. En del hade försökt hindra fettupptag och då fick patienterna istället fettdiarréer (mycket otrevligt) och så höll det på. Många idéer, inga lösningar. Sedan kom GLP-1 analogerna vilket blev en ”game changer” som det så klatschigt heter.

Den här texten publicerades i tidningen Börsveckan i nummer 12 den 20 mars

Läs mer om Börsveckan.

Diabetespreparat finns i lite olika former och GLP-1 påverkar indirekt vår aptit då det bland annat ger långsammare tömning av matsäcken vilket indikerar för hjärnan att vi är mätta och belåtna och då äter mindre. GLP-1 analoger har funnits en tid, och ytterligare en förändring i marknaden som bidragit till de senaste årens boom är uppkomsten av nätläkartjänster. Det har i praktiken betytt en mer liberal förskrivning av läkemedel inom obesitasområdet vilket DN tidigt rapporterade och som följts upp av Läkartidningen.

Vad man tycker om detta är väl upp till var och en, men det är i alla fall intressant att konstatera att det är relativt vanligt med dessa lyckträffar där ett läkemedel för en indikation visar sig fungera även för en annan. Det mest berömda exemplet är nog Sildenafil (Viagra) som Pfizer tog fram 1989 för att behandla högt blodtryck. Det sägs att väldigt många av patienterna i de kliniska studierna bad att få fortsätta med läkemedlet även när studierna var slut vilket förvånande teamet bakom Sildenafil. De grävde lite i data för att hitta orsaken och resten är, som man säger, historia. 2012 såldes Viagra för mer än 2 miljarder dollar och än idag tuffar intäkterna på om än i lägre tempo!

Kan samma sak hända för Novo Nordisk? Kanske har ni hört talas om diabetesmedicinen Ozempic som visat sig ha stora effekter på vikten för patienten i fråga och som nu sålts slut på Sveriges apotek. Sedan tidigare finns finns GLP-1 preparat godkända för överviktsbehandling i USA och EU (wegovy) från Novo Nordisk och det kan bli godkänt för användning även i Sverige i år. Ozempic, för behandling av diabetes typ 2, förskrivs i så kallad offlabel där en läkare kan välja att förskriva preparatet även utanför originalindikation om det är förenligt med säkerhet, behandlingsmål med mera och det är den typen av förskrivning som nu ökar här.

Samma fenomen har även observerats i USA där flera viktminskningsföretag nu försöker integrera närmare med nätläkare, inte minst Weight Watchers som förvärvade en nätläkare (Sequence) för närmare en miljard. En del inom vården är kritiska om det används för patienter med mild övervikt. Men i takt med att övervikt, som också ofta går hand i hand med andra sjukdomar såsom högt blodtryck med mera, växer som problem så är det nog bara en tidsfråga innan normerna förskjuts.

Som gammal Novo-kramare där aktien många gånger räddat min lilla portfölj från usel till åtminstone okej utveckling blir jag glad att se än mer potential, och med en begynnande kulmage kittlar det också att ringa närmaste nätläkare ASAP. Men även för icke-aktieägare är det ett intressant exempel på hur olika krafter kan konvergera för att skapa nya marknader. Tillgång till GLP-1 analoger i sig hade nog inte räckt för att skapa mer än en hygglig försäljning, men när förskrivningsnormerna ändras så boomar plötsligt försäljningen. Det illustrerar också hur viktiga ”mjuka faktorer” kan vara. Så när man analyserar bolag är det alltid värt att ägna en tanke även åt omvärlden och mottagligheten på marknaden. Novo Nordisk och dess Ozempic kan vara starten på en revolution inom viktvärlden.

Den här texten publicerades i tidningen Börsveckan i nummer 12 den 20 mars

Läs mer om Börsveckan.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -