Essilor Luxottica: En global optikjätte

Aktieanalys Essilor Luxottica bildades 2018 genom sammanslagningen av Essilor och Luxottica. Idag är de ledande inom både optik och modeglasögon. Genom att kombinera teknisk expertis med modekunnande har företaget skapat en global jätte som leder innovation och kvalitet inom synkorrigering och glasögondesign.

Essilor Luxottica är en integrerad vertikal aktör inom optikindustrin. Bolagets bredd är slående, de har egen tillverkning av högkvalitativa optiska linser och glasögonbågar, de driver stora detaljhandelskedjor och utvecklar innovativa teknologiska optiska lösningar.

Essilor Luxottica är en kombination av den ledande tillverkaren av premiumbågar och solglasögon, italienska Luxottica och den ledande tillverkaren av optiska linser, franska Essilor. Företaget är betydligt större än de näst största aktörerna inom sina respektive områden och har över 15 procent av den fragmenterade globala glasögonmarknaden.

Företaget har en bred och stark geografisk närvaro, med cirka 36 procent av försäljningen i Europa, 47 procent i Nordamerika och resten i Asien och Latinamerika.

Fusionen

Essilor, grundat i Paris 1849, är känt för sina högkvalitativa synkorrigeringslinser, medan Luxottica, grundat i Agarod i regionen Veneto 1961, har etablerat sig som en ledande tillverkare och distributör av mode- och lyxglasögon. Kombinationen av dessa två giganter har skapat en stark marknadsposition och drivit utvecklingen inom branschen.

Essilor Luxottica erbjuder ett brett sortiment av produkter, från receptglasögonlinser, kontaktlinser till solglasögon och optiska instrument. Företaget äger och licensierar flera av världens mest kända glasögonvarumärken.

Varumärken

Luxottica är en av världens största tillverkare av bågar och solglasögon. De egenägda varumärken är bland annat Ray-Ban, Oakley, Persol, Vogue Eyewear. Ray-Ban är ett ikoniskt varumärke som prismässigt regerar i medelprissegmentet, den så kallade mainstream-marknaden. Oakley är ledande på olika typer av sportglasögon.

En viktig del av bolaget är licensierade varumärken. Lyxvarumärken som Prada, Chanel, Dolce & Gabbana, Versace, med flera tillverkas och säljs av EssilorLuxottica.

Denna diversifierade varumärkesportfölj ger Essilor Luxottica en stark närvaro i både lyxsegmentet och mainstream-marknaden, vilket säkerställer stabila intäkter och minskar riskerna.

Tillverkning av optiska linser

Essilor är världens största tillverkare av optiska linser, och företaget erbjuder ett brett utbud av linslösningar, inklusive progressiva linser, antireflexbehandlingar och högindexlinser. Några av deras mest kända varumärken inkluderar Varilux (progressiva linser), Crizal (antireflexbehandling) och Transitions (fotokromatiska linser).

Detaljhandel

Essilor Luxottica driver ett globalt tillverknings- och distributionsnätverk. Företaget har produktionsanläggningar i flera länder och en effektiv logistikkedja som säkerställer snabb distribution av deras produkter världen över. Detta nätverk stöds av ett stort antal egna detaljhandelsbutiker, inklusive LensCrafters, Sunglass Hut, Pearle Vision och Oliver Peoples.

Svenska optikerkedjan Synsam ägs till 6,6 procent av Essilor Luxottica.

Teknologi och innovation

Totalt har Essilor Luxottica över 11 000 patent och investerar mycket i forskning och utveckling för att skapa avancerade optiska lösningar och nya material som förbättrar både syn och komfort.

Ett exempel på detta är Essilors förvärv av Satisloh som är ledande inom digital ytbehandlingsteknologi. Andra exempel omfattar linser som minskar ögonbelastning och förbättrar synskärpan, samt solglasögonlinser med förbättrat UV-skydd och hållbarhet.

Dessutom utvecklar de nya produkter som integrerar olika teknologier. Essilor Luxottica har börjat investera i hörapparatsmarknaden. Bolagets senaste satsning heter Nuance och här har de tagit fram en innovativ hörappart för mild till modest hörselnedsättning som är osynlig och integrerad i glasögon, planerad att lanseras under andra halvan av 2024.

Förvärvare

Essilor Luxottica är en aktiv förvärvare på en fragmenterad marknad med köpen av optikhandelskedjorna GrandVision, LensCrafters och Sunglass Hut samt Essilors konsolidering av linsbehandlingslaboratorier.

Bolaget gör även teknologiförvärv som kompletterar verksamheten, här har vi Essilors förvärv av Satisloh.

Strukturell tillväxt

Ökad närsynthet växer globalt från 34 procent av världens befolkning år 2020 till en förväntad andel på närmare 50 procent år 2050. En alltmer åldrande befolkning skapar mer efterfrågan på läsglasögon, progressiva linser och solglasögon.  

Estimat

Essilor Luxotticas strategi att integrera teknologisk innovation med starka varumärken har ökat marknadsandelen och diversifierat kundbasen sedan sammansslagningen av bolagen.

Analytikerkåren förväntar sig en försäljningtillväxt i intervallet 5-6 procent kommande år, vilket innebär att de växer snabbare än den underliggande marknaden som uppskattas växa i intervallet 3-4 procent. De växer genom innovation som nya hörselprodukter och fortsatta kompletterande bolagsförvärv.

Den vertikala integrerationen, med produkter som sträcker sig från glasögonlinser till optiska instrument, spås vara en anledning att analytikerna förväntar sig ökade marginalerna från 15-16 procent till närmare 19 procent år 2026.

Nettoresultatet spås öka i en snabbare takt än omsättningen tack vare effektiva kostnadshanteringsstrategier och ökad operativ effektivitet. Här är indikerar analytikernas estimat en ökning av vinst per aktie från 5,1 euro 2023, till 7,5 euro 2026, vilket ger en mer aptitlig värdering.

P/e-talet spås sjunka från dagens 35 till 27,7 på 2026 års estimat, vilket är under det historiska p/e-talssnittet runt 35. Värderingen är högre än den totala europeiska aktiemarknaden. Den bör vara det då den underliggande verksamheten är mycket stabil i både tillväxt och cyklikalitet samt har en högre lönsamhet.

Essilor Luxottica är en marknadsledande serieförvärvare som erbjuder en intressant exponering mot strukturell tillväxt, men aktien är långt ifrån ett klipp.

Placera tycker den hör hemma i en långsiktig portfölj då efterfrågan är stark på synkorrigeringsprodukter och modeglasögon. Företaget planerar att fortsätta investera i innovation och expandera globalt på tillväxtmarknaderna. Framtiden ser ljus ut för Essilor Luxottica.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
EssilorLuxottica SA Köp 204,70 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -