Delårsrapport januari - juni 2025 Euroflorist 2.0 Obligation AB (publ) orgnr 559333-6174
27 augusti, 10:00
27 augusti, 10:00
Delårsrapport januari - juni 2025 Euroflorist 2.0 Obligation AB (publ) orgnr 559333-6174
Korthet – april till juni
Korthet – januari till juni
VD | Har ordet
Det andra kvartalet uppvisar en ökad nettoomsättning, drivet av den lyckade migreringen av Serenata Flowers till vår gemensamma plattform. Vi har fortsatt fokusera på lönsamhet och kvartalet uppvisar samma trend som tidigare kvartal med en ökad lönsamhet per order jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Kvartalet uppvisar en något högre OPEX jämfört med andra kvartalet 2024, vilket drivs av omstruktureringskostnader i Serenata Flowers. Organiskt ser vi en fortsatt sjunkande OPEX. EBITDA är på en hälsosam nivå och kvartalets resultat är det bästa för kvartal två sen Corona-året 2021.
I många av våra marknader fortsätter det vara ett tufft klimat, där consumer confidence fortsätter vara på låga nivåer och konsumenterna prioriterar bort vissa utgifter. Totalt sett uppvisar kvartalet en volymnedgång jämfört med motsvarande kvartal föregående år, vilket är i linje med vårt lönsamhetsfokus, där vi under andra kvartalet likt första kvartalet valde att minska volymen från performance marketing för att optimera lönsamhet totalt och per order för att bibehålla en långsiktigt hälsosam affär
Vi har under kvartalet fortsatt realisera synergierna för Serenata och i början av tredje kvartalet hade all personal från Serenata Flowers lämnat bolaget, vilket kommer ha en positiv effekt på OPEX från Q3 och framåt. De förväntade synergierna fortsätter följa planen och vi ser redan nu att Serenata bidrar mycket positivt till vårt resultat. Kassaflödet från den löpande verksamheten var under första halvåret sämre än föregående år. Det beror framför allt på förändringen i storleken av leverantörsskulder, medan vi ser en positiv förändring i rörelseresultatet jämfört med första halvåret 2024 och lägre finansieringskostnader.
Vi fortsätter arbetet med att differentiera kundanskaffningen, framförallt genom att fortsätta fokusera på att utveckla vårt CRM-arbete samt att ytterligare öka vår kundnöjdhet. Detta arbete gör att vi trots en lägre volym från performance marketing ser en ökad lönsamhet per order och en hälsosam EBITDA.
Under året kommer vi fokusera på det vi kan påverka och arbeta med förbättringar av bolaget. Vår ambition är att fortsätta utveckla bolaget, investera och ta marknadsandelar. Det absolut viktigaste för oss är att bygga för framtiden.
Magnus Silfverberg
VD | Koncernchef
Malmö, 27:e augusti 2025
Det finns alltid en anledning att ge blommor.
Euroflorist är en ledande europeisk e-handelsplattform för blommor och kompletterande produkter.
Vi tycker att blommor är det bästa sättet att uttrycka känslor och att ingen anledning är för stor eller liten för att ge blommor till sig själv, eller någon annan. Vi finns i tio länder i Europa och levererar över hela världen.
Närmre upplysningar lämnas av:
Magnus Silfverberg, Verkställande direktör.
E-post: magnus.silfverberg@euroflorist.com
Anders Denvall, CFO.
E-post: anders.denvall@euroflorist.com
27 augusti, 10:00
Delårsrapport januari - juni 2025 Euroflorist 2.0 Obligation AB (publ) orgnr 559333-6174
Korthet – april till juni
Korthet – januari till juni
VD | Har ordet
Det andra kvartalet uppvisar en ökad nettoomsättning, drivet av den lyckade migreringen av Serenata Flowers till vår gemensamma plattform. Vi har fortsatt fokusera på lönsamhet och kvartalet uppvisar samma trend som tidigare kvartal med en ökad lönsamhet per order jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Kvartalet uppvisar en något högre OPEX jämfört med andra kvartalet 2024, vilket drivs av omstruktureringskostnader i Serenata Flowers. Organiskt ser vi en fortsatt sjunkande OPEX. EBITDA är på en hälsosam nivå och kvartalets resultat är det bästa för kvartal två sen Corona-året 2021.
I många av våra marknader fortsätter det vara ett tufft klimat, där consumer confidence fortsätter vara på låga nivåer och konsumenterna prioriterar bort vissa utgifter. Totalt sett uppvisar kvartalet en volymnedgång jämfört med motsvarande kvartal föregående år, vilket är i linje med vårt lönsamhetsfokus, där vi under andra kvartalet likt första kvartalet valde att minska volymen från performance marketing för att optimera lönsamhet totalt och per order för att bibehålla en långsiktigt hälsosam affär
Vi har under kvartalet fortsatt realisera synergierna för Serenata och i början av tredje kvartalet hade all personal från Serenata Flowers lämnat bolaget, vilket kommer ha en positiv effekt på OPEX från Q3 och framåt. De förväntade synergierna fortsätter följa planen och vi ser redan nu att Serenata bidrar mycket positivt till vårt resultat. Kassaflödet från den löpande verksamheten var under första halvåret sämre än föregående år. Det beror framför allt på förändringen i storleken av leverantörsskulder, medan vi ser en positiv förändring i rörelseresultatet jämfört med första halvåret 2024 och lägre finansieringskostnader.
Vi fortsätter arbetet med att differentiera kundanskaffningen, framförallt genom att fortsätta fokusera på att utveckla vårt CRM-arbete samt att ytterligare öka vår kundnöjdhet. Detta arbete gör att vi trots en lägre volym från performance marketing ser en ökad lönsamhet per order och en hälsosam EBITDA.
Under året kommer vi fokusera på det vi kan påverka och arbeta med förbättringar av bolaget. Vår ambition är att fortsätta utveckla bolaget, investera och ta marknadsandelar. Det absolut viktigaste för oss är att bygga för framtiden.
Magnus Silfverberg
VD | Koncernchef
Malmö, 27:e augusti 2025
Det finns alltid en anledning att ge blommor.
Euroflorist är en ledande europeisk e-handelsplattform för blommor och kompletterande produkter.
Vi tycker att blommor är det bästa sättet att uttrycka känslor och att ingen anledning är för stor eller liten för att ge blommor till sig själv, eller någon annan. Vi finns i tio länder i Europa och levererar över hela världen.
Närmre upplysningar lämnas av:
Magnus Silfverberg, Verkställande direktör.
E-post: magnus.silfverberg@euroflorist.com
Anders Denvall, CFO.
E-post: anders.denvall@euroflorist.com
Analyser
USA
Analyser
USA
1 DAG %
Senast
12 september, 18:11
Erna Solberg avgår som partiledare för Høyre nästa år
OMX Stockholm 30
12 september, 17:57
Börsen slutar runt noll – Svolder en vinnare
Svolder
12 september, 15:56
Svolder rustar för nya affärer: "Attraktivt värderade just nu"
Castellum
12 september, 14:38
15 mest blankade aktierna i Sverige
Tele2
12 september, 14:31
Tele2:s styrelseordförande säljer aktier för 38,3 miljoner
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 635,33