Novus lanserar ny kunskapsdag för ett mer faktabaserat samhällssamtal

Under Novus Knowledge Day lyfts problematiken med den växande polariseringen.

En helt ny kunskapsdag har lanserats av Novus med syftet att, genom kunskap och fakta, belysa ämnen som ger oss riktningar framåt. Som ett led i en strävan efter ett samhälle baserat på kunskap och fakta presenterades en ny ideell förening med syftet att bygga den allmänna kunskapen om mänskligt beteende.

Den 6 november samlades en bred publik av insiktsdrivna röster på Operaterrassen i Stockholm. Novus Knowledge Day är en ny plats för de som vill förstå vår samtid för att bidra till en mer kunskapsbaserad framtid. Under dagen diskuterades några av vår tids mest avgörande frågor: Hur ska vi hantera den växande polariseringen? Hur bygger vi förtroende i samhället som samhällsaktör eller ledare? Vill svensken ha denna polarisering?

Kunskap är inte statiskt, utan växer i mötet mellan människor, perspektiv och erfarenheter. Något som Novus Knowledge Day syftar till att möjliggöra, berättar Torbjörn Sjöström, VD på Novus.

Kunskap som grund för samhällsutvecklingen

Ett återkommande tema som flera av talarna återkom till under dagen var behovet av att förvandla kunskap till handling. Här betonades vikten av att förstå komplexiteten i vår samtid, att se fakta i sitt sammanhang och agera utifrån det för att fatta bättre beslut. Programmet rörde sig mellan ämnen som digitaliseringens påverkan, betydelsen och påverkan från AI i framtidens beslutsfattande, ekonomiska och politiska förändringar samt källtillit.

Novus är ett kunskapsföretag mitt i navet med en unik inblick i samtiden genom den kunskap vi samlar in. Jag brukar säga att framgångsrika verksamheter, både offentliga och privata, anlitar Novus för att de behöver kunskap och förståelse om vad människor tycker och tänker. Det är precis vad undersökningar handlar om – att beskriva mänskligt beteende för att sedan kunna agera på den kunskapen, menar Torbjörn Sjöström.

Kraften av samtal i en polariserad tid

Ett centralt tema var polariseringen i det offentliga rummet; Under förmiddagens panel diskuterades avhumaniseringen i debatten och vikten av respektfulla samtal för att fortsätta utvecklas framåt, trots åsiktsskiljaktigheter. Flera av rösterna betonade betydelsen av att fortsätta samtala, att Samtalet är en nödvändig, och avgörande, kraft för demokratin.

Globeknot – The Global Knowledge Tank

På dagen avslöjade Torbjörn Sjöström en ny, ideell organisation med syftet att genomföra de undersökningar som ännu inte gjorts, men som kan vara avgörande för att förstå vår nutid. Syftet med Globeknot är att överbrygga klyftan mellan allmänhetens uppfattningar, empiriska data och den offentliga debatten. Frågor om Sveriges demografi, synen på stora samhällsfrågor som trygghet, klimatförändringen, framtiden och nutiden är några av de centrala samhällsfrågor som kommer att belysas.

Genom att synliggöra frågor där medborgarens åsikter och uppfattningar är (och ibland inte är) samstämmiga med presenterad fakta hoppas Globeknot kunna vara en värdefull ideell resurs för media, beslutsfattare och medborgare. Att visa på det som är viktigast i en demokrati – att frågorna som diskuteras utgår från medborgarens prioriteringar och kunskapsnivå.

Olof Gränström, föreläsare, författare och med ett förflutet på Hans Roslings ”Gapminder” är den första att vara en del av Globeknot bredvid Torbjörn Sjöström.

Samtalen fortsätter

Den första Novus Knowledge Day blev en framgång med stort engagemang från både talare och publik. Intresset och energin under dagen visar att behovet för kunskapsdelning, dialog och gemensam förståelse är stort.

Med ett brett innehåll, högt tempo och en genuin nyfikenhet på vår samtid sattes tonen för en ny tradition. Vi ser fram emot att samla fler insiktsdrivna röster på kommande års Novus Knowledge Day för att tillsammans främja en hållbar samhällsutveckling!

Torbjörn Sjöström
VD Novus
08-128 196 00

info@novus.se

Novus är Sveriges mest välkända undersökningsföretag och verkar inom alla branscher. Vi bidrar med kunskap genom undersökningar som stödjer affärs- och verksamhetsutveckling i både privat och offentlig sektor. Dessutom bidrar vi i framtagandet av offentlig statistik och forskning.

Vårt huvudkontor ligger i Stockholm, men vi genomför undersökningar i över 50 länder, främst för nordiska kunder. Genom vår huvudägare Gallup Nordic är Novus Sveriges representant i Gallup International. Vi är även noterade på Spotlight Stock Market. 

Läs mer på Cision

Ämnen i artikeln


Novus Group

Senast

3,24

1 dag %

−0,61%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån