INDISK STREAMINGTJÄNST NÄRMAR SIG NETFLIX MED CRICKETS HJÄLP
26 maj, 15:12
26 maj, 15:12
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Den indiska streamingplattformen Jio Hotstar har på några månader skaffat sig över 280 miljoner abonnenter, vilket innebär att antalet abonnenter snabbt kommit upp i närheten av Netflix. Orsaken är den ytterst populära indiska cricketligan IPL, Indian Premier League, skriver Financial Times.
Företaget bakom plattformen heter Jiostar och är en fusion av en enhet från den indiske affärsmannen Mukesh Ambanis företagsimperium Reliance och Disney i Indien. Företaget har också backning av James Murdoch, son till mediemogulen Rupert Murdoch.
Indiska cricketfans har tidigare kunnat se streamade matcher gratis via Reliance tjänst Jio, men efter skapandet av Jiostar krävs ett betalabonnemang. Antalet abonnenter har sedan dess ökat från 50 miljoner i mars till 280 miljoner i innevarande månad, vilket innebär att antalet närmat sig de 300 miljoner abonnenter Netflix har globalt.
"Det har varit IPL:s största säsong hittills. Både vad gäller tittande och monetisering", säger Sanjog Gupta, Jiostars sportchef, till FT. Sedan årets upplaga av IPL inleddes i mars bedöms cirka 450 miljoner ha tittat på matcherna antingen på tv eller via Jiostars digitala plattform. Jiostar hoppas nu att en del av de nytillkomna abonnenterna ska stanna kvar när IPL avslutas i juni för att kunna se program från bland andra Paramount, Pixar och HBO.
Sändningsrättigheterna till IPL kostade 6,2 miljarder dollar för den femårsperiod som sträcker sig fram till 2027.
David Djuphammar +46 8 5191 7913
Nyhetsbyrån Direkt
26 maj, 15:12
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Den indiska streamingplattformen Jio Hotstar har på några månader skaffat sig över 280 miljoner abonnenter, vilket innebär att antalet abonnenter snabbt kommit upp i närheten av Netflix. Orsaken är den ytterst populära indiska cricketligan IPL, Indian Premier League, skriver Financial Times.
Företaget bakom plattformen heter Jiostar och är en fusion av en enhet från den indiske affärsmannen Mukesh Ambanis företagsimperium Reliance och Disney i Indien. Företaget har också backning av James Murdoch, son till mediemogulen Rupert Murdoch.
Indiska cricketfans har tidigare kunnat se streamade matcher gratis via Reliance tjänst Jio, men efter skapandet av Jiostar krävs ett betalabonnemang. Antalet abonnenter har sedan dess ökat från 50 miljoner i mars till 280 miljoner i innevarande månad, vilket innebär att antalet närmat sig de 300 miljoner abonnenter Netflix har globalt.
"Det har varit IPL:s största säsong hittills. Både vad gäller tittande och monetisering", säger Sanjog Gupta, Jiostars sportchef, till FT. Sedan årets upplaga av IPL inleddes i mars bedöms cirka 450 miljoner ha tittat på matcherna antingen på tv eller via Jiostars digitala plattform. Jiostar hoppas nu att en del av de nytillkomna abonnenterna ska stanna kvar när IPL avslutas i juni för att kunna se program från bland andra Paramount, Pixar och HBO.
Sändningsrättigheterna till IPL kostade 6,2 miljarder dollar för den femårsperiod som sträcker sig fram till 2027.
David Djuphammar +46 8 5191 7913
Nyhetsbyrån Direkt
Aktier
Bostadsmarknaden
Aktier
Bostadsmarknaden
1 DAG %
Senast
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 517,79