Anpassningar i produktionen
Under andra halvåret 2024 har den totala produktionen inom branschen för fritidsfordon minskats. Samtidigt som försäljningen har stabiliserats. Kabe bedömer att det väntas ta en tid innan lagernivåerna återgår till en mer balanserad nivå. År 2025 väntas påverkas av åtgärder för att minska lagernivåerna i distributionsledet.
Det kräver anpassning av produktionen. Samt ytterligare marknadsaktiviteter för att stimulera efterfrågan. Kabe lyfter fram att deras affärsmodell skapar möjligheter att snabbt anpassa kostnadsstrukturen för att bibehålla en god rörelsemarginal. Bortsett från år 2020 (3,5%) har Kabes rörelsemarginal typiskt sett pendlat mellan 6-8% över tid.
Kabe | Q1 2025 | Q1 2024 |
Omsättning | 954 Mkr | 1055 Mkr |
Tillväxt Y/Y | -9,6% | 0,9% |
Tillväxt Q/Q | 20,8% | 20,6% |
Bruttomarginal | 12,7% | 13,5% |
Rörelsekostnader | 92 Mkr | 62 Mkr |
Tillväxt Y/Y | 48,4% | -13,9% |
Rörelseresultat | 29 Mkr | 80 Mkr |
Ebit-marginal | 3,0% | 7,6% |
Vinst per aktie | 2,78 kr | 7,33 kr |
Kabe presenterade sin Q1-rapport i mitten av maj. Aktien tappade då drygt 3% på beskedet. Bolaget har nu tre kvartal i rad med negativ tillväxt. Rörelsemarginalen föll till 3,0% (7,6) och är nu 4,8% på rullande tolv månader per Q1 2025.
Kabe redovisar verksamheten i två segment. Husvagnar och husbilar samt segment tillbehör. Lönsamheten på husbilar är högre relativt husvagnar.
Dotterbolaget Kama Fritid är den största grossisten för fritidsprodukter till husvagnar och husbilar i Norden. Kama säljer produkter för mobilt boende och reservdelar till husbilar och husvagnar. Försäljningen sker genom 300 fristående återförsäljare. Marginalerna inom Kama Fritid har varierat mer jämfört husbil och husvagnssegmentet.
Den totala försäljningen av husvagnar i Europa sjönk med 5% till 60 685 enheter (63 853) under 2024.
Det har varit stor variation mellan enskilda länder. Störst var tappet i Norden. I Storbritannien var minskningen 13%. Tyskland och Frankrike minskade 1%. Medan Nederländerna ökade med 6%.
Försäljningen av husbilar i Europa minskade under 2024. Men det finns ett stort intresse för vans (variant av husbil), där Kabe har ett starkt erbjudande. Totala försäljningen för segmenten uppgick till 160 467 enheter vilket var en ökning med runt 10% (146 467). Storbritannien (+36%) och Italien (+19%) var två marknader som gick bra. Även Frankrike och Tyskland ökade runt 10% vardera. I Norden var den totala försäljningen av husbilar i stort sett oförändrad under 2024 och antalet registreringar var 6444 enheter (6454).
I grafiken nedan visas omsättningsutvecklingen för Kabe och några andra bolag med exponering mot friluftstrenden. Dometic som säljer tillbehör till exempelvis husvagnar och husbilar hade ett organiskt försäljningstapp på 12% under 2024. Nimbus som säljer båtar hade en organisk minskning på 14% jämförelsevis.