Placerapodden: Självkörande bilar flyttar fastighetsvärdena

Självkörande fordon är på väg från pilot till praktik – och det förändrar vilka fastighetslägen som blir dyra, vilka som tappar och var det lönar sig att bygga. Om det och mycket mer i veckans avsnitt av Placerapodden.

Sofiasimon
Simon Wallace på DWS gästar Placerapodden för att prata om hur fastighetsvärdena förändras när självkörande fordon intar städerna.

Idag, 07:00

Tänk dig en morgon utan köer och parkeringsjakt. Bilen kör själv, lämnar av dig – och rullar vidare till nästa uppdrag. Det låter fortfarande som framtid, men mycket av tekniken finns redan. I amerikanska delstater som Kalifornien och Arizona rullar självkörande taxibilar på vägarna. Sverige ligger längre bak – här handlar det ännu mest om tester och pilotprojekt. Frågan är hur långt bort vi är från vardag också här, och vad som då händer med fastighetsvärdena.

Det här handlar veckans avsnitt i Placerapodden om, med Simon Wallace som är globalt ansvarig för fastighetsanalys på DWS.

”I London kommer du nästa år att börja se självkörande fordon på gatorna”, säger Wallace som är UK-baserad.

Citykärnan: Högre efterfrågan

DWS släppte nyligen en rapport om vad som händer med fastighetsvärdena när självkörande fordon intar städerna. I tätbefolkade, kollektivtrafikberoende metropoler väntas citykärnan, transportnoderna och de yttre förorterna bli relativa vinnare, medan dagens högvärdiga innerförorter får ett mer blandat resultat.

Wallace menar att även i en autonom framtid sker majoriteten av arbetsresor med kollektivtrafik. Det betyder att citykärnans roll som största mötesplats består och kan stärkas.

Stationspremien kan plana ut

Samtidigt pekar Wallace på en risk för ”första ringen”: när sista milen blir enklare med autonoma fordon urholkas pendlarpremien och betalningsviljan dras längre ut. För områden som till exempel Västra Kungsholmen kan det betyda relativ försvagning om kvarteren inte ställer om till mer låg-bilsmiljö med bättre vardagskvalitet.

Övergångsfas – och tidshorisont

Innan städerna ställt om kan det bli rörigt när självkörande och traditionella fordon samsas, samtidigt som minskat behov av parkering successivt frigör ytor och kräver nya drop-off-lösningar.
De stora värdeförskjutningarna sker inte över en natt.

”Kommer det här att göra skillnad nästa år eller året därpå? Absolut inte, din tidshorisont bör vara någonstans mellan 10 och 20 år.”

DWS beskriver också effekten som gradvis men omfattande – något investerare bör börja beakta redan i fem–tioåriga innehav, inte minst inför exit.

Hela intervjun med Simon Wallace (DWS) finns i Placerapodden, lyssna här eller här.

Ämnen i artikeln
Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån