INTE BARA PROCENTSATSEN SOM ÄR VIKTIG VID NATO-MÖTET - VD
27 maj, 14:34
27 maj, 14:34
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Försvarsföretaget Saab konstaterar att det inför Nato-toppmötet i Haag i juni råder förväntningar kring att man kommer att landa i en gemensam målbild och tidsperspektiv kring försvarsuppbyggnaden, inte minst i Europa.
"Allt cirkulerar kring procentsatsen av BNP, men det är lika intressant att förstå förmågebehoven och gapen som Nato ser utifrån sin försvarsplaneringsprocess – vad vi faktiskt ska förstärka", säger Saabs vd Micael Johansson till Nyhetsbyrån Direkt i samband med försvarsföretagets kapitalmarknadsdag i Karlskoga.
Han får en hel del signalerar att det handlar mycket kring integrerade missilförsvarssystem och andra saker som man har underlåtit att bygga upp, varvat med kvantitetsfrågor men även nya förmågor.
"Så det är ganska stora förväntningar på att klarhet ska bildas i ett antal områden", säger Saab-chefen inför mötet.
Är förmågebeskeden en riskfaktor för er? Är det givet att det kommer att falla väl ut för Saabs del vad förmågorna ska handla om?
"Jag tycker att vi har en otroligt bra portfölj och fokusområden för förmågeperspektivet. Vi är ett av de få företag som kan prata om ett multidomänperspektiv där vi kan integrera system mellan luft-, mark- och sjödomänen. Vi har plattformarna, men också ledningssystem, AI-baserad funktionalitet, sensorer och kan göra systemintegration", svarar Micael Johansson.
Om det handlar om ett integrerat luftförsvarssystem så har Saab visserligen inte väldigt långräckviddig förmåga, men däremot korträckviddig sådan, ledningssystem, sensorer och samarbete med företag som kan hjälpa till att bygga upp det, framhåller han.
"Och vi har flygförmåga. Om man ska satsa på att bygga obemannade sofistikerade plattformar så har vi även den förmågan i huset. Men även kvantitetssaker som behövs, såsom ammunition, supportvapen, missiler och sensorer. Så det finns mycket som talar till vår fördel utifrån portföljen. Det är inte många företag som är så breda som vi är", säger Micael Johansson.
Du nämnde luftvärn. I Ukrainakriget har ju användningen varit stor av drönare och kamikaze-drönare, alltså mindre, billigare enheter. Har ni luftvärn även mot den typen av hot?
"Ja, vi har byggt ett system mot obemannade flygfarkoster ("counter UAS"-system) där vi har ledningssystemnätverket, sensorerna och sedan olika effektorer beroende på vilken applikation man vill verka i. Det kan vara allt från ett så kallat trackfire-system som skjuter ned något, till en elektromagnetisk påverkan, till ett mer avancerat system såsom Robot 70. Vi har redan kontrakt på det från svenska flygvapnet som har implementerat det runt sin infrastrukturbas. Under Gotlandsveckan kommer man att demonstrera en annan typ, med samma arkitektur, från arméns perspektiv, så absolut är det här otroligt viktigt. När vi får förfrågningar på luftförsvarssystem som Robot 70 vill kunden också ha ett erbjudande på hur man ska skydda sig mot inkommande drönare, så det är högt på vår agenda och vi har redan börjat leverera."
Försvarsutgifterna i Europa ökade mer än i USA i fjol. Räknar ni med att växa mer i Europa än USA framöver?
"USA är jätteviktigt för oss och vi växer ordentligt där. Vi är betraktade som väldigt lokala i USA. Jag tycker fortfarande att den transatlantiska länken är otroligt viktig. Vi kan inte tala om total autonomi i Europa, men Europa måste ta större ansvar. Ja, det är en trend att köpa mer europeiskt, och vi ligger efter i Europa gentemot vilken förmåga vi behöver ha. Det är klart att Europa kommer att vara en viktig del av vår marknad framöver. Jag kan inte relatera det till hur mycket mer vi kommer att växa på respektive marknad, men det kommer att vara mycket som händer för att bygga upp Europas försvarssystem framöver och vi ska vara med och ta en stor del av det. Tillväxtmässigt kommer mycket att hända i Europa."
Om man lyckas öka sitt rörelseresultat mer än omsättningen så stiger rörelsemarginalen. Hur länge kan ni fortsätta växa rörelseresultatet mer än den organiska försäljningen, vilket är ert mål för perioden 2023-2027?
"Vi har fortfarande en plan på att fortsätta växa vårt rörelseresultat mer än omsättningen. Det tror jag att man ska fortsätta göra. Jag kan inte ge något tidsperspektiv kring om man slår i ett tak eller inte. Det är svårt att bedöma. Vi måste hela tiden jobba med kassaflödesperspektivet, vår rörelsemarginal och vår tillväxt, men samtidigt inte kompromissa kring satsningarna på kapacitet och framför allt forskning & utveckling. Det är ett paket vi måste hantera", säger Micael Johansson.
Han uppger sig inte ha någon bortre horisont för när han tror att det blir svårt att öka rörelsemarginalen.
"I grunden är det skattebetalarnas pengar i länderna vi levererar till, så det finns naturligtvis en aspekt kring vad kunderna är beredda att betala. Det måste ju vara en rimlig nivå på det, men trots allt så att industrin kan återinvestera. Ibland är man ensam och har så vassa grejer att man har ett ramkontrakt i något land på en rimlig lönsamhetsnivå. Ibland är man i full konkurrens och då kanske lönsamheten kan vara lite högre, men då är man inte garanterad affärerna, så det går inte att ge ett enkelt svar på hur långt man kan driva det."
I fjol steg er rörelsemarginal till 8,9 procent från 8,3 procent året före. Före år 2023 hade ni ett rörelsemarginalmål på 10 procent över en konjunkturcykel. Där kan ni snart vara om ni fortsätter öka rörelseresultatet mer än försäljningen. Kan ni fortsätta öka rörelsemarginalenöver 10 procent också?
"Vi tar rimliga steg. Jag tänker inte prata om var den bortre gränsen går eller ett slutmål för rörelsemarginalen utan nu fortsätter vi vår resa under kommande år på det här sättet. Vi har startat det på ett mycket bra sätt med kontinuerlig tillväxt och vi tror fortsatt på tillväxt efter 2027, även om vi inte har givit något perspektiv på tiden bortom 2027 än. Under tiden ska vi fortsätta öka på vårt rörelseresultat mer än omsättningen och samtidigt generera ett bra kassaflöde. Det är vår plan framöver. Så långt vill jag gå nu. När vissa saker landar - troligtvis under nästa år - kommer vi att titta igenom våra långsiktiga mål. Det får bli en framtida uppgift att prata om det", uppger Micael Johansson.
Saab upprepade vid kapitalmarknadsdagen bolagets finansiella mål på medellång sikt för perioden 2023-2027, däribland målet om en organisk försäljningstillväxt (sammansatt årlig tillväxttakt, "CAGR") på cirka 18 procent. Målet är att samtidigt ha en rörelseresultattillväxt överstigande den organiska försäljningstillväxten. Det tredje målet är en kassaflödeskonvertering om minst 60 procent kumulativt för femårsperioden.
Johan Lind +46 8 5191 7954
Nyhetsbyrån Direkt
27 maj, 14:34
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Försvarsföretaget Saab konstaterar att det inför Nato-toppmötet i Haag i juni råder förväntningar kring att man kommer att landa i en gemensam målbild och tidsperspektiv kring försvarsuppbyggnaden, inte minst i Europa.
"Allt cirkulerar kring procentsatsen av BNP, men det är lika intressant att förstå förmågebehoven och gapen som Nato ser utifrån sin försvarsplaneringsprocess – vad vi faktiskt ska förstärka", säger Saabs vd Micael Johansson till Nyhetsbyrån Direkt i samband med försvarsföretagets kapitalmarknadsdag i Karlskoga.
Han får en hel del signalerar att det handlar mycket kring integrerade missilförsvarssystem och andra saker som man har underlåtit att bygga upp, varvat med kvantitetsfrågor men även nya förmågor.
"Så det är ganska stora förväntningar på att klarhet ska bildas i ett antal områden", säger Saab-chefen inför mötet.
Är förmågebeskeden en riskfaktor för er? Är det givet att det kommer att falla väl ut för Saabs del vad förmågorna ska handla om?
"Jag tycker att vi har en otroligt bra portfölj och fokusområden för förmågeperspektivet. Vi är ett av de få företag som kan prata om ett multidomänperspektiv där vi kan integrera system mellan luft-, mark- och sjödomänen. Vi har plattformarna, men också ledningssystem, AI-baserad funktionalitet, sensorer och kan göra systemintegration", svarar Micael Johansson.
Om det handlar om ett integrerat luftförsvarssystem så har Saab visserligen inte väldigt långräckviddig förmåga, men däremot korträckviddig sådan, ledningssystem, sensorer och samarbete med företag som kan hjälpa till att bygga upp det, framhåller han.
"Och vi har flygförmåga. Om man ska satsa på att bygga obemannade sofistikerade plattformar så har vi även den förmågan i huset. Men även kvantitetssaker som behövs, såsom ammunition, supportvapen, missiler och sensorer. Så det finns mycket som talar till vår fördel utifrån portföljen. Det är inte många företag som är så breda som vi är", säger Micael Johansson.
Du nämnde luftvärn. I Ukrainakriget har ju användningen varit stor av drönare och kamikaze-drönare, alltså mindre, billigare enheter. Har ni luftvärn även mot den typen av hot?
"Ja, vi har byggt ett system mot obemannade flygfarkoster ("counter UAS"-system) där vi har ledningssystemnätverket, sensorerna och sedan olika effektorer beroende på vilken applikation man vill verka i. Det kan vara allt från ett så kallat trackfire-system som skjuter ned något, till en elektromagnetisk påverkan, till ett mer avancerat system såsom Robot 70. Vi har redan kontrakt på det från svenska flygvapnet som har implementerat det runt sin infrastrukturbas. Under Gotlandsveckan kommer man att demonstrera en annan typ, med samma arkitektur, från arméns perspektiv, så absolut är det här otroligt viktigt. När vi får förfrågningar på luftförsvarssystem som Robot 70 vill kunden också ha ett erbjudande på hur man ska skydda sig mot inkommande drönare, så det är högt på vår agenda och vi har redan börjat leverera."
Försvarsutgifterna i Europa ökade mer än i USA i fjol. Räknar ni med att växa mer i Europa än USA framöver?
"USA är jätteviktigt för oss och vi växer ordentligt där. Vi är betraktade som väldigt lokala i USA. Jag tycker fortfarande att den transatlantiska länken är otroligt viktig. Vi kan inte tala om total autonomi i Europa, men Europa måste ta större ansvar. Ja, det är en trend att köpa mer europeiskt, och vi ligger efter i Europa gentemot vilken förmåga vi behöver ha. Det är klart att Europa kommer att vara en viktig del av vår marknad framöver. Jag kan inte relatera det till hur mycket mer vi kommer att växa på respektive marknad, men det kommer att vara mycket som händer för att bygga upp Europas försvarssystem framöver och vi ska vara med och ta en stor del av det. Tillväxtmässigt kommer mycket att hända i Europa."
Om man lyckas öka sitt rörelseresultat mer än omsättningen så stiger rörelsemarginalen. Hur länge kan ni fortsätta växa rörelseresultatet mer än den organiska försäljningen, vilket är ert mål för perioden 2023-2027?
"Vi har fortfarande en plan på att fortsätta växa vårt rörelseresultat mer än omsättningen. Det tror jag att man ska fortsätta göra. Jag kan inte ge något tidsperspektiv kring om man slår i ett tak eller inte. Det är svårt att bedöma. Vi måste hela tiden jobba med kassaflödesperspektivet, vår rörelsemarginal och vår tillväxt, men samtidigt inte kompromissa kring satsningarna på kapacitet och framför allt forskning & utveckling. Det är ett paket vi måste hantera", säger Micael Johansson.
Han uppger sig inte ha någon bortre horisont för när han tror att det blir svårt att öka rörelsemarginalen.
"I grunden är det skattebetalarnas pengar i länderna vi levererar till, så det finns naturligtvis en aspekt kring vad kunderna är beredda att betala. Det måste ju vara en rimlig nivå på det, men trots allt så att industrin kan återinvestera. Ibland är man ensam och har så vassa grejer att man har ett ramkontrakt i något land på en rimlig lönsamhetsnivå. Ibland är man i full konkurrens och då kanske lönsamheten kan vara lite högre, men då är man inte garanterad affärerna, så det går inte att ge ett enkelt svar på hur långt man kan driva det."
I fjol steg er rörelsemarginal till 8,9 procent från 8,3 procent året före. Före år 2023 hade ni ett rörelsemarginalmål på 10 procent över en konjunkturcykel. Där kan ni snart vara om ni fortsätter öka rörelseresultatet mer än försäljningen. Kan ni fortsätta öka rörelsemarginalenöver 10 procent också?
"Vi tar rimliga steg. Jag tänker inte prata om var den bortre gränsen går eller ett slutmål för rörelsemarginalen utan nu fortsätter vi vår resa under kommande år på det här sättet. Vi har startat det på ett mycket bra sätt med kontinuerlig tillväxt och vi tror fortsatt på tillväxt efter 2027, även om vi inte har givit något perspektiv på tiden bortom 2027 än. Under tiden ska vi fortsätta öka på vårt rörelseresultat mer än omsättningen och samtidigt generera ett bra kassaflöde. Det är vår plan framöver. Så långt vill jag gå nu. När vissa saker landar - troligtvis under nästa år - kommer vi att titta igenom våra långsiktiga mål. Det får bli en framtida uppgift att prata om det", uppger Micael Johansson.
Saab upprepade vid kapitalmarknadsdagen bolagets finansiella mål på medellång sikt för perioden 2023-2027, däribland målet om en organisk försäljningstillväxt (sammansatt årlig tillväxttakt, "CAGR") på cirka 18 procent. Målet är att samtidigt ha en rörelseresultattillväxt överstigande den organiska försäljningstillväxten. Det tredje målet är en kassaflödeskonvertering om minst 60 procent kumulativt för femårsperioden.
Johan Lind +46 8 5191 7954
Nyhetsbyrån Direkt
Bostadsmarknaden
Aktier
Bostadsmarknaden
Aktier
1 DAG %
Senast
Samhällsbyggnadsbolaget i Norden
Igår, 17:14
Batljans obligation sägs upp – kan krävas på 920 miljoner
aktieanalys
Igår, 14:26
Husqvarna: Årets sommarklipp
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 510,16