Scanias kinesiska produktionsnav ska vara igång i oktober - siktar på tillväxt i Asien
27 maj, 09:54
27 maj, 09:54
Lastbilstillverkaren Scania kommer att dra igång produktion i Kina i oktober efter en investering på 2 miljarder euro. Det blir företagets tredje globala tillverkningsbas vid sidan av anläggningar i Sverige och Brasilien, sade vd Christian Levin i en intervju med Reuters.
Den nya kinesiska fabriken kommer så småningom att nå en produktionskapacitet på 50 000 fordon - nästan dubbelt så mycket som Scanias brasilianska fabrik producerade förra året.
Scania inleder också en ny fyraårig investeringscykel i Brasilien, som blev företagets andra nav efter Sverige i slutet av 1950-talet. Med produktionsnav i Europa och Sydamerika har Scania kunnat utöka sin närvaro i flera delar av världen.
"Det har gjort oss mycket starka i Latinamerika och Europa, men vi är ganska svaga i Asien", säger Levin. "Om en kund i Asien vill köpa en Scania måste de få den från Europa eller Brasilien, vilket innebär en väntetid på kanske sex eller sju månader."
Nu sker alltså en satsning i Kina där Scania också får tillgång till nästa generations transportteknik i landet.
"Vi vill vara en del av ekosystemet, vi vill vara nära konkurrenterna", säger Levin.
Levin uttrycker vidare oro för de ökande handelsspänningarna med USA, som han menar hotar den globala fria handeln. Däremot ser han positivt på det planerade handelsavtalet mellan Mercosur och EU, vilket kan stärka Scania ytterligare i regionen.
Stefan Linnér
stefan.linner@finwire.se
Nyhetsbyrån Finwire
27 maj, 09:54
Lastbilstillverkaren Scania kommer att dra igång produktion i Kina i oktober efter en investering på 2 miljarder euro. Det blir företagets tredje globala tillverkningsbas vid sidan av anläggningar i Sverige och Brasilien, sade vd Christian Levin i en intervju med Reuters.
Den nya kinesiska fabriken kommer så småningom att nå en produktionskapacitet på 50 000 fordon - nästan dubbelt så mycket som Scanias brasilianska fabrik producerade förra året.
Scania inleder också en ny fyraårig investeringscykel i Brasilien, som blev företagets andra nav efter Sverige i slutet av 1950-talet. Med produktionsnav i Europa och Sydamerika har Scania kunnat utöka sin närvaro i flera delar av världen.
"Det har gjort oss mycket starka i Latinamerika och Europa, men vi är ganska svaga i Asien", säger Levin. "Om en kund i Asien vill köpa en Scania måste de få den från Europa eller Brasilien, vilket innebär en väntetid på kanske sex eller sju månader."
Nu sker alltså en satsning i Kina där Scania också får tillgång till nästa generations transportteknik i landet.
"Vi vill vara en del av ekosystemet, vi vill vara nära konkurrenterna", säger Levin.
Levin uttrycker vidare oro för de ökande handelsspänningarna med USA, som han menar hotar den globala fria handeln. Däremot ser han positivt på det planerade handelsavtalet mellan Mercosur och EU, vilket kan stärka Scania ytterligare i regionen.
Stefan Linnér
stefan.linner@finwire.se
Nyhetsbyrån Finwire
Bostadsmarknaden
Aktier
Bostadsmarknaden
Aktier
1 DAG %
Senast
Samhällsbyggnadsbolaget i Norden
Igår, 17:14
Batljans obligation sägs upp – kan krävas på 920 miljoner
aktieanalys
Igår, 14:26
Husqvarna: Årets sommarklipp
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 510,16