AI-SHOPPINGVERKTYG LYFTE BLACK FRIDAY TILL REKORDNIVÅER
Idag, 15:49
Idag, 15:49
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) AI-drivna shoppingverktyg bidrog till ett kraftigt lyft för USA:s näthandel på Black Friday, där konsumenter undvek trängsel i butiker och i stället använde chatbotar för att jämföra priser och hitta rabatter.
Det rapporterar Reuters.
Amerikaner spenderade rekordhöga 11,8 miljarder dollar online, en uppgång med 9,1 procent från 2024, enligt Adobe Analytics, som följer 1.000 miljarder besök på detaljhandelssajter.
E-handeln ökade kraftigt under Black Friday, Mastercard SpendingPulse rapporterade en ökning på 10,4 procent, jämfört med en tillväxt på 1,7 procent i fysiska butiker. Samtidigt steg AI-trafiken till amerikanska retailsajter med 805 procent jämfört med i fjol, då verktyg som Walmarts Sparky och Amazons Rufus ännu inte fanns.
”Konsumenter använder nya verktyg för att snabbare hitta det de behöver”, säger Suzy Davidkhanian på eMarketer. ”Att köpa presenter är stressigt, och LLM:er gör processen både snabbare och mer guidande". Bland storsäljarna fanns Lego, Pokémonkort, Nintendo Switch, PlayStation 5, Apple AirPods och KitchenAid-mixers.
Globalt påverkade AI och agentverktyg onlineförsäljning till ett värde av 14,2 miljarder dollar, varav 3 miljarder i USA, enligt Salesforce. Deras bredare mätning, som även inkluderar livsmedel, visar att amerikaner spenderade 18 miljarder dollar online, en ökning med 3 procent, med lyxkläder som en av de starkaste kategorierna.
Den ökade näthandeln sätter scenen för en ännu större Cyber Monday, som enligt Adobe väntas omsätta 14,2 miljarder dollar. Elektronik väntas få de största rabatterna, upp till 30 procent, samt starka erbjudanden på kläder och datorer.
I fysiska butiker var Black Friday mer återhållsam, och flera konsumenter uttryckte oro för att spendera för mycket i ett läge präglat av ihållande inflation, osäker handelspolitik och en svag arbetsmarknad.
David Furuholm +46 8 5191 7931
Nyhetsbyrån Direkt
Idag, 15:49
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) AI-drivna shoppingverktyg bidrog till ett kraftigt lyft för USA:s näthandel på Black Friday, där konsumenter undvek trängsel i butiker och i stället använde chatbotar för att jämföra priser och hitta rabatter.
Det rapporterar Reuters.
Amerikaner spenderade rekordhöga 11,8 miljarder dollar online, en uppgång med 9,1 procent från 2024, enligt Adobe Analytics, som följer 1.000 miljarder besök på detaljhandelssajter.
E-handeln ökade kraftigt under Black Friday, Mastercard SpendingPulse rapporterade en ökning på 10,4 procent, jämfört med en tillväxt på 1,7 procent i fysiska butiker. Samtidigt steg AI-trafiken till amerikanska retailsajter med 805 procent jämfört med i fjol, då verktyg som Walmarts Sparky och Amazons Rufus ännu inte fanns.
”Konsumenter använder nya verktyg för att snabbare hitta det de behöver”, säger Suzy Davidkhanian på eMarketer. ”Att köpa presenter är stressigt, och LLM:er gör processen både snabbare och mer guidande". Bland storsäljarna fanns Lego, Pokémonkort, Nintendo Switch, PlayStation 5, Apple AirPods och KitchenAid-mixers.
Globalt påverkade AI och agentverktyg onlineförsäljning till ett värde av 14,2 miljarder dollar, varav 3 miljarder i USA, enligt Salesforce. Deras bredare mätning, som även inkluderar livsmedel, visar att amerikaner spenderade 18 miljarder dollar online, en ökning med 3 procent, med lyxkläder som en av de starkaste kategorierna.
Den ökade näthandeln sätter scenen för en ännu större Cyber Monday, som enligt Adobe väntas omsätta 14,2 miljarder dollar. Elektronik väntas få de största rabatterna, upp till 30 procent, samt starka erbjudanden på kläder och datorer.
I fysiska butiker var Black Friday mer återhållsam, och flera konsumenter uttryckte oro för att spendera för mycket i ett läge präglat av ihållande inflation, osäker handelspolitik och en svag arbetsmarknad.
David Furuholm +46 8 5191 7931
Nyhetsbyrån Direkt
Analyser
Analyser
1 DAG %
Senast
Latour
Idag, 17:01
Latour säljer bolag
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 784,53