STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Dryckesbolaget Umida Group utvärderar en potentiell avyttring av dotterbolaget Brands For Fans och undersöker nya förvärvsmöjligheter som en del av sin tillväxtstrategi.

Det framgår av ett pressmeddelande med anledning av att bolaget genomfört en strategisk översyn av verksamheten.

Brands For Fans har utvecklat, marknadsfört och sålt alkoholhaltiga drycker i samband med artister som bland annat Motörhead, Ozzy Osbourne och Kiss. Brands For Fans har stått för en total försäljning om 175 miljoner kronor mellan åren 2018 och 2023, varav bolaget under det senaste räkenskapsåret stod för 20 procent av Umidas totala omsättning.

"Umida ser att det finns betydande värden i dotterbolaget som kan realiseras till förmån för aktieägarna och en potentiell köpare", skriver bolaget.

Översynen har gjorts mot bakgrund av att Umidas försäljning tidigare huvudsakligen har utgjorts av alkoholhaltiga drycker med Systembolaget som största kund. Under 2023 stod produkter med alkohol för 60 procent av omsättningen och andelen har minskat ytterligare under 2024.

Fia Forsman +46 8 5191 7923

Nyhetsbyrån Direkt

Ämnen i artikeln


Umida B

Senast

1,43

1 dag %

0,00%

1 dag

1 mån

1 år

Senaste nytt
Marknadsöversikt

OMX Stockholm 30

1 DAG %

0,07%

Senast

2 544,04

1 mån
Loading market data...
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Palutko Macéus
Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.
Affärsvärlden
AFV
Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.
Annons
Introduce
för börsens små- och medelstora företag.
Annons
Investtech
Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.