Securitas Direct har tre långsiktiga målsättningar. Nettotillväxten i kundportföljen ska var 20 procent per år, återbetalningstiden för investeringar i nya kunder ska vara under 4 år och kundavgångarna under 6 procent per år.
Nettotillväxten som mäts på rullande 12 månader var under årets nio första månader 16,2 procent (22,4). Det var lägre än den långsiktiga målsättningen men i linje med företagets förväntningar. Analytikernas snittprognos enligt SME Direkt var före dagens rapport 15,6 procent.
Återbetalningstiden för investeringar i nya kunder uppgick under perioden till 4,1 år (3,8). Enskilt för det tredje var kvartalet var återbetalningstiden 4,1 år (4,1).
Kundavgångarna som är bolagets viktigaste nyckeltal uppgick på rullande 12 månader uppgick till 6,9 procent (5,7). Avgångarna ligger över det långsiktiga målet men trenden är enligt Vd Dick Seger positiv och företaget räknar med en lägre siffra längre fram.
Securitas Direct säljer och installerar larm åt hushåll och mindre företag. På konsumentsidan opererar Direct över hela Europa, medan företagslarmen är en rent nordisk affär.
Securitas arbetar med en affärsmodell som innebär att kunden inte betalar hela kostnaden för larmet och installationen av ett nytt larm direkt. Istället betalar kunden en månatlig kostnad och först efter fyra år har kunden betalt larmet och installationen. Efter den perioden blir kunden mycket lönsam för Securitas Direct. Det är därför som en begränsning av kundavgångarna är en så viktig målsättning.
Ambitionen att växa med 20 procent om året i kombination med den applicerade affärsmodellen, med höga initiala kostnader, innebär att bolaget har svårt att tjäna pengar på kort sikt. Sjunker tillväxten ökar istället vinsten.
Under det tredje kvartalet ökade nyförsäljningen med 15,4 procent till 953,7 Mkr och rörelseresultatet med 46 procent till 81 Mkr. Rörelsemarginalen var 8,5 procent (6,7). Försäljningen var i nivå med förväntningarna enligt SME Direct. Däremot var rörelseresultatet ca 10 procent högre.
För de tre första kvartalen ökade Securitas Direct försäljningen med 15,6 (23) procent till 2 815 Mkr. Rörelseresultatet uppgick till 221,4 Mkr (163,4) vilket motsvarade en marginal på 7,9 procent (6,7). Resultatet efter skatt uppgick till 144,5 Mkr (105,2) vilket motsvarade en vinst på 0,40 kr (0,29) per aktie.
Bolaget har tidigare bedömt att rörelsemarginalen i år skulle hamna på 7,5 procent. Nu talar bolaget om en marginal på över 7,5 procent. Till Nyhetsbyrån Direkt säger Vd att målet är att komma upp i 8 procent i år och när vi sedan går framåt är det klart att vi ska vara i intervallet 8- 10 procent.
I halvårsrapporten var prognosen en nettotillväxt i kundportföljen på 15-17 procent. Nu är bedömningen drygt 15 procent. Den lägre tillväxten bör automatiskt leda till högre marginal.
Securitas Direct justerar också sin prognos om återbetalningstiden. Den beräknas i slutet av 2007 ligga något högre än det långsiktiga målet på 4 år. Det kan jämföras med tidigare bedömning om att den ska ligga i nivå med det långsiktiga målet 4 år.
Även nästa år räknar bolaget med en tillväxt på drygt 15 procent som sedan successivt ska öka till 20 procent 2010. Securitas Direct ska presentera en expansionsplan under första kvartalet nästa år. Tidigare besked av att detta skulle presenteras i höst. De nya marknader som kan blir aktuella är Storbritannien, Tyskland, Polen och Ungern.
Aktierna i Securitas stiger idag med 2 kr eller med 10,8 procent och handlas i 20,40 kr. Sedan årsskiftet är aktien ned drygt 6 procent.
Vi har tidigare räknat med en vinst i år på ca 200 Mkr vilket motsvarar 54 öre per aktie. Vi ser ingen anledning att justera den bedömningen.
Det viktiga i värderingen av Securitas Direct är att bedöma företagets förmåga att infria de operativa och ekonomiska målen. De kan antas spegla den optimala långsiktiga vinsttillväxten. Mycket talar för att efterfrågan på larm kommer att var hög under överskådlig tid.
I perspektivet 3-6 månader håller vi fast vid rekommendationen avvakta. Bolaget har befunnit sig i en liten svacka men ser ut att åter vara på rätt väg. Men vi vill se starkare signaler innan det är dags för en köprekommendation.