Imponerande vinstlyft i MQ
MQ-aktien har stigit kraftigt det senaste året men bolagets resultatutveckling är minst lika imponerande.
18 juni, 2014
MQ-aktien har stigit kraftigt det senaste året men bolagets resultatutveckling är minst lika imponerande.
18 juni, 2014
Klädkedjan MQ stärkte sitt resultat kraftigt i det tredje kvartalet, perioden mars till och med april. Den senaste omgången besparingsåtgärder som genomförts under nya vd:n Christina Ståhls ledning har redan uppnått full effekt och rörelseresultatet fördubblades i kvartalet till 42 Mkr från 21 Mkr för ett år sedan.
MQ konstaterar i samband med rapporten att bland annat hyresförhandlingar och personaleffektiviseringar gått lite bättre än väntat vilket bidragit till den snabba lönsamhetsförbättringen i koncernen.
Försäljningsutvecklingen var däremot inte lika imponerande, ned 1,1 procent jämfört med samma kvartal i fjol. I jämförbara butiker föll omsättningen med 0,7 procent vilket kan jämföras med den underliggande marknaden som enligt statistik från HUI steg med 0,6 procent i Sverige.
Den klena utvecklingen jämfört med fjolåret förklaras dock enligt MQ Holding av det faktum att bolaget i fjol drog igång sommarrean redan i maj. Det är ovanligt tidigt och berodde på att man ville rensa ut i butikerna för att göra plats för varumärket Filippa K, vilket var en viktig lansering för MQ. De tre första dagarna på rean landade i tredje kvartalet i fjol vilket innebar bra drag i försäljningen.
Justerat för reaeffekten hade MQ i år rapporterat en säljökning på 5,6 procent jämfört med i fjol.
Även om reor driver mycket försäljning så blir lönsamheten allt som oftast lidande. Bruttomarginalen förbättrades i år till 61,3 procent från 60,2 procent i fjol. Bruttoresultatet i år var därför fortfarande något högre än i fjol trots att butiksförsäljningen var något lägre. I kombination med rejält sänkta försäljningskostnader resulterade det också i att rörelsemarginalen ökade till 12 procent från 5,9 procent i fjol.
Fullprisförsäljning är mycket viktig för alla klädkedjor och MQ strävar efter att sälja så mycket som möjligt utan röda lappar. Bruttomarginalen har också successivt stärkts sedan fjärde kvartalet i fjol. Nyckeln till att slippa rea ut kläder är att ha ett sortiment som kunderna är beredda att betala för och Christina Ståhl har sedan något kvartal tillbaka även tagit på sig rollen som sortimentschef.
MQ har under kvartalet lanserat tre nya varumärken i sina butiker och arbetet med att stärka modepositionen sker fortlöpande. Bolaget jobbar även för att synas i rätt sammanhang och har därför bland annat fördjupat samarbetet med Damernas Värld kring modeeventet Guldknappen.
En annan av de åtgärdspunkter som MQ Holding jobbat med de senaste kvartalen är att stärka kassaflödena och få ned skuldsättningen. Även på den punkten har det hänt en hel del och kassaflödet i det tredje kvartalet var från den löpande verksamheten 63 Mkr jämfört med 43 Mkr i fjol. Nettoskulden har sjunkit till 214 Mkr från 295 Mkr och de stärkta resultaten gör att förhållandet mellan nettoskuld och rörelseresultat har krympt till 1,6 från 2,8 för ett år sedan.
Det innebär en betydligt starkare finansiell situation och öppnar både för en fortsatt hög utdelningsnivå och även för en återupptagen butiksexpansion, något som legat på is det senaste året.
MQ stängde under kvartalet en butik i Malmö och det totala antalet butiker i koncernen är 121 stycken, en mindre än för ett år sedan. MQ startade sin första butik i Norge 2010 och har idag fem butiker i landet. Christina Ståhl sade också i samband med rapporten att nya butikslägen nu blir allt mer intressant både i Sverige och Norge.
Om expansionen av de fysiska butikerna gått på sparlåga det senaste året så har MQ istället satsat på en utbyggd nätbutik och även en större integration mellan de fysiska butikerna och e-handeln. Plagg kan exempelvis köpas på nätet och hämtas upp i butikerna och i vissa fall finns även möjligheter att i butikerna beställa plagg som bara finns i nätsortimentet.
Utvecklingen på nätet särredovisas inte men i tredje kvartalet bidrog e-handel och nettot av nyöppnade och stängda butiker med -0,4 procent till försäljningsutvecklingen. Då har som sagt en butik stängts och i fjol pågick rean även på nätet vilket lyfte försäljningen en del.
MQ:s räkenskapsår 2013/2014 slutar i augusti och vi tror att bolaget kan nå ett resultat per aktie i trakterna av 2,40 kronor. Med dagens kurs innebär det ett p/e-tal på cirka 12,5. För nästa räkenskapsår bör 2,80 kronor vara möjligt vilket sänker p/e-talet till 10,7.
MQ har en policy om att dela ut halva vinsten efter skatt och snittprognoserna för de kommande två utdelningarna ger direktavkastningar på 3,4 procent respektive 4,0 procent.
Det innevarande, fjärde, kvartalet blir det sista för MQ med lätta jämförelsetal. Resultaten började förbättras i första kvartalet i det innevarande räkenskapsåret och även om effektiviseringarna inte hade gett full effekt redan då så lär vinstdrivaren under kommande kvartal allt mer komma att bli försäljningstillväxt istället för som tidigare besparingar.
Ett förbättrat sortiment räcker en bit på vägen men nya butiker lär i förlängningen behövas. Det kommer i sin tur att sätta en viss press på marginalerna och höja risken för resultatbesvikelser något.
MQ-aktien har gått urstarkt sedan Christina Ståhls utnämning presenterades för ett år sedan. Aktien är på ett år upp drygt 100 procent. Resultaten har dock också mer än fördubblats och på våra prognoser är värderingen fortfarande inte hög, speciellt inte i ett relativt perspektiv. MQ har tidigare också handlats med en viss rabatt till följd av bolagets höga skuldsättning, men den har som sagt kommit ned vilket rimligtvis motiverar en minskad rabatt.
MQ har gjort det mycket bra så här långt och även om besparingar alltid är den lättaste delen i en turn-around så tycker vi ledningen är värd ett fortsatt förtroende. Vi behåller därför vår köprekommendation på MQ Holding.
MQ-aktien har stigit kraftigt det senaste året men bolagets resultatutveckling är minst lika imponerande.
18 juni, 2014
Klädkedjan MQ stärkte sitt resultat kraftigt i det tredje kvartalet, perioden mars till och med april. Den senaste omgången besparingsåtgärder som genomförts under nya vd:n Christina Ståhls ledning har redan uppnått full effekt och rörelseresultatet fördubblades i kvartalet till 42 Mkr från 21 Mkr för ett år sedan.
MQ konstaterar i samband med rapporten att bland annat hyresförhandlingar och personaleffektiviseringar gått lite bättre än väntat vilket bidragit till den snabba lönsamhetsförbättringen i koncernen.
Försäljningsutvecklingen var däremot inte lika imponerande, ned 1,1 procent jämfört med samma kvartal i fjol. I jämförbara butiker föll omsättningen med 0,7 procent vilket kan jämföras med den underliggande marknaden som enligt statistik från HUI steg med 0,6 procent i Sverige.
Den klena utvecklingen jämfört med fjolåret förklaras dock enligt MQ Holding av det faktum att bolaget i fjol drog igång sommarrean redan i maj. Det är ovanligt tidigt och berodde på att man ville rensa ut i butikerna för att göra plats för varumärket Filippa K, vilket var en viktig lansering för MQ. De tre första dagarna på rean landade i tredje kvartalet i fjol vilket innebar bra drag i försäljningen.
Justerat för reaeffekten hade MQ i år rapporterat en säljökning på 5,6 procent jämfört med i fjol.
Även om reor driver mycket försäljning så blir lönsamheten allt som oftast lidande. Bruttomarginalen förbättrades i år till 61,3 procent från 60,2 procent i fjol. Bruttoresultatet i år var därför fortfarande något högre än i fjol trots att butiksförsäljningen var något lägre. I kombination med rejält sänkta försäljningskostnader resulterade det också i att rörelsemarginalen ökade till 12 procent från 5,9 procent i fjol.
Fullprisförsäljning är mycket viktig för alla klädkedjor och MQ strävar efter att sälja så mycket som möjligt utan röda lappar. Bruttomarginalen har också successivt stärkts sedan fjärde kvartalet i fjol. Nyckeln till att slippa rea ut kläder är att ha ett sortiment som kunderna är beredda att betala för och Christina Ståhl har sedan något kvartal tillbaka även tagit på sig rollen som sortimentschef.
MQ har under kvartalet lanserat tre nya varumärken i sina butiker och arbetet med att stärka modepositionen sker fortlöpande. Bolaget jobbar även för att synas i rätt sammanhang och har därför bland annat fördjupat samarbetet med Damernas Värld kring modeeventet Guldknappen.
En annan av de åtgärdspunkter som MQ Holding jobbat med de senaste kvartalen är att stärka kassaflödena och få ned skuldsättningen. Även på den punkten har det hänt en hel del och kassaflödet i det tredje kvartalet var från den löpande verksamheten 63 Mkr jämfört med 43 Mkr i fjol. Nettoskulden har sjunkit till 214 Mkr från 295 Mkr och de stärkta resultaten gör att förhållandet mellan nettoskuld och rörelseresultat har krympt till 1,6 från 2,8 för ett år sedan.
Det innebär en betydligt starkare finansiell situation och öppnar både för en fortsatt hög utdelningsnivå och även för en återupptagen butiksexpansion, något som legat på is det senaste året.
MQ stängde under kvartalet en butik i Malmö och det totala antalet butiker i koncernen är 121 stycken, en mindre än för ett år sedan. MQ startade sin första butik i Norge 2010 och har idag fem butiker i landet. Christina Ståhl sade också i samband med rapporten att nya butikslägen nu blir allt mer intressant både i Sverige och Norge.
Om expansionen av de fysiska butikerna gått på sparlåga det senaste året så har MQ istället satsat på en utbyggd nätbutik och även en större integration mellan de fysiska butikerna och e-handeln. Plagg kan exempelvis köpas på nätet och hämtas upp i butikerna och i vissa fall finns även möjligheter att i butikerna beställa plagg som bara finns i nätsortimentet.
Utvecklingen på nätet särredovisas inte men i tredje kvartalet bidrog e-handel och nettot av nyöppnade och stängda butiker med -0,4 procent till försäljningsutvecklingen. Då har som sagt en butik stängts och i fjol pågick rean även på nätet vilket lyfte försäljningen en del.
MQ:s räkenskapsår 2013/2014 slutar i augusti och vi tror att bolaget kan nå ett resultat per aktie i trakterna av 2,40 kronor. Med dagens kurs innebär det ett p/e-tal på cirka 12,5. För nästa räkenskapsår bör 2,80 kronor vara möjligt vilket sänker p/e-talet till 10,7.
MQ har en policy om att dela ut halva vinsten efter skatt och snittprognoserna för de kommande två utdelningarna ger direktavkastningar på 3,4 procent respektive 4,0 procent.
Det innevarande, fjärde, kvartalet blir det sista för MQ med lätta jämförelsetal. Resultaten började förbättras i första kvartalet i det innevarande räkenskapsåret och även om effektiviseringarna inte hade gett full effekt redan då så lär vinstdrivaren under kommande kvartal allt mer komma att bli försäljningstillväxt istället för som tidigare besparingar.
Ett förbättrat sortiment räcker en bit på vägen men nya butiker lär i förlängningen behövas. Det kommer i sin tur att sätta en viss press på marginalerna och höja risken för resultatbesvikelser något.
MQ-aktien har gått urstarkt sedan Christina Ståhls utnämning presenterades för ett år sedan. Aktien är på ett år upp drygt 100 procent. Resultaten har dock också mer än fördubblats och på våra prognoser är värderingen fortfarande inte hög, speciellt inte i ett relativt perspektiv. MQ har tidigare också handlats med en viss rabatt till följd av bolagets höga skuldsättning, men den har som sagt kommit ned vilket rimligtvis motiverar en minskad rabatt.
MQ har gjort det mycket bra så här långt och även om besparingar alltid är den lättaste delen i en turn-around så tycker vi ledningen är värd ett fortsatt förtroende. Vi behåller därför vår köprekommendation på MQ Holding.
Fortnox-budet
Aktier
Analys
BNP
Fortnox-budet
Aktier
Analys
BNP
1 DAG %
Senast
Munters Group
Idag, 12:16
Munters VD miljonköper aktier
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 483,54