Affärsområdet Industriell Sjöfart erbjuder RoRo- bulk och containerfartyg för transporter över Östersjön och delvis över Atlanten. Raterna rasade i samband med finanskrisen och har sedan dess stannat på mycket låga nivåer. I Atlanttrafiken har Transatlantic till och med tvingas lägga upp fartyg i väntan på last. Den industriella divisionens resultat under årets första nio månader blev -101 miljoner kronor, en försämring med 202 miljoner kronor motsvarande period år 2008.
Det är svårt att se någon ljusning för den industriella sjöfarten under det närmaste året. På grund av lågkonjunkturen är fraktvolymerna reducerade och tillgängligheten på tonnage är stor till följd av många nybyggen under den senaste högkonjunkturen. Enligt olika bedömare kan det råda överkapacitet i containertrafiken ända tills 2013.
Affärsområdet Offshore/Isbrytning var Transatlantics kassako under mitten på 2000-talet. Som högst tjänade dessa fartyg under år 2008 runt 200 000 pund per dag på spotmarknaden på Nordsjön. Under det senaste halvåret har raterna tidvis legat under 10 000 pund per dag.
Risken är överhängande för att raterna förblir pressade under en lång tid framöver på grund av att det har byggts väldigt många så kallade ankarhanteringsfartyg (AHTS) de senaste åren. Enligt Transatlantics presentation för det tredje kvartalet kommer 39 nya fartyg ut på marknaden under år 2010. Det här gäller dock en fartygstyp är betydligt mindre än de fyra arktiska jättarna som rederiet planerar köpa. (Läs artikeln om dem här).
Transatlantics verksamhet inom offshore bredrivs än så länge inom det hälftenägda bolaget Transviking, den andra delägaren är norska Kistfors. Verksamheten bygger i huvudsak på att bogsera och stötta oljeriggar på Nordsjön, bolaget har även kontrakt med den svenska staten för att bryta is i Östersjön men det är en mindre viktig del av affären.
Inom Transviking finns i dag fyra AHTS-fartyg och ytterligare fyra är beställda från ett varv i Spanien, två av dem ska levereras i år och två nästa år. Transatlantic vill teckna långa kontrakt för de nya fartygen men har ännu inte hittat någon uppdragsgivare, risken är att åtminstone de två första fartygen levereras i ett mycket svagt markandsläge.
Under hela 2009 har Transatlantic och Kistefors försökt dela upp verksamheten och fartygen i Transviking emellan sig men bankerna har förhalat processen. Parterna vill dela verksamheten eftersom de har olika syn på den framtida strategin, Kistefors vill vara exponerade mot spotmarknaden medan Transatlantic vill jobba mer med längre kontrakt.
Sedan årsskiftet har Transatlantics aktie stigit med drygt 20 procent. Givet det svaga marknadsläget och det pressade finansiella läget ser vi dock en nedsida i aktien. Men å andra sidan kan det finnas en betydande uppsida i aktien om rederiet lyckas förhandla till sig förmånliga finansiella och affärsmässiga villkor vid en beställning av fyra nya isbrytare.
Den spekulative investeraren kan köpa Transatlantic i förhoppning om att rederiet lyckas sy ihop en affär. Vår rekommendation blir dock neutral.