Skanska är bra - och dåligt

Skanskas blivande vd Johan Karlström ser ut att få en hygglig start med en tjock orderbok som fyllts på rejält senaste  veckan. Ledningen är optimistisk, men Placera Nu tycker ändå inte att Skanska känns attraktivt. Läs här varför.


10 mars, 2008

Skanska tog i fredags sin andra stororder på en vecka i och med uppdraget att bygga en avsvavlingsanläggning vid ett raffinaderi i Brasilien. Kontraktssumman för ordern är 150 miljoner dollar, vilket motsvarar cirka 915 Mkr vid nuvarande dollarkurs. Orderingången ser fortsatt bra ut för bolaget som vid utgången av 2007 har en orderstock på 146 miljarder kronor (135). Detta gör att Skanska redan nu kan säga att 2008 kommer bli ett bra år, samtidigt ska fokus framöver ligga på lönsamheten först och främst och inte tillväxt.

Enligt Skanskas presschef Peter Gimbe har Skanska än så länge i princip inte märkt av den finansiella oron men bolaget kommer på sikt drabbas om kreditkrisen allvarligt påverkar den ekonomiska utvecklingen. Däremot påverkas inte Skanska av utvecklingen på den amerikanska bostadsmarknaden då endast 2 procent av intäkterna från USA kommer från den marknaden. USA som helhet stod dock för 28 procent av Skanskas intäkter där de största marknadssegmenten är hälsovård och utbildning, två sektorer som borde klara en avmattning relativt bra.

Skanskas verksamhet är uppdelad på affärsområdena bygg, bostadsutveckling, kommersiell utveckling samt infrastrukturutveckling, varav den senare är rätt konjunkturokänslig. Bygg är det absolut största affärsområdet med 93 procent av intäkterna och 73 procent av rörelseresultatet. En inte obetydlig andel av byggintäkterna kommer dock från internfakturering inom koncernen på projekt inom Skanskas andra affärsområden.

Generellt ser bolaget en fortsatt stark utveckling inom bygg framöver undantaget Danmark. Danmark har varit en surdeg för Skanska och verksamheten avvecklades från årsskiftet vilket innebär att bolaget bara slutför tidigare tagna projekt. Peter Gimbe förklarar den svaga lönsamheten i Danmark med en extrem konkurrenssituation som gör att "ingen i Danmark tjänar pengar på byggverksamhet".

Inom bostadsutvecklingsverksamheten skapar Skanska bostadsområden som man sedan säljer vidare till konsumenter, exempelvis bostadsrätter. Inom det här affärsområdet ser Skanska att marknaden har blivit tuffare, framför allt i Danmark där bostadspriserna har rasat rejält. Skanska tror dock fortfarande på en stark marknad framöver men Peter Gimbe säger samtidigt att det är svårt att sia om utvecklingen. Den finansiella krisen påverkar i väldigt hög grad presumtiva bostadsköpare och därmed bostadspriserna.

Kommersiell utveckling är Skanskas paradnummer och innebär att Skanska projekterar nya kommersiella fastigheter som man därefter hyr ut och i nästa steg säljer vidare till investerare. Här kan läget och utsikterna i Skanskas segment sammanfattas som stabila och bolaget har ingen exponering mot USA inom det här affärsområdet i dagsläget.

Inom byggsektorn framstår Skanska som ett rätt tryggt alternativ som på våra prognoser handlas till p/e 11, vilket på en normal börs inte vore vidare dyrt med hänsyn till tillväxten och utdelningskapaciteten.  Men väger man sedan in byggsektorns utsatta läge och den finansiella kris som råder så ser det mindre attraktivt ut.

Om vi får en längre global ekonomisk nedgång råder det inget tvivel om att byggsektorn är en sektor man inte vill sitta i som aktieägare. Därför kommer det ta lång tid innan sektorn blir het på börsen igen och med tanke på att Skanska inte handlas med någon rabatt jämfört med börsen generellt blir det svårt att motivera ett köp annat än på riktigt lång sikt.

Vårt råd avvakta kvarstår.

Ämnen i artikeln

Skanska B

Senast

232,20

1 dag %

0,13%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

OMX Stockholm 30

1 DAG %

−0,32%

Senast

2 517,23

1 mån
Loading market data...
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Palutko Macéus
Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.
Affärsvärlden
AFV
Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.
Annons
Introduce
för börsens små- och medelstora företag.
Annons
Investtech
Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.