Stabila Duni Lockar
Den tidigare ganska oaptitliga aktien Duni ser bara mer och mer lockande ut med stabil rörelse och stadiga lönsamhetslyft. Det är dukat för uppgång.
23 februari, 2010
Den tidigare ganska oaptitliga aktien Duni ser bara mer och mer lockande ut med stabil rörelse och stadiga lönsamhetslyft. Det är dukat för uppgång.
23 februari, 2010
Duni har ett lyckosamt år bakom sig med tanke på hur tuffa marknadsförhållandena varit för viktiga kunder inom restaurang- och cateringbranschen. Under 2009 ökade omsättningen med 3 procent till drygt 4,2 miljarder kronor och rörelsevinsten med 5,3 procent, till 436 Mkr (414). Det gav en rörelsemarginal på 10,3 procent under året som gick, vilket var en förbättring jämfört med 2008. Organiskt sjönk omsättningen förvisso med 2,7 procent, men det är ändå imponerande siffror Duni uppvisar jämfört med vad andra konsumentnära bolag presterat. Ett starkt varumärke och en hög takt i produktutvecklingen har borgat för detta.
Duni har annars länge varit ett notoriskt problemföretag. Mellan 2000-2005 uppgick de totala förlusterna till nästan 1,2 miljarder kronor. Men efter många omstruktureringar och effektivitetsprogram lyckades bolaget vända de ständiga förlusterna till en mindre vinst 2006. Under det starka högkonjunkturåret 2007 lyckades man tjäna okej med pengar på sista raden i resultaträkningen efter bland annat försäljningar av två amerikanska verksamheter och 2008 slutade med en vinst på 191 Mkr. För 2009 summeras nettovinsten till 336 Mkr, en ökning med 75 procent jämfört med året innan. Det visar att ledningens återkommande effektivitetsåtgärder till slut givit resultat.
Duni är ett internationellt företag med produkter för hantering och servering av måltider som till exempel servetter, ljus, dukar och diverse plastprodukter. Koncernen har 2 000 anställda fördelade över 17 länder och Centraleuropa är huvudmarknaden med cirka 60 procent av intäkterna, följt av Norden (20 procent) och Syd- och Östeuropa (20). Koncernen delar in verksamheten i tre affärsområden; Professional (68 procent av intäkterna), Retail (19 procent) och Tissue (13 procent).
Professional vänder sig till främst hotell-, restaurang- och cateringbranschen och har klart bäst lönsamhet med en rörelsemarginal på 13,9 procent (13,3). Marknadsförutsättningarna har inte varit optimala för affärsområdet under 2009, men omsättningen backade endast med 2,8 procent organiskt. Centraleuropa har fortsatt gå bra, men Södra och Östra Europa har ett tufft affärsklimat.
Det andra affärsområdet Retail vänder sig främst till detaljhandeln och stångas mot prispressande konsumentjättar som ICA. Retail tjänar knappt med pengar och redovisade en negativ omsättningstillväxt på 5 procent ifjol. Tissue slutligen, producerar mjukpapper för bordsdukningsprodukter och hygienartiklar och minskade försäljningen marginellt under 2009. Resultatet tyngdes av ökade produktionskostnader och minskade volymer, vilket fick marginalen att backa till 3 procent (6,3).
Men allt som allt ökade Duni den underliggande lönsamheten och framförallt under det fjärde kvartalet, med en rörelsemarginal som steg från 12,7 procent till 14,4 procent. Kassaflödet har även den stärkts betydligt under året och uppgick till 626 Mkr (274) på grund av en effektivare lagerhantering och minskade kundfordringar. Det i sin tur har minskat skuldbördan på det tidigare extremt högbelånade Duni. Nettoskulden ligger idag på drygt 630 Mkr (1,1 miljarder) vilket motsvarar 1,3 gånger rörelsevinsten.
Någon tillväxtraket kommer Duni troligtvis aldrig att vara. Bolaget är marknadsledande och det är givetvis svårt att ta ytterligare marknadsandelar utan förvärv. Med tanke på den låga skuldsättningen så finns det absolut möjligheter för ledningen att agera på förvärvssidan. Inga förvärv eller nyetableringar gjordes under 2009 och det är förståeligt med tanke på att bolaget varit fullt upptagna med att effektivisera den egna verksamheten för att stärka marginalerna. Det arbetet kommer att löpa vidare under 2010 och samtidigt går Duni in i detta år med klart starkare finanser. Bolaget missgynnas av en stark krona då majoriteten av intäkterna hämtas in från Europa, men å andra sidan har man goda förutsättningar att öka priserna på grund av den starka marknadspositionen och samtidigt räknar vi med fortsatta kostnadsnedskärningar och stärkta marginaler för affärsområdena Retail och Tissue.
Vi räknar med en marginal på 10,8 procent under 2010 vilket efter räntekostnader och schablonskatt ger en vinst per aktie omkring 7 kronor. Till dagskurs 56,5 kronor ger det ett p/e-tal på 8 och räknar man in nettoskulden handlas Duni till 7 gånger rörelsevinsten. Det är billigt och klart under andra konsumentnära bolag. Duni höjer även utdelningen till 2,5 kronor per aktie (1,8) vilket ger en bra direktavkastning på 4,4 procent. Vi lockas av verksamhetens stabilitet och bedömer att marginalerna kan överraska positivt under 2010. Köpläge med andra ord.
---
Den här analysen publicerades ursprungligen i tidningen Börsveckan, nummer 8, den 22 februari. Vill du prenumerera på Börsveckan, klicka här.
Den tidigare ganska oaptitliga aktien Duni ser bara mer och mer lockande ut med stabil rörelse och stadiga lönsamhetslyft. Det är dukat för uppgång.
23 februari, 2010
Duni har ett lyckosamt år bakom sig med tanke på hur tuffa marknadsförhållandena varit för viktiga kunder inom restaurang- och cateringbranschen. Under 2009 ökade omsättningen med 3 procent till drygt 4,2 miljarder kronor och rörelsevinsten med 5,3 procent, till 436 Mkr (414). Det gav en rörelsemarginal på 10,3 procent under året som gick, vilket var en förbättring jämfört med 2008. Organiskt sjönk omsättningen förvisso med 2,7 procent, men det är ändå imponerande siffror Duni uppvisar jämfört med vad andra konsumentnära bolag presterat. Ett starkt varumärke och en hög takt i produktutvecklingen har borgat för detta.
Duni har annars länge varit ett notoriskt problemföretag. Mellan 2000-2005 uppgick de totala förlusterna till nästan 1,2 miljarder kronor. Men efter många omstruktureringar och effektivitetsprogram lyckades bolaget vända de ständiga förlusterna till en mindre vinst 2006. Under det starka högkonjunkturåret 2007 lyckades man tjäna okej med pengar på sista raden i resultaträkningen efter bland annat försäljningar av två amerikanska verksamheter och 2008 slutade med en vinst på 191 Mkr. För 2009 summeras nettovinsten till 336 Mkr, en ökning med 75 procent jämfört med året innan. Det visar att ledningens återkommande effektivitetsåtgärder till slut givit resultat.
Duni är ett internationellt företag med produkter för hantering och servering av måltider som till exempel servetter, ljus, dukar och diverse plastprodukter. Koncernen har 2 000 anställda fördelade över 17 länder och Centraleuropa är huvudmarknaden med cirka 60 procent av intäkterna, följt av Norden (20 procent) och Syd- och Östeuropa (20). Koncernen delar in verksamheten i tre affärsområden; Professional (68 procent av intäkterna), Retail (19 procent) och Tissue (13 procent).
Professional vänder sig till främst hotell-, restaurang- och cateringbranschen och har klart bäst lönsamhet med en rörelsemarginal på 13,9 procent (13,3). Marknadsförutsättningarna har inte varit optimala för affärsområdet under 2009, men omsättningen backade endast med 2,8 procent organiskt. Centraleuropa har fortsatt gå bra, men Södra och Östra Europa har ett tufft affärsklimat.
Det andra affärsområdet Retail vänder sig främst till detaljhandeln och stångas mot prispressande konsumentjättar som ICA. Retail tjänar knappt med pengar och redovisade en negativ omsättningstillväxt på 5 procent ifjol. Tissue slutligen, producerar mjukpapper för bordsdukningsprodukter och hygienartiklar och minskade försäljningen marginellt under 2009. Resultatet tyngdes av ökade produktionskostnader och minskade volymer, vilket fick marginalen att backa till 3 procent (6,3).
Men allt som allt ökade Duni den underliggande lönsamheten och framförallt under det fjärde kvartalet, med en rörelsemarginal som steg från 12,7 procent till 14,4 procent. Kassaflödet har även den stärkts betydligt under året och uppgick till 626 Mkr (274) på grund av en effektivare lagerhantering och minskade kundfordringar. Det i sin tur har minskat skuldbördan på det tidigare extremt högbelånade Duni. Nettoskulden ligger idag på drygt 630 Mkr (1,1 miljarder) vilket motsvarar 1,3 gånger rörelsevinsten.
Någon tillväxtraket kommer Duni troligtvis aldrig att vara. Bolaget är marknadsledande och det är givetvis svårt att ta ytterligare marknadsandelar utan förvärv. Med tanke på den låga skuldsättningen så finns det absolut möjligheter för ledningen att agera på förvärvssidan. Inga förvärv eller nyetableringar gjordes under 2009 och det är förståeligt med tanke på att bolaget varit fullt upptagna med att effektivisera den egna verksamheten för att stärka marginalerna. Det arbetet kommer att löpa vidare under 2010 och samtidigt går Duni in i detta år med klart starkare finanser. Bolaget missgynnas av en stark krona då majoriteten av intäkterna hämtas in från Europa, men å andra sidan har man goda förutsättningar att öka priserna på grund av den starka marknadspositionen och samtidigt räknar vi med fortsatta kostnadsnedskärningar och stärkta marginaler för affärsområdena Retail och Tissue.
Vi räknar med en marginal på 10,8 procent under 2010 vilket efter räntekostnader och schablonskatt ger en vinst per aktie omkring 7 kronor. Till dagskurs 56,5 kronor ger det ett p/e-tal på 8 och räknar man in nettoskulden handlas Duni till 7 gånger rörelsevinsten. Det är billigt och klart under andra konsumentnära bolag. Duni höjer även utdelningen till 2,5 kronor per aktie (1,8) vilket ger en bra direktavkastning på 4,4 procent. Vi lockas av verksamhetens stabilitet och bedömer att marginalerna kan överraska positivt under 2010. Köpläge med andra ord.
---
Den här analysen publicerades ursprungligen i tidningen Börsveckan, nummer 8, den 22 februari. Vill du prenumerera på Börsveckan, klicka här.
Aktier
Analys
BNP
Bostadsmarknaden
Aktier
Aktier
Analys
BNP
Bostadsmarknaden
Aktier
1 DAG %
Senast
Stockholmsbörsen
Igår, 13:30
Småsurt på Stockholmsbörsen
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 496,04