Stark start på året för Haldex
Haldex fortsätter att överträffa högt ställda förväntningar. Besparingarna biter bra i resultaträkningen och när volymerna ökar igen ger det stor effekt på sista raden.
30 april, 2014
Haldex fortsätter att överträffa högt ställda förväntningar. Besparingarna biter bra i resultaträkningen och när volymerna ökar igen ger det stor effekt på sista raden.
30 april, 2014
Fordonsunderleverantören Haldex har fått en bättre start på året än vad både aktiemarknaden och bolaget självt hade väntat sig. Bolaget tillverkar produkter för bromssystem till lastbilar och trailers och precis som för Volvo och Scania fanns en oro för att de stora förköp av lastbilar som skedde i Europa inför de nya utsläppsregler som trädde i kraft vid årsskiftet skulle leda till en kraftigt minskad efterfrågan under första kvartalet.
Så har dock inte blivit fallet. Volvo, Scania och nu även Haldex rapporterar alla en hygglig efterfrågan. För Haldex är dock den europeiska lastbilsmarknaden inte helt avgörande. Dels svarar Europa totalt sett för bara 38 procent av omsättningen i koncernen och i Europa är dessutom trailermarknaden viktigare än lastbilsmarknaden för Haldex.
Det har gynnat bolaget under inledningen av 2014 eftersom den europeiska lastbilsproduktionen under första kvartalet totalt sett bara ökat med 4 procent jämfört med för ett år sedan medan trailerproduktionen däremot ökat hela 24 procent. Det förklarar hur Haldex europeiska försäljning kunnat öka med 14 procent i kvartalet om vi justerar för valutaeffekter.
Nordamerika är Haldex största marknad och den svarar för runt hälften av omsättningen i koncernen. I Nordamerika säljer Haldex ungefär lika mycket till lastbils- och trailermarknaden. Produktionstrenderna under första kvartalet har i Nordamerika varit de rakt motsatta jämfört med Europa. Lastbilsproduktionen har ökat 20 procent jämfört med i fjol medan trailerproduktionen minskat ett par procent. För Haldex har det mynnat ut i en ökning av omsättningen i Nordamerika med 6 procent.
Tillväxtmarknaderna utgör en liten del av Haldex omsättning och det är främst Brasilien, Kina och Indien det handlar om. Det är lastbilsmarknaderna som driver efterfrågan, framför allt i Asien där trailers överhuvudtaget är rätt sällsynt. Region Asien/Mellanöstern ökade med 6 procent medan Sydamerika ökade 16 procent valutajusterat.
Totalt sett för Haldex blev omsättningsökningen i kvartalet 9 procent vilket vd Bo Annvik konstaterar i rapporten var bättre än väntat. 2013 inleddes dock med ett oväntat svagt första kvartal följt av ett starkt andra kvartal. Det andra kvartalet i år blir därför tuffare vilket kommer att jämna ut siffrorna för det första halvåret något, varnar Bo Annvik.
Det mest spännande med Haldex det senaste året har dock inte varit tillväxten utan det effektiviseringsprogram som bolaget arbetat med sedan förra våren. Bolaget siktar mot att genomföra rationaliseringar som tillsammans ska spara cirka 100 Mkr om året. För ett bolag vars rörelseresultat före programmet bara låg en bit över 200 Mkr är det ett stort lyft.
Effektiviseringsarbetet har hittills gått som en dans och resultaten har redan tagit ett rejält kliv uppåt. I det första kvartalet ökade exempelvis rörelseresultatet till 83 Mkr från 55 Mkr i fjol. Ökningen förklaras av att rörelsekostnaderna varit i princip oförändrade mot fjolåret samtidigt som intäkterna ökat med 90 Mkr och bruttomarginalen dessutom stärkts något. Av de 90 miljonerna rinner därmed 28 rakt ned till rörelseresultatet.
Omstruktureringsarbetet väntas inte vara fullt genomfört förrän under 2015 så Haldex väntas fortsätta förbättra sina resultat successivt. Bolaget har en målsättning om att nå en rörelsemarginal på 7 procent över en konjunkturcykel men det målet överträffas redan.
Eftermarknad, alltså försäljning av reservdelar och service, utgör cirka 45 procent av omsättningen i Haldex vilket är positivt eftersom det är konjunkturstabila intäkter som dessutom brukar hålla en högre lönsamhet än övrig försäljning.
Eftermarknadsaffären är prioriterad och av koncernens två divisioner är det Foundation Brake (hjulbromsprodukter) som har den största andelen service och reservdelar. Därför har Haldex pekat ut Foundation Brake som sitt huvudområde för framtiden medan den andra divisionen, Air Controls (bland annat produkter för rening av trycklyft och ventiler), kommer att smalnas av till att fokusera på några nischprodukter som Haldex bedömer störst potential.
Haldex resultat i det första kvartalet var på sista raden betydligt bättre än snittprognosen i SME Direkts sammanställning av analytikerprognoser. Analytikerna hade dock väntat sig större engångsposter än vad som blev fallet och justerar man för det så var utfallet i linje med förväntningarna.
För helåret 2014 väntas Haldex öka omsättningen med drygt 7 procent jämfört med i fjol. Den underliggande rörelsemarginalen väntas öka till 8,5 procent jämfört med 7,1 i fjol. Vinsten per aktie blir justerat för engångsposter 4,77 kronor.
För 2015 spås en tillväxt på drygt 5 procent och en ytterligare förbättring av den underliggande rörelsemarginalen till 9,7 procent. Vinsten per aktie ökar då till 5,80 kronor exklusive engångsposter. P/e-talen för de närmaste åren uppgår med de prognoserna till 16,8 respektive 13,8. Justerat för nettoskulden på 408 Mkr (som till 75 procent är pensioner) värderas rörelsen till 11 gånger årets väntade rörelseresultat.
Utdelningen för 2013 på 2 kronor per aktie har precis dragits. För 2014 spås en utdelning på 2,23 kronor och för 2015 är snittprognosen 2,41 kronor. Direktavkastningen blir med de prognoserna 2,8 procent respektive 3,0 procent. Haldex har även beslutat om återköp av aktier för upp till 100 Mkr på årsbasis.
Haldex har överraskat positivt på aktiemarknaden under några kvartal nu och vinstestimaten har succesivt fått höjas. Aktiekursen har dock stigit snabbare än prognoserna och värderingen har ökat. Efter det senaste årets urstarka kursresa har risken för bakslag i aktien stigit och en försiktig investerare kan gott ta hem lite vinster.
På några kvartals sikt tror vi dock att Haldex-aktien har mer att ge. Bolaget har hittills inte visat några problem att matcha förväntningarna, tvärt om ligger utvecklingen i framkant av prognoserna. Fortsatta besparingar i kombination med stigande volymer öppnar för fler positiva överraskningar och vi ser fortsatt aktien som ett intressant alternativ i verkstadssektorn. Vår köprekommendation kvarstår.
Haldex fortsätter att överträffa högt ställda förväntningar. Besparingarna biter bra i resultaträkningen och när volymerna ökar igen ger det stor effekt på sista raden.
30 april, 2014
Fordonsunderleverantören Haldex har fått en bättre start på året än vad både aktiemarknaden och bolaget självt hade väntat sig. Bolaget tillverkar produkter för bromssystem till lastbilar och trailers och precis som för Volvo och Scania fanns en oro för att de stora förköp av lastbilar som skedde i Europa inför de nya utsläppsregler som trädde i kraft vid årsskiftet skulle leda till en kraftigt minskad efterfrågan under första kvartalet.
Så har dock inte blivit fallet. Volvo, Scania och nu även Haldex rapporterar alla en hygglig efterfrågan. För Haldex är dock den europeiska lastbilsmarknaden inte helt avgörande. Dels svarar Europa totalt sett för bara 38 procent av omsättningen i koncernen och i Europa är dessutom trailermarknaden viktigare än lastbilsmarknaden för Haldex.
Det har gynnat bolaget under inledningen av 2014 eftersom den europeiska lastbilsproduktionen under första kvartalet totalt sett bara ökat med 4 procent jämfört med för ett år sedan medan trailerproduktionen däremot ökat hela 24 procent. Det förklarar hur Haldex europeiska försäljning kunnat öka med 14 procent i kvartalet om vi justerar för valutaeffekter.
Nordamerika är Haldex största marknad och den svarar för runt hälften av omsättningen i koncernen. I Nordamerika säljer Haldex ungefär lika mycket till lastbils- och trailermarknaden. Produktionstrenderna under första kvartalet har i Nordamerika varit de rakt motsatta jämfört med Europa. Lastbilsproduktionen har ökat 20 procent jämfört med i fjol medan trailerproduktionen minskat ett par procent. För Haldex har det mynnat ut i en ökning av omsättningen i Nordamerika med 6 procent.
Tillväxtmarknaderna utgör en liten del av Haldex omsättning och det är främst Brasilien, Kina och Indien det handlar om. Det är lastbilsmarknaderna som driver efterfrågan, framför allt i Asien där trailers överhuvudtaget är rätt sällsynt. Region Asien/Mellanöstern ökade med 6 procent medan Sydamerika ökade 16 procent valutajusterat.
Totalt sett för Haldex blev omsättningsökningen i kvartalet 9 procent vilket vd Bo Annvik konstaterar i rapporten var bättre än väntat. 2013 inleddes dock med ett oväntat svagt första kvartal följt av ett starkt andra kvartal. Det andra kvartalet i år blir därför tuffare vilket kommer att jämna ut siffrorna för det första halvåret något, varnar Bo Annvik.
Det mest spännande med Haldex det senaste året har dock inte varit tillväxten utan det effektiviseringsprogram som bolaget arbetat med sedan förra våren. Bolaget siktar mot att genomföra rationaliseringar som tillsammans ska spara cirka 100 Mkr om året. För ett bolag vars rörelseresultat före programmet bara låg en bit över 200 Mkr är det ett stort lyft.
Effektiviseringsarbetet har hittills gått som en dans och resultaten har redan tagit ett rejält kliv uppåt. I det första kvartalet ökade exempelvis rörelseresultatet till 83 Mkr från 55 Mkr i fjol. Ökningen förklaras av att rörelsekostnaderna varit i princip oförändrade mot fjolåret samtidigt som intäkterna ökat med 90 Mkr och bruttomarginalen dessutom stärkts något. Av de 90 miljonerna rinner därmed 28 rakt ned till rörelseresultatet.
Omstruktureringsarbetet väntas inte vara fullt genomfört förrän under 2015 så Haldex väntas fortsätta förbättra sina resultat successivt. Bolaget har en målsättning om att nå en rörelsemarginal på 7 procent över en konjunkturcykel men det målet överträffas redan.
Eftermarknad, alltså försäljning av reservdelar och service, utgör cirka 45 procent av omsättningen i Haldex vilket är positivt eftersom det är konjunkturstabila intäkter som dessutom brukar hålla en högre lönsamhet än övrig försäljning.
Eftermarknadsaffären är prioriterad och av koncernens två divisioner är det Foundation Brake (hjulbromsprodukter) som har den största andelen service och reservdelar. Därför har Haldex pekat ut Foundation Brake som sitt huvudområde för framtiden medan den andra divisionen, Air Controls (bland annat produkter för rening av trycklyft och ventiler), kommer att smalnas av till att fokusera på några nischprodukter som Haldex bedömer störst potential.
Haldex resultat i det första kvartalet var på sista raden betydligt bättre än snittprognosen i SME Direkts sammanställning av analytikerprognoser. Analytikerna hade dock väntat sig större engångsposter än vad som blev fallet och justerar man för det så var utfallet i linje med förväntningarna.
För helåret 2014 väntas Haldex öka omsättningen med drygt 7 procent jämfört med i fjol. Den underliggande rörelsemarginalen väntas öka till 8,5 procent jämfört med 7,1 i fjol. Vinsten per aktie blir justerat för engångsposter 4,77 kronor.
För 2015 spås en tillväxt på drygt 5 procent och en ytterligare förbättring av den underliggande rörelsemarginalen till 9,7 procent. Vinsten per aktie ökar då till 5,80 kronor exklusive engångsposter. P/e-talen för de närmaste åren uppgår med de prognoserna till 16,8 respektive 13,8. Justerat för nettoskulden på 408 Mkr (som till 75 procent är pensioner) värderas rörelsen till 11 gånger årets väntade rörelseresultat.
Utdelningen för 2013 på 2 kronor per aktie har precis dragits. För 2014 spås en utdelning på 2,23 kronor och för 2015 är snittprognosen 2,41 kronor. Direktavkastningen blir med de prognoserna 2,8 procent respektive 3,0 procent. Haldex har även beslutat om återköp av aktier för upp till 100 Mkr på årsbasis.
Haldex har överraskat positivt på aktiemarknaden under några kvartal nu och vinstestimaten har succesivt fått höjas. Aktiekursen har dock stigit snabbare än prognoserna och värderingen har ökat. Efter det senaste årets urstarka kursresa har risken för bakslag i aktien stigit och en försiktig investerare kan gott ta hem lite vinster.
På några kvartals sikt tror vi dock att Haldex-aktien har mer att ge. Bolaget har hittills inte visat några problem att matcha förväntningarna, tvärt om ligger utvecklingen i framkant av prognoserna. Fortsatta besparingar i kombination med stigande volymer öppnar för fler positiva överraskningar och vi ser fortsatt aktien som ett intressant alternativ i verkstadssektorn. Vår köprekommendation kvarstår.
Aktier
Bostadsmarknaden
Riksbankens räntebesked
Aktier
Bostadsmarknaden
Riksbankens räntebesked
1 DAG %
Senast
Airbus
Idag, 09:00
Airbus justerar sin utdelningspolicy
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 465,38