Ta in hos Rezidor
Hotellkoncernen Rezidor, med kedjor som Radisson SAS och Park Inn, värderas inte lågt. Chansen till fortsatt bra resultattillväxt talar trots det för aktien. Köp.
14 november, 2007
Hotellkoncernen Rezidor, med kedjor som Radisson SAS och Park Inn, värderas inte lågt. Chansen till fortsatt bra resultattillväxt talar trots det för aktien. Köp.
14 november, 2007
Rezidor har en bakgrund inom SAS men driver sedan länge en egen tillväxtagenda med särskilt fokus på Östeuropa inklusive Ryssland. Efter börsnoteringen är det den amerikanska hotell- och resejätten Carlson som dominerar ägarbilden med drygt 40 procent av aktierna. Rezidor är Carlsons största franchisetagare med rätt att använda varumärken som Radisson, Park Inn och Regent. För tillfället hyr och driver Rezidor 234 hotell i Europa, Mellanöstern och Afrika. Företaget har sedan länge strategin att inte äga sina hotellfastigheter utan vill agera operatör. I Norden hyr man merparten av sina hotellfastigheter, ansvarar för underhåll och har egen personal. De hyrda hotellen svarade för nästan 90 procent av koncernens intäkter under det senaste året, men endast för 40 procent av rörelseresultatet före centrala kostnader.
Viktigast resultatmässigt är istället de hotell som drivs på managementavtal. Här åtar sig Rezidor att sköta andras hotell - man upplåter varumärke ("Radisson" och "Park Inn" är de viktigaste), boknings- och inköpssystem, utbildar personal, leder underhållsarbete med mera. Detta sker mot ersättning i form av fasta avgifter, andel i hotellets omsättning och ibland i dess bruttoresultat. Fördelen för hotellägaren är tillhörigheten till en kedja vilket attraherar resenärer. I USA ingår runt 80 procent av alla hotell i en nationell eller internationell kedja, mot endast 30-40 procent på Rezidors marknader. Det svenska bolaget tror att vi på sikt närmar oss en amerikansk situation och ser stora tillväxtmöjligheter i att övertyga "icke-brandade" hotell att gå med. Exempelvis lockar man med att inköpskostnaderna för allt från servetter, till sängar och betal-tv kan sänkas med 10-15 procent när ett fristående hotell får tillgång till Rezidors inköpsfunktion. Från Rezidors horisont är det fina med att expandera genom managementavtal att det är kapitalsnålt och ger intäkterna lite bättre motståndskraft i dåliga tider. När rumspriser och beläggning faller så påverkas ju resultatet mer än intäkterna på grund av hotellens stora fasta kostnader. Då är det lite bättre att få betalt i procent av intäkter än att äga resultaträkningen själv. Tillväxtplanerna är för övrigt ambitiösa. Fram till och med 2009 ska 20 000 nya hotellrum öppnas. Nästa 90 procent av dessa ska drivas under managementkontrakt.
De senaste 12 månaderna har Rezidor omsatt 7 miljarder kronor, med en tillväxt runt 10 procent på sistone, och tjänat 475 Mkr i rörelsen. Börsvärdet är 7,65 miljarder och nettoskulden nära noll. Det innebär en värdering på 16 gånger rörelseresultatet eller drygt 22 gånger vinsten efter schablonskatt. P/e 22 på en högkonjunkturvinst måste sägas vara riktigt dyrt. Särskilt som hotellverksamhet har rykte om sig att vara en cyklisk aktivitet även om Rezidor genom sina managementavtal kanske är lite mindre känsligt än man vanligtvis tänker sig.
Det finns dock några faktorer som talar för att aktien kanske inte är så dyr som den ser ut. Vi har förstås chanserna till ännu lite bättre rumspriser vilket är den enskilda faktor som ökar vinsten mest. Man kan dock se en avmattning i ökningstakten och beläggningen av koncernens hotellrum, över 70 procent, är på absolut toppnivå. Tillväxt är däremot en mer hållbar faktor bakom fortsatt vinsttillväxt. Rezidor har en stark position i Östeuropa och särskilt i Ryssland där hotellutbudet är kraftigt eftersatt. Rezidor har varit på plats i över tre år för att leta efter bra hotellägen och knyta kontakter, vilket bör betala sig på sikt. Det finns också en kraftig förbättringspotential i Europa utanför Norden. Här hyr Rezidor merparten av sina hotell men lönsamheten ligger långt efter den nordiska. Sett till det senaste året hade man 14,5 procents rörelsemarginal på sina hyresavtal i Norden mot endast 1-2 procent i resten av Europa. Ledningen förklarar detta med en hög andelen nyöppnade hotell. Av alla nya rum 2003-2007 tillkom hälften i icke-nordliga Europa. Det alltid tar ett bra tag innan dessa etablerat sig på marknaden och nått god lönsamhet. Om hotellen i Tyskland, Frankrike och så vidare bara skulle nå hälften av den marginal som kollegorna i Norden har så kan vinsten öka med långt över 100 Mkr (0,67 kronor per aktie) och Rezidors rörelsemarginal nå 8 procent.
Lägger man ihop förbättringspotentialen i Europa, tillväxtchanserna i Öst och fortsatt höjda rumspriser, så är det inte alls långsökt att Rezidor kan få upp en vinsttillväxt som matchar dagens värdering. Värt att notera är att bolagets insiders nettoköpt cirka 87 000 aktier under året. Beloppen, totalt 4,5 Mkr, är inte svindlande men ett visst förtroende inger det ändå.
Börsveckan hade ett säljråd för Rezidor i BV nr 49 2006. Sedan dess har aktien backat en del samtidigt som bolagets tillväxtresa kommit lite längre på väg. Och ambitionerna är det som sagt inget fel på. Gillar man som vi tanken på långsiktig tillväxt och stigande lönsamhet så blir det ett köpråd, även om värderingen ser hög ut mätt på dagens p/e-tal.
Hotellkoncernen Rezidor, med kedjor som Radisson SAS och Park Inn, värderas inte lågt. Chansen till fortsatt bra resultattillväxt talar trots det för aktien. Köp.
14 november, 2007
Rezidor har en bakgrund inom SAS men driver sedan länge en egen tillväxtagenda med särskilt fokus på Östeuropa inklusive Ryssland. Efter börsnoteringen är det den amerikanska hotell- och resejätten Carlson som dominerar ägarbilden med drygt 40 procent av aktierna. Rezidor är Carlsons största franchisetagare med rätt att använda varumärken som Radisson, Park Inn och Regent. För tillfället hyr och driver Rezidor 234 hotell i Europa, Mellanöstern och Afrika. Företaget har sedan länge strategin att inte äga sina hotellfastigheter utan vill agera operatör. I Norden hyr man merparten av sina hotellfastigheter, ansvarar för underhåll och har egen personal. De hyrda hotellen svarade för nästan 90 procent av koncernens intäkter under det senaste året, men endast för 40 procent av rörelseresultatet före centrala kostnader.
Viktigast resultatmässigt är istället de hotell som drivs på managementavtal. Här åtar sig Rezidor att sköta andras hotell - man upplåter varumärke ("Radisson" och "Park Inn" är de viktigaste), boknings- och inköpssystem, utbildar personal, leder underhållsarbete med mera. Detta sker mot ersättning i form av fasta avgifter, andel i hotellets omsättning och ibland i dess bruttoresultat. Fördelen för hotellägaren är tillhörigheten till en kedja vilket attraherar resenärer. I USA ingår runt 80 procent av alla hotell i en nationell eller internationell kedja, mot endast 30-40 procent på Rezidors marknader. Det svenska bolaget tror att vi på sikt närmar oss en amerikansk situation och ser stora tillväxtmöjligheter i att övertyga "icke-brandade" hotell att gå med. Exempelvis lockar man med att inköpskostnaderna för allt från servetter, till sängar och betal-tv kan sänkas med 10-15 procent när ett fristående hotell får tillgång till Rezidors inköpsfunktion. Från Rezidors horisont är det fina med att expandera genom managementavtal att det är kapitalsnålt och ger intäkterna lite bättre motståndskraft i dåliga tider. När rumspriser och beläggning faller så påverkas ju resultatet mer än intäkterna på grund av hotellens stora fasta kostnader. Då är det lite bättre att få betalt i procent av intäkter än att äga resultaträkningen själv. Tillväxtplanerna är för övrigt ambitiösa. Fram till och med 2009 ska 20 000 nya hotellrum öppnas. Nästa 90 procent av dessa ska drivas under managementkontrakt.
De senaste 12 månaderna har Rezidor omsatt 7 miljarder kronor, med en tillväxt runt 10 procent på sistone, och tjänat 475 Mkr i rörelsen. Börsvärdet är 7,65 miljarder och nettoskulden nära noll. Det innebär en värdering på 16 gånger rörelseresultatet eller drygt 22 gånger vinsten efter schablonskatt. P/e 22 på en högkonjunkturvinst måste sägas vara riktigt dyrt. Särskilt som hotellverksamhet har rykte om sig att vara en cyklisk aktivitet även om Rezidor genom sina managementavtal kanske är lite mindre känsligt än man vanligtvis tänker sig.
Det finns dock några faktorer som talar för att aktien kanske inte är så dyr som den ser ut. Vi har förstås chanserna till ännu lite bättre rumspriser vilket är den enskilda faktor som ökar vinsten mest. Man kan dock se en avmattning i ökningstakten och beläggningen av koncernens hotellrum, över 70 procent, är på absolut toppnivå. Tillväxt är däremot en mer hållbar faktor bakom fortsatt vinsttillväxt. Rezidor har en stark position i Östeuropa och särskilt i Ryssland där hotellutbudet är kraftigt eftersatt. Rezidor har varit på plats i över tre år för att leta efter bra hotellägen och knyta kontakter, vilket bör betala sig på sikt. Det finns också en kraftig förbättringspotential i Europa utanför Norden. Här hyr Rezidor merparten av sina hotell men lönsamheten ligger långt efter den nordiska. Sett till det senaste året hade man 14,5 procents rörelsemarginal på sina hyresavtal i Norden mot endast 1-2 procent i resten av Europa. Ledningen förklarar detta med en hög andelen nyöppnade hotell. Av alla nya rum 2003-2007 tillkom hälften i icke-nordliga Europa. Det alltid tar ett bra tag innan dessa etablerat sig på marknaden och nått god lönsamhet. Om hotellen i Tyskland, Frankrike och så vidare bara skulle nå hälften av den marginal som kollegorna i Norden har så kan vinsten öka med långt över 100 Mkr (0,67 kronor per aktie) och Rezidors rörelsemarginal nå 8 procent.
Lägger man ihop förbättringspotentialen i Europa, tillväxtchanserna i Öst och fortsatt höjda rumspriser, så är det inte alls långsökt att Rezidor kan få upp en vinsttillväxt som matchar dagens värdering. Värt att notera är att bolagets insiders nettoköpt cirka 87 000 aktier under året. Beloppen, totalt 4,5 Mkr, är inte svindlande men ett visst förtroende inger det ändå.
Börsveckan hade ett säljråd för Rezidor i BV nr 49 2006. Sedan dess har aktien backat en del samtidigt som bolagets tillväxtresa kommit lite längre på väg. Och ambitionerna är det som sagt inget fel på. Gillar man som vi tanken på långsiktig tillväxt och stigande lönsamhet så blir det ett köpråd, även om värderingen ser hög ut mätt på dagens p/e-tal.
Aktier
Analys
BNP
Bostadsmarknaden
Aktier
Aktier
Analys
BNP
Bostadsmarknaden
Aktier
1 DAG %
Senast
Samhällsbyggnadsbolaget i Norden
30 maj, 15:28
SBB avyttrar fastigheter för drygt 1,2 miljarder kronor
Stockholmsbörsen
30 maj, 13:30
Småsurt på Stockholmsbörsen
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 496,04