Vänta med Candyking
Börsaktuella Candyking har satt upp offensiva mål men utvecklingen de senaste åren är lite svajig. Värderingen är inte uppenbart låg och bolaget har i våra ögon en del att bevisa.
3 december, 2013
Börsaktuella Candyking har satt upp offensiva mål men utvecklingen de senaste åren är lite svajig. Värderingen är inte uppenbart låg och bolaget har i våra ögon en del att bevisa.
3 december, 2013
Stockholmsbörsen väntas om en dryg vecka begåvas med ytterligare ett godisbolag vid sidan om Cloetta. Det är lösviktsgodisförsäljaren Candyking som siktar mot att börja handlas den 12 december.
Candyking har sina huvudmarknader i Norden och Storbritannien. Sverige står dock för 52 procent av omsättningen medan Finland och Norge svarar för 11 procent vardera och Danmark 7 procent. Storbritannien och Irland står för totalt 15 procent. Vid sidan om dessa större marknader har bolaget även verksamhet i Polen, Tjeckien, Slovakien, Ungern och Baltikum.
Företaget säljer sitt lösgodis i så kallade shop-in-shops som är avdelade ytor i större butiker. Vid sidan om vanligt lösgodis så ingår även naturgodis under varumärket Parrots samt ett par nischkoncept för dels exklusivare sötsaker samt för färdigförpackat lösgodis. Det vanliga godiset svarade för 90 procent av omsättningen i fjol.
Candykings historia tar sin början 1984 då entreprenören Christer Forsman startade bolaget Karamellgrossisten AB. Bolaget specialiserade sig på försäljning av lösviktsgodis hos dagligvaruhandlare och var något av en pionjär på marknaden. Karamellgrossisten köptes 1997 upp av finska Fazer som slog samman det med sin egen verksamhet inom lösviktsgodis och bytte till namnet Candyking.
Vidare expansion till i Norge och Storbritannien följde innan Fazer 2008 sålde av Candyking till de båda riskkapitalbolagen Accent och EQT. Accent äger idag 82 procent av aktiekapitalet och EQT knappt 17 procent. Ingen av de båda har några planer på att bli kvar som långsiktiga ägare. Blir erbjudandet maximalt tecknat går Accent och EQT ned i ägande till sammanlagt dryga 18 procent av kapitalet.
Att sälja godis är inte någon tillväxtverksamhet. Den nordiska marknaden för konfektyr har de senaste tio åren snittat en tillväxt på 1,2 procent om året. I Sverige är lösviktsförsäljning väl inarbetat och svarar för ungefär en tredjedel av godismarknaden. Candyking har runt halva svenska marknaden räknat i volym. I exempelvis Danmark, där bolaget haft en närvaro i två år, står lösviktsförsäljning för bara 6-7 procent av marknaden vilket innebär en tillväxtmöjlighet.
Candyking har som målsättning att öka sin omsättning med 5 procent om året vilket är tufft med tanke på den svaga underliggande tillväxten i marknaden. Bolaget listar i sitt prospekt de vägar till tillväxt som det ser. Det gäller bland annat ökad försäljning till befintliga kunder genom att erbjuda fler koncept hos fler kunder, ökade butiksytor och uppgraderade ställ. Nya kundavtal, nya koncept och nya försäljningskanaler är ett annat sätt att lyfta tillväxten liksom vidare geografisk expansion och förvärv.
Vid sidan om ett tillväxtmål på 5 procent om året så har Candyking satt upp en målsättning om att nå en rörelsemarginal på 9 procent samt att hålla skuldsättningen på 2,5 gånger rörelseresultatet före av- och nedskrivningar.
På lönsamhetssidan har bolaget jobbat en del de senaste åren med att effektivisera logistik och administration samt sett över sortimentet. Det har gett resultat och de första nio månaderna i år landade i en underliggande rörelsemarginal på 5,4 procent mot 4,6 i fjol.
Prislappen för Candyking-aktierna är satt till intervallet 27 till 32 kronor. Hamnar teckningskursen i mitten av intervallet kommer bolaget att efter emissionerna att ha cirka 34,6 miljoner aktier och ett börsvärde på lite drygt 1 miljard kronor.
Som de flesta börskandidater som ägs av riskkapitalbolag har Candyking idag en hög skuldsättning. Nettoskulden var vid utgången av det tredje kvartalet i år knappt 1 220 Mkr. Den kommer dock att falla ned mot 440 Mkr när noteringen är genomförd. Räknar vi i mitten av noteringsintervallet ger det ett skuldjusterat värde på Candykings rörelse på cirka 1 460 Mkr vilket är 14,6 gånger mer än det underliggande rörelseresultatet de senaste tolv månaderna, ev/ebit.
Som jämförelse kan nämnas att Cloetta handlas till ev/ebit 15,9 på rullande tolv månader. Cloetta har dock för närvarande en underliggande rörelsemarginal som är mer än dubbelt så hög, 11,6 procent mot Candykings 5,7 procent.
Candyking är knapphändig med information om hur refinansieringen av verksamheten beräknas påverka de finansiella kostnaderna. De senaste tolv månaderna uppgår finansnettot till -144,5 Mkr att jämföra med rörelseresultatet på 73 Mkr så det är för närvarande en tung post. Bolaget tecknade dock i början av november ett nytt finansieringsavtal med Nordea som tillsammans med den lägre skuldsättningen väntas kapa räntekostnaderna rejält framöver.
Vad gäller målsättningen att hålla nettoskuldsättningen på 2,5 gånger rörelseresultatet före av- och nedskrivningar så landar den i utgångsläget på 3,3 gånger enligt våra beräkningar. Därmed finns en uppenbar risk för att Candyking precis som Cloetta kommer att hålla inne med utdelningarna ett tag. Målet är annars att dela ut 40 procent av nettoresultatet.
I en lite optimistk prognos når Candyking en tillväxt på drygt 3 procent nästa år. Klarar bolaget av att sänka rörelsekostnaderna något borde ett resultat runt 2,50 kronor per aktie vara möjligt. Räknat på en teckningskurs på 29,50 ger det ett p/e-tal på cirka 12. Enligt databasen Factset handlas Cloetta för närvarande till p/e 12,4 på nästa års prognos.
Godisbranschen är som sagt inte någon tillväxtbransch men den är åtminstone stabil. Precis som Axfood och Ica Gruppen borde Cloetta och Candyking därför vara pålitliga utdelningsaktier. Så blir säkert fallet både för Cloetta och Candyking på sikt men än så länge går kassaflödena mest till att beta av skulder.
På sikt finns sannolikt en hygglig potential i att stärka lösviktsgodisets position på marknaderna i övriga Norden och då framför allt i Danmark. Lösviktsgodis är å andra sidan inte någon revolutionerande ny produkt så risken finns att det helt enkelt är vanor som är svåra att ändra på.
De senaste åren har möjligtvis störts en del av besparingsarbete men försäljningsutvecklingen i framför allt Sverige men även övriga Norden har varit svag. Bolaget behöver därför i våra ögon visa lite grand vad det går för och de tänkta nivåerna i introduktionen är inte sådana att vi känner att man måste kasta sig över aktien.
Rekommendationen blir att inte teckna Candyking i samband med börsintroduktionen.
Börsaktuella Candyking har satt upp offensiva mål men utvecklingen de senaste åren är lite svajig. Värderingen är inte uppenbart låg och bolaget har i våra ögon en del att bevisa.
3 december, 2013
Stockholmsbörsen väntas om en dryg vecka begåvas med ytterligare ett godisbolag vid sidan om Cloetta. Det är lösviktsgodisförsäljaren Candyking som siktar mot att börja handlas den 12 december.
Candyking har sina huvudmarknader i Norden och Storbritannien. Sverige står dock för 52 procent av omsättningen medan Finland och Norge svarar för 11 procent vardera och Danmark 7 procent. Storbritannien och Irland står för totalt 15 procent. Vid sidan om dessa större marknader har bolaget även verksamhet i Polen, Tjeckien, Slovakien, Ungern och Baltikum.
Företaget säljer sitt lösgodis i så kallade shop-in-shops som är avdelade ytor i större butiker. Vid sidan om vanligt lösgodis så ingår även naturgodis under varumärket Parrots samt ett par nischkoncept för dels exklusivare sötsaker samt för färdigförpackat lösgodis. Det vanliga godiset svarade för 90 procent av omsättningen i fjol.
Candykings historia tar sin början 1984 då entreprenören Christer Forsman startade bolaget Karamellgrossisten AB. Bolaget specialiserade sig på försäljning av lösviktsgodis hos dagligvaruhandlare och var något av en pionjär på marknaden. Karamellgrossisten köptes 1997 upp av finska Fazer som slog samman det med sin egen verksamhet inom lösviktsgodis och bytte till namnet Candyking.
Vidare expansion till i Norge och Storbritannien följde innan Fazer 2008 sålde av Candyking till de båda riskkapitalbolagen Accent och EQT. Accent äger idag 82 procent av aktiekapitalet och EQT knappt 17 procent. Ingen av de båda har några planer på att bli kvar som långsiktiga ägare. Blir erbjudandet maximalt tecknat går Accent och EQT ned i ägande till sammanlagt dryga 18 procent av kapitalet.
Att sälja godis är inte någon tillväxtverksamhet. Den nordiska marknaden för konfektyr har de senaste tio åren snittat en tillväxt på 1,2 procent om året. I Sverige är lösviktsförsäljning väl inarbetat och svarar för ungefär en tredjedel av godismarknaden. Candyking har runt halva svenska marknaden räknat i volym. I exempelvis Danmark, där bolaget haft en närvaro i två år, står lösviktsförsäljning för bara 6-7 procent av marknaden vilket innebär en tillväxtmöjlighet.
Candyking har som målsättning att öka sin omsättning med 5 procent om året vilket är tufft med tanke på den svaga underliggande tillväxten i marknaden. Bolaget listar i sitt prospekt de vägar till tillväxt som det ser. Det gäller bland annat ökad försäljning till befintliga kunder genom att erbjuda fler koncept hos fler kunder, ökade butiksytor och uppgraderade ställ. Nya kundavtal, nya koncept och nya försäljningskanaler är ett annat sätt att lyfta tillväxten liksom vidare geografisk expansion och förvärv.
Vid sidan om ett tillväxtmål på 5 procent om året så har Candyking satt upp en målsättning om att nå en rörelsemarginal på 9 procent samt att hålla skuldsättningen på 2,5 gånger rörelseresultatet före av- och nedskrivningar.
På lönsamhetssidan har bolaget jobbat en del de senaste åren med att effektivisera logistik och administration samt sett över sortimentet. Det har gett resultat och de första nio månaderna i år landade i en underliggande rörelsemarginal på 5,4 procent mot 4,6 i fjol.
Prislappen för Candyking-aktierna är satt till intervallet 27 till 32 kronor. Hamnar teckningskursen i mitten av intervallet kommer bolaget att efter emissionerna att ha cirka 34,6 miljoner aktier och ett börsvärde på lite drygt 1 miljard kronor.
Som de flesta börskandidater som ägs av riskkapitalbolag har Candyking idag en hög skuldsättning. Nettoskulden var vid utgången av det tredje kvartalet i år knappt 1 220 Mkr. Den kommer dock att falla ned mot 440 Mkr när noteringen är genomförd. Räknar vi i mitten av noteringsintervallet ger det ett skuldjusterat värde på Candykings rörelse på cirka 1 460 Mkr vilket är 14,6 gånger mer än det underliggande rörelseresultatet de senaste tolv månaderna, ev/ebit.
Som jämförelse kan nämnas att Cloetta handlas till ev/ebit 15,9 på rullande tolv månader. Cloetta har dock för närvarande en underliggande rörelsemarginal som är mer än dubbelt så hög, 11,6 procent mot Candykings 5,7 procent.
Candyking är knapphändig med information om hur refinansieringen av verksamheten beräknas påverka de finansiella kostnaderna. De senaste tolv månaderna uppgår finansnettot till -144,5 Mkr att jämföra med rörelseresultatet på 73 Mkr så det är för närvarande en tung post. Bolaget tecknade dock i början av november ett nytt finansieringsavtal med Nordea som tillsammans med den lägre skuldsättningen väntas kapa räntekostnaderna rejält framöver.
Vad gäller målsättningen att hålla nettoskuldsättningen på 2,5 gånger rörelseresultatet före av- och nedskrivningar så landar den i utgångsläget på 3,3 gånger enligt våra beräkningar. Därmed finns en uppenbar risk för att Candyking precis som Cloetta kommer att hålla inne med utdelningarna ett tag. Målet är annars att dela ut 40 procent av nettoresultatet.
I en lite optimistk prognos når Candyking en tillväxt på drygt 3 procent nästa år. Klarar bolaget av att sänka rörelsekostnaderna något borde ett resultat runt 2,50 kronor per aktie vara möjligt. Räknat på en teckningskurs på 29,50 ger det ett p/e-tal på cirka 12. Enligt databasen Factset handlas Cloetta för närvarande till p/e 12,4 på nästa års prognos.
Godisbranschen är som sagt inte någon tillväxtbransch men den är åtminstone stabil. Precis som Axfood och Ica Gruppen borde Cloetta och Candyking därför vara pålitliga utdelningsaktier. Så blir säkert fallet både för Cloetta och Candyking på sikt men än så länge går kassaflödena mest till att beta av skulder.
På sikt finns sannolikt en hygglig potential i att stärka lösviktsgodisets position på marknaderna i övriga Norden och då framför allt i Danmark. Lösviktsgodis är å andra sidan inte någon revolutionerande ny produkt så risken finns att det helt enkelt är vanor som är svåra att ändra på.
De senaste åren har möjligtvis störts en del av besparingsarbete men försäljningsutvecklingen i framför allt Sverige men även övriga Norden har varit svag. Bolaget behöver därför i våra ögon visa lite grand vad det går för och de tänkta nivåerna i introduktionen är inte sådana att vi känner att man måste kasta sig över aktien.
Rekommendationen blir att inte teckna Candyking i samband med börsintroduktionen.
Swedbank
Rapportperioden
Swedbank
Rapportperioden
1 DAG %
Senast
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 544,76