Volvo har bra utsikter

Volvo stiger rejält efter sin rapport som resultatmässigt var något svag men försäljningsmässigt stark och där orderingången för Lastbilar var extremt bra.


24 oktober, 2007

Volvos resultat före skatt under det tredje kvartalet blev 4.571 Mkr (3.144) vilket är nära 7 procent sämre än väntat. Nettoresultatet är också sämre och vinsten per aktie på 1,54 kr (1,94) ligger 9 procent under förväntade 1,70 kr. Högre upp i resultaträkningen är rörelseresultatet på 5.010 Mkr (3.260) helt i linje med förväntade 5.022 Mkr och den resultatraden är viktigare i en kvartalsrapport än eventuella avvikelser i finansnettot och skatteberäkningen.

Med en omsättning på 68.367 Mkr (60.479) som var klart högre än väntade 65.737 Mkr blev rörelsemarginalen 7,3 procent (5,4) och det är under förväntningarna på 7,6 procent. Till omsättningen under kvartalet bidrar det i våras till Lastbilar förvärvade Nissan Diesel med 7,8 miljarder kr och Ingersoll Rands division för anläggningsmaskiner med 1,1 miljarder kr. Justerat för förvärven blev omsättningen något lägre än ifjol och den organiska tillväxten sålunda noll. Om detta var kontentan av rapporten är det fara värt att aktien fallit idag. I en avvägning med bra omsättning men svag marginal är det inte ovanligt att fokus hamnar på marginalen.

I Volvo-koncernen svarar Lastbilar för två tredjedelar av omsättningen. Utvecklingen här bestämmer därför i hög grad resultaten och det är möjligheterna att lyfta marginalerna inom Lastbilar, från 7,7 procent (8,7) under det tredje kvartalet och 8,4 procent (8,9) hittills i år, som är avgörande för aktiens utveckling på sikt. Om Scania används som referens har Volvo en potential för att i det närmaste fördubbla marginalen. Varje procent förbättring gör ungefär 2 miljarder kr på årsresultatet och med 2.026 miljoner aktier handlar det om cirka 70 öre per aktie efter skatt.

Lastvagnars omsättning blev 45.350 Mkr (39.747) under tredje kvartalet. Under det andra kvartalet var nyförvärvade Nissan Diesel en resultatmässig besvikelse och förvärvet ifrågasattes.  I dagens rapport fick förvärvet godkänt med en rörelsemarginal på 6,6 procent, låt vara före negativa förvärvsjusteringar. Att omsättningen i Nordamerika skulle vika 50 procent, till 7.195 Mkr (6.751)  var väntat och en fortsättning på utvecklingen under första halvåret. Positivt på den marknaden är istället att orderingången vänt upp från en låg nivå men som ändå ger stöd för en successiv förbättring in i 2008.

Orderingången för Lastbilar är rapportens stora glädjeämne. Inräknat Nissan Diesel ökade den med 89 procent till 71.572 Mkr (37.850) vilket är nästan 60 procent mer än kvartalets omsättning. Rensat för Nissan Diesel ökade orderingången med 53 procent. Det är Europamarknaden som drar och då särskilt Östeuropa. Lastbilars rörelseresultat på 3.507 Mkr (3.407) under kvartalet blev högre än väntade 3.150 Mkr.

För övriga affärsområden är rapporten inte särskilt munter. Anläggningsmaskiner, cirka 20 procent av Volvo-koncernen, hade en omsättning på 12.963 Mkr (9.807) men rörelseresultatet krympte till 839 Mkr (872) och klart mindre än väntade 1.049 Mkr vilket delvis skylls en arbetsmarknadskonflikt i Sydkorea. Bussar med en omsättning på 3.588 Mkr (3.777) visar en mindre förlust. Penta med en omsättning på 2.703 Mkr (2.449) har oförändrat resultat och därför något svagare marginal, Aero tappar omsättning till 1.847 Mkr (1.950) men bibehåller resultatet. Kundfinansieringen, som är nära knuten till främst Lastbilar,  bidrar med 2 miljarder kr till intäkterna och ett något bättre resultat på 454 Mkr (426).

Marknadsutsikterna är på det hela taget positiva med tillväxt under 2008 på samtliga geografiska områden och då också på den för lönsamheten viktiga Europamarknaden. Kombinationen av en bra konjunktur och fortsatt stora rationaliseringsmöjligheter i Volvos industrisystem bådar gott och bör ge hög vinsttillväxt under de närmaste åren.

Efter nio månader har Volvo tjänat 5,37 kr (6,21) per aktie. Det fjärde kvartalet blir bättre än det tredje och vi siktar på 7,50 kr för helåret. Aktien till 123,50 kr handlas med ett p/e-tal på 16 vilket är högt. Med en vinst per aktie närmare 10 kr nästa år blir p/e-talet mer smakliga 12. Den ordinarie utdelningen för 2006 blev 5 kr. Den kommer inte att sänkas och direktavkastningen är 4 procent eller mer dvs ganska bra. Till följd av förvärv och inlösen i våras har Volvo nu en nettoskuld i industriverksamheten på 16,4 miljarder kr. Det är en ganska låg skuldsättning med ett eget kapital i denna del på 71,5 miljarder kr. Nettoskulden är i nivå med en årsvinst. Dock tror vi inte på fler inlösenprogram eller liknande åtgärder till våren. Den bedömningen vilar delvis på att den kamp om inflytande över Volvos styrelse, via valberedning och utspel i media, som var som mest intensiv för ett år sedan, ser ut att vara avblåst eller med Handelsbankslägret (och Renault) som herrar på täppan.

För ett tydligt köpråd på Volvo skulle vi vilja se vinster kring 10-12 kr per aktie inom en inte allt för avlägsen framtid. Vår bedömning av resultatutvecklingen under 2007 är ungefär densamma idag som i början på året. Vår syn på aktien har visat sig alltför försiktig. Den har, justerat för inlösen, stigit med drygt 20 procent sedan bokslutsrapporten i februari men svängt våldsamt från toppar över 150 kr i somras.

Vi bedömer nu

att det blir fortsatt svängigt här och vi upprepar rekommendationen Neutral på 3-6 månaders sikt. Det ska tolkas som att Volvo är en helt OK aktie som över den tidrymden bör utvecklas ungefär som börsen som helhet.   

Ämnen i artikeln

Volvo B

Senast

259,40

1 dag %

0,31%

1 dag

1 mån

1 år

Mest läst
Senaste nytt
Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Palutko Macéus
Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.
Affärsvärlden
AFV
Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.
Annons
Introduce
för börsens små- och medelstora företag.
Annons
Investtech
Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.