Betsson sämre än väntat

Bland annat ökade kostnader för marknadsföring pressade Betssons resultat under fjolårets fjärde kvartal.

placera-betsson mobil.png

6 februari, 2015

Speloperatören Betssons intäkter uppgick till 815 miljoner kronor i det fjärde kvartalet. Väntat var 834 miljoner kronor, enligt SME Direkt. Bruttoresultatet summerade till 681 miljoner kronor. Väntat där var 705 miljoner.

Betsson föreslår en utdelning på 11:94 kronor per aktie genom inlösen (9:71). Väntat var 11:90 kronor per aktie.

Bolaget bedömer att marknadsföringskostnaderna under 2015 kommer överstiga 2014 års nivå något i relation till intäkterna. Som Betsson flaggade för vid rapporten för det tredje kvartalet ökade marknadsföringskostnaderna i fjärde kvartalet.

Marknadsföringskostnaderna uppgick till 233 miljoner kronor under fjolårets avslutande kvartal, vilket var en ökning med 19 procent jämfört med motsvarande kvartal föregående år.

Vd Magnus Silfverberg anser att bolaget levererade fina siffror på en rad områden under fjolårets avslutning. Ofördelaktiga resultat drog dock ned sportboksmarginalen till den lägsta nivån någonsin för speloperatören under en fjärde kvartal, säger han till Nyhetsbyrån Direkt.

"Det fjärde kvartalet var väldigt bra för oss. Vi gör all time high i intäkter, resultat, insättningar och sportboksomsättning. Resultatet, justerat för engångsposter, ökar 45 procent och vår satsning på mer värdefulla kunder har stabiliserats och antalet aktiva kunder växer", säger han.

Bruttoresultatet i sportboken kom samtidigt in svagare än förväntat. Ofördelaktiga matchresultat gav, liksom för konkurrenter, en svag marginal i det fjärde kvartalet.

"Flera av våra konkurrenter har vinstvarnat på grund av låg sportboksmarginal. 6,1 procent är den lägsta marginalen vi haft i ett fjärde kvartal och betydligt lägre än de tre föregående kvartalen i fjol. Jag tycker att tillväxten och resultatet i sportboken är väldigt starkt givet den låga marginalen. Underliggande aktivitet, omsättningsökning, är 24 procent och insättningarna ökade 32 procent", säger Betsson-vd:n och pekar på att det också ger stöd in i 2015.

"Den starka ökningen i insättningar under det fjärde kvartalet borgar för att vi kommer att se en ökning i intäkter baserat på det", säger Magnus Silfverberg.

Betsson växte bäst i Sverige, i ett nordiskt perspektiv, i det fjärde kvartalet. På vissa marknader tappade speloperatören andelar.

"Sverige var bättre medan de andra marknaderna var sämre. På vissa nordiska marknader tog vi inte marknadsandelar i det här kvartalet", säger vd Magnus Silfverberg till Nyhetsbyrån Direkt.

Betsson hade en total tillväxt inom B2C i Norden på 5 procent i det fjärde kvartalet, vilket kan jämföras med uppskattningen för marknadstillväxten på 7-8 procent.

I det tredje kvartalet i fjol flaggade Betsson för ökad marknadsföring under avslutningen av fjolåret, för att tackla konkurrensen. Marknadsföringen landande på 28,5 procent av intäkterna 2014 och kan förväntas hamna runt 30 procent i år.

"Det kan man väl gissa. Vi ser stora möjligheter att investera i marknadsföring för att fortsätta att ta marknadsandelar - både i Norden men också på nya marknader", säger Magnus Silfverberg.

Vidare signalerar bolaget att den förväntade lagstiftningen för internetbaserade lotterier i Kina kan ha skjutits längre fram i tiden. Men Betsson har en fortsatt positiv syn på marknadens framtida möjligheter, i sin bokslutsrapport.

"Betsson fortsätter att utveckla samarbetet med ett statligt ägt kinesiskt bolag, avseende internetbaserad lotteri- och sportspelsverksamhet", skriver Betsson vidare.

Ämnen i artikeln

Betsson B

Senast

145,60

1 dag %

1,18%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån