Clas Ohlson ökar försäljningen
I april ökade hemfixarkedjan Clas Ohlsons försäljning med 4% i årstakt. Den uppgick till 814 miljoner kronor, jämfört med 785 miljoner kronor samma period i fjol.

Idag, 08:06
I april ökade hemfixarkedjan Clas Ohlsons försäljning med 4% i årstakt. Den uppgick till 814 miljoner kronor, jämfört med 785 miljoner kronor samma period i fjol.
Idag, 08:06
Organiskt var uppgången 7% och 3% negativ valutaeffekt.
Under månaden påverkade kalendereffekter försäljningen negativt med 4 procentenheter.
"Med en organisk försäljningsökning om 7% i april har vi nu tangerat eller överträffat vårt långsiktiga tillväxtmål 24 månader i rad. Den huvudsakliga förklaringen är att vi träffat rätt i sortimentet med en stark utveckling över samtliga prioriterade produktnischer samtidigt som vårt uppskattade kundmöte konverterar besök till försäljning", säger VD Kristofer Tonström.
"Som tidigare kommunicerat påverkade påskens infallande försäljningen positivt i mars och i april blev effekten följaktligen den omvända, med en negativ kalendereffekt om -4 procentenheter. Dessutom hade, precis som under föregående månad, volatiliteten i Spares B2B-affär stor påverkan på utfallet i april, men denna gång negativ i jämförelse med föregående år", fortsätter Tonström.
Vid periodens utgång uppgick det totala antalet butiker till 241 (230).
I april ökade hemfixarkedjan Clas Ohlsons försäljning med 4% i årstakt. Den uppgick till 814 miljoner kronor, jämfört med 785 miljoner kronor samma period i fjol.
Idag, 08:06
Organiskt var uppgången 7% och 3% negativ valutaeffekt.
Under månaden påverkade kalendereffekter försäljningen negativt med 4 procentenheter.
"Med en organisk försäljningsökning om 7% i april har vi nu tangerat eller överträffat vårt långsiktiga tillväxtmål 24 månader i rad. Den huvudsakliga förklaringen är att vi träffat rätt i sortimentet med en stark utveckling över samtliga prioriterade produktnischer samtidigt som vårt uppskattade kundmöte konverterar besök till försäljning", säger VD Kristofer Tonström.
"Som tidigare kommunicerat påverkade påskens infallande försäljningen positivt i mars och i april blev effekten följaktligen den omvända, med en negativ kalendereffekt om -4 procentenheter. Dessutom hade, precis som under föregående månad, volatiliteten i Spares B2B-affär stor påverkan på utfallet i april, men denna gång negativ i jämförelse med föregående år", fortsätter Tonström.
Vid periodens utgång uppgick det totala antalet butiker till 241 (230).
Rapportperioden
Inflation
Försvarssektorn
Analys
Placera granskar fondjättarna
Rapportperioden
Inflation
Försvarssektorn
Analys
Placera granskar fondjättarna
Sinch
Idag, 08:36
Sinchs resultat slår förväntningarna
Clas Ohlson
Idag, 08:06
Clas Ohlson ökar försäljningen
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 455,85