12 procent blev uppgången när Facebook började handlas på fredagseftermiddagen. Sedan föll kursen successivt och i skrivande stund, klockan 17,34 var aktien upp med 6,5 procent till 40,30 dollar.
Att Facebook valde att både höja spannet för teckningskursen och utöka antalet aktier som bjuds ut till allmänheten inför noteringen, tyder på att företaget och dess rådgivare känt av en stark efterfrågan på aktier.
Enligt en enkät som Morningstar har gjort väntade sig snittet av de tillfrågade analytikerna att stängningspriset skulle ligga på 50 dollar. Det skulle motsvara en uppgång på 32 procent jämfört med teckningskursen och skulle ge ett börsvärde på 137 miljarder dollar på Facebook, motsvarande ungefär 990 miljarder kronor.
Nu hamnade kursen omkring 40 dollar, vilket med tanke på hur förväntningarna drivits upp, kan ses som ett smärre antiklimax. Icke desto mindre är det en skyhög värdering av it-företaget. Marknadsvärdet motsvarar cirka 800 miljarder kronor.
För att få en jämförelse så uppgår det sammanlagda marknadsvärdet av tre giganter som Astrazeneca, Hennes & Mauritz och Nordea till 950 miljarder kronor.
Undersökningar av tidigare nyligen genomförda börsintroduktioner av företag inom social media har visat en genomsnittlig kursuppgång på 42 procent första dagen. Översatt till Facebook betyder det en stängningskurs på 54 dollar per aktie.
Vid 50 dollar per aktie värderas Facebook till 80 gånger årets väntade vinst. Som jämförelse värderas Astrazeneca till 9 gånger årets väntade vinst och Nordea till 8 gånger. Då ska man komma ihåg att läkemedelsjättens vinstutsikter ser riktigt usla ut och bankjätten Nordeas värdering påverkas negativt av den betydande osäkerhet som råder kring europeiska banker.
Hennes & Mauritz däremot, vars vinster väntas växa stabilt på höga nivåer de närmaste åren värderas till cirka 20 gånger årets vinstprognos, alltså en femtedel av Facebooks värdering. För den mer snarlika amerikanska sökjätten Google ligger motsvarande värdering på 14.
Facebook är ett socialt nav. Värdet ligger i den infrastruktur som sajten tillsammans med dess 900 miljoner användare utgör, och som väntas generera allt högre annonsintäkter i framtiden.
Om vi fortsätter att anta att aktiekursen stiger till 40 dollar, innebär det att värdet av den genomsnittlige Facebookanvändaren uppgår till uppåt 900 kronor. Som jämförelse kan nämnas att genomsnittsvärdet på varje användare av Linkedin uppgår till 521 kronor.
Den genomsnittlige Googleanvändaren (allt från sökmotor till mejl och annan service) värderas till omkring 1 300 kronor. Men så har Google, som framgår av den lägre värderingen, en väsentligt högre vinst än Facebook.
Värdet av de aktier som Facebook erbjuder till allmänheten uppgår till totalt cirka 16 miljarder dollar. Om övertilldelningsoptionen dessutom utnyttjas stiger värdet på det publika erbjudandet till nära 18,5 miljarder dollar vilket skulle göra Facebook till världshistoriens näst största börsnotering efter kortkreditföretaget Visa.