Fingerprint sänker marknadsprognos
Fingerprint Cards ökade både intäkterna och förlusten under fjolårets sista kvartal. Bolaget stå fast vid sitt omsättningsmål men sänker sin bedömning av marknadsvolymen under 2014.

6 februari, 2014
Fingerprint Cards ökade både intäkterna och förlusten under fjolårets sista kvartal. Bolaget stå fast vid sitt omsättningsmål men sänker sin bedömning av marknadsvolymen under 2014.
6 februari, 2014
Fingerprint Cards, som tillverkar teknologi för fingertrycksavkänning, redovisar ett resultat efter skatt på -14,7 miljoner kronor för det fjärde kvartalet 2013 (-9,7). Resultatet per aktie uppgick till -0,27 kronor (-0,22).
Nettoomsättningen uppgick till 34,1 miljoner kronor (1,9).
Ebitda-resultatet låg på -11,3 miljoner kronor (-7,0). Bruttoresultatet var 14,9 miljoner kronor (-1,5).
Bolaget upprepar prognosen för omsättning och ebitda-marginal under 2014, men sänker den bedöma marknadsvolymen under året.
Bolaget står fast vid att omsättningen 2014 kommer att överstiga 500 miljoner kronor samt att ebitda-marginalen kommer att överstiga 20 procent för helåret. Under 2013 omsatte bolaget drygt 95 miljoner kronor och hade en negativ ebitda-marginal på 22 procent.
Omsättningen väntas öka sekventiellt under året och huvuddelen av intäkterna väntas infalla under andra halvåret 2014 då volymleveranser av areasensorer planeras ske frånslutet av andra kvartalet, upprepar Fingerprint.
Samtidigt spår bolaget att intäkterna under det första kvartalet 2014 väntas uppgå till 10-15 miljoner kronor.
"Den låga nivån är hänförlig dels till det för FPC sedvanligt svaga första kvartalet, samt dels till den förskjutning av OEM:ernas efterfrågan från linje- till areasensorer, vilket medför relativt låga volymer fram till dess att volymleveranser av areasensorer inleds", skriver bolaget.
FPC bedömer vidare att marknaden för fingeravtryckssensorer i konsumentelektronik kommer att uppgå till mer än 350 miljoner enheter 2014. Här var tidigare bedömning mer än 500 miljoner enheter. "Jämfört med tidigare marknadsprognos innebär detta en lägre försäljningsvolym, men med ett väsentligt högre genomsnittligt försäljningspris", skriver bolaget i torsdagens rapport.
FPC:s målsättning är fortfarande att vinna 60 procent av marknaden för areasensorer i smartphones.
Bolaget bedömer att en majoritet av de femton största tillverkarna av smartphones kommer att introducera modeller med fingeravtryckssensorer under 2014.
Fingerprint Cards ökade både intäkterna och förlusten under fjolårets sista kvartal. Bolaget stå fast vid sitt omsättningsmål men sänker sin bedömning av marknadsvolymen under 2014.
6 februari, 2014
Fingerprint Cards, som tillverkar teknologi för fingertrycksavkänning, redovisar ett resultat efter skatt på -14,7 miljoner kronor för det fjärde kvartalet 2013 (-9,7). Resultatet per aktie uppgick till -0,27 kronor (-0,22).
Nettoomsättningen uppgick till 34,1 miljoner kronor (1,9).
Ebitda-resultatet låg på -11,3 miljoner kronor (-7,0). Bruttoresultatet var 14,9 miljoner kronor (-1,5).
Bolaget upprepar prognosen för omsättning och ebitda-marginal under 2014, men sänker den bedöma marknadsvolymen under året.
Bolaget står fast vid att omsättningen 2014 kommer att överstiga 500 miljoner kronor samt att ebitda-marginalen kommer att överstiga 20 procent för helåret. Under 2013 omsatte bolaget drygt 95 miljoner kronor och hade en negativ ebitda-marginal på 22 procent.
Omsättningen väntas öka sekventiellt under året och huvuddelen av intäkterna väntas infalla under andra halvåret 2014 då volymleveranser av areasensorer planeras ske frånslutet av andra kvartalet, upprepar Fingerprint.
Samtidigt spår bolaget att intäkterna under det första kvartalet 2014 väntas uppgå till 10-15 miljoner kronor.
"Den låga nivån är hänförlig dels till det för FPC sedvanligt svaga första kvartalet, samt dels till den förskjutning av OEM:ernas efterfrågan från linje- till areasensorer, vilket medför relativt låga volymer fram till dess att volymleveranser av areasensorer inleds", skriver bolaget.
FPC bedömer vidare att marknaden för fingeravtryckssensorer i konsumentelektronik kommer att uppgå till mer än 350 miljoner enheter 2014. Här var tidigare bedömning mer än 500 miljoner enheter. "Jämfört med tidigare marknadsprognos innebär detta en lägre försäljningsvolym, men med ett väsentligt högre genomsnittligt försäljningspris", skriver bolaget i torsdagens rapport.
FPC:s målsättning är fortfarande att vinna 60 procent av marknaden för areasensorer i smartphones.
Bolaget bedömer att en majoritet av de femton största tillverkarna av smartphones kommer att introducera modeller med fingeravtryckssensorer under 2014.
Aktierekommendationer
Analyser
Aktierekommendationer
Analyser
1 DAG %
Senast
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 450,74