Förbättring på alla punkter i Sportamore

Efter fem år av tillväxtfokus inleder Sportamore kursändring till ”tillväxt under lönsamhetsförbättring”. Detta beror på en ny mognadsfas, enligt vd Johan Ryding, som i dag kan presentera en delårsrapport med såväl tillväxt som lönsamhet.


22 april, 2016

placera-cision_övre.jpg
”Historiskt har vi maximerat tillväxten under våra avkastningskrav. Från och med i höstas bestämde vi att framgent leverera på ytterligare en parameter.”, säger Johan Ryding.

Nordens största onlinebutik för sport släpper i dag en positiv kvartalsrapport där omsättning, lönsamhet, tillväxt och kassaflöde samtliga förbättras jämfört med motsvarade kvartal i fjol. Som resultat har Sportamores aktie stigit med 13 procent sedan börsöppning fram till lunchtid, från 45 kronor per aktie till över 50 kronor. Johan Ryding är stolt över prestationerna i ljuset av de utmaningar som årets första kvartal alltid innehåller.

”Vädret var inte optimalt, en mild vinter och sen vår innebär mindre handel för oss, det är kvartalet efter jul och påsken är historiskt en svag handelshelg. Trots detta pekar alla siffror åt rätt håll och vi knyter till oss 40 000 nya aktiva kunder.”

Färskt från bolaget är lanseringen av Sportamore Outlet i början av mars som, enligt vd:n, riktar sig till en ny, hittills icke-bearbetad, kundgrupp. Outleten ska attrahera konsumenten som letar efter starka priserbjudanden. För att optimera anpassningen till den nya kundgruppen erbjuder man en egen nätbutik med en egen servicemodell.

”Vi har precis kommit igång och har väldigt lite att dela med oss av inledningsvis, men Sportamore Outlet är en möjlighet för oss att ge fler kunder exakt vad de är ute efter.”, säger Johan Ryding.

Tudelad konkurrens

Sportamore grundades 2009 av Johan Ryding, styrelseordförande Jan Friedman samt vice vd och marknadschef Joakim Friedman. Sedan start har bolaget mottagit pris som Årets Rookie, Årets nätbutik, Årets e-handelssajt konsekvent under åren fram till i dag. För 2016 har Sportamore blivit utnämnd till Årets e-handelssajt av Internet World. Att lägga emfas inte bara på pris och produkt var en medveten satsning, enligt vd:n, från start.

”Vi såg att de stora drakarna i branschen höll sig till sina fysiska butiker och inte fullt uppskattade potentialen i den nya kanalen som e-handel innebar. Redan vid grundandet ville vi särskilja oss i branschen med en engagerande och serviceinriktad e-handelsbutik. I butiken ska kunden bli inspirerad och guidad och få marknadens bästa service”

På temat vägledning fortsätter man med en redaktionell satsning på Sportamore Magazine. Så ska kunderna bli inspirerade och informerade såväl som erbjudna kvalitetsutrustning.

”Sportamore är generalister inom sport och fritid och vår konkurrens är därför tvådelad. Konceptuellt liknar vi de traditionella branschaktörerna med fysiska butiker, men väl online konkurrerar vi i större utsträckning med specialister och/eller duktiga online-generalister med fokus på till exempel mode eller skor. När våra kunder får säga sitt framhåller de våra snabba leveranser och vår service som främsta anledningar till att de väljer att handla hos oss. Vi har ett fantastiskt team som jobbar stenhårt för att varje dag överträffa kundernas förväntan på dessa parametrar”

Övriga Norden störst ökning

E-handel inom sport har haft en genomsnittlig tillväxt runt 30 procent de senaste 12 kvartalen och Sportamore har kontinuerligt vuxit snabbare än marknaden. Trots detta har bolaget ett fortsatt högt mål inom just tillväxt. Onlinehandel av sportartiklar förväntas öka kraftigt framöver. Enligt Johan Ryding handlar det om en strukturell omvälvning i konsumtionsbeteendet, vilket möjliggör för ”oändlig tillväxt inom de tidsperspektiv Sportamore arbetar med.” Analytiker förutspår en tredubblad marknad inom fem år. ”Säg att Sportamore bara skulle behålla sin marknadsposition betyder det en fantastisk utvecklingsresa. Men vi har högre mål än så. Vi ska växa snabbare än marknaden.”

I närtid behöver bolaget rekrytera en ekonomichef som ”vill vara med på resan” då nuvarande Petter Blid har annonserat sin avgång efter andra kvartalets rapport i juli i år. Petter Blids ersättare skall vara framåtriktad och hungrig, enligt vd:n. En duktig ekonomichef kommer att vara viktig för att ta rätt beslut i ett snabbt växande bolag, samtidigt som börsreglerna ställer stora krav på ordning och reda. Den som känner sig lockad av uppdraget uppmanas att höra av sig. Växtvärk, det vet Johan Ryding ännu inte hur det känns och tempot ska hållas fortsatt högt.

”I tillväxtplanen för de kommande fem åren har vi förutspått att Övriga Norden, vilket är våra marknader utanför Sverige, kommer att öka mest framöver. Men Sverige är långt ifrån färdigt, det finns massor kvar att göra här.”, säger Johan Ryding.

/Emelie Lundgren

placera-cision_promoted_under.jpg

Ämnen i artikeln
Mest läst
Senaste nytt
Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Palutko Macéus
Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.
Affärsvärlden
AFV
Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.
Annons
Introduce
för börsens små- och medelstora företag.
Annons
Investtech
Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.