Här är Sveriges sämsta elbolag
Kundflykten från de svenska eljättarna fortsätter. De anses vara dåliga, och framförallt dyra. Här är Sveriges bästa och sämsta elhandelsbolag, enligt Svenskt Kvalitetsindex.
13 december, 2010
Kundflykten från de svenska eljättarna fortsätter. De anses vara dåliga, och framförallt dyra. Här är Sveriges bästa och sämsta elhandelsbolag, enligt Svenskt Kvalitetsindex.
13 december, 2010
Svenskt Kvalitetsindex har frågat 5 000 privatkunder om deras elhandelsbolag. Indexet för kundernas nöjdhet kan anta ett värde mellan 0 och 100. Ju högre värde, desto nöjdare är kunderna.
Högst betyg får Luleå Energi, vilket hamnar på 76,9. God El får också bra betyg, 74,4.
Allra sämst betyg i undersökningen får Nynäshamns Energi och Lunds Energi, 57,8 respektive 58,1.
Det elhandelsbolag som i undersökningen tappar mest i kundnöjdhet är Telge Energi. Bolaget ligger trots detta dock på fjärde plats vad gäller kundnöjdhet.
Inget av de tre stora elhandelsbolagen hamnar på någon smickrande plats. Bäst lyckas Vattenfall, som får en kundnöjdhet på 62,9, medan Eon får 60. Fortum når bara upp till en kundnöjdhet på 59.
15 procent av kunderna i undersökningen uppger att de under året har bytt från Eon till en annan leverantör. 12 procent anger att de tidigare har haft Fortum och 11 procent av Vattenfalls kunder uppger att de nu har en annan leverantör.
Den vanligaste anledningen till att man byter är priset. 37 procent uppger att de valt att byta leverantör av denna anledning. Man anser helt enkelt inte att man får tillräcklig valuta för pengarna. 15 procent anger att de har bytt på grund av bostadsflytt, medan 11 procent har valt att byta på grund av miljö ¿ och samhällsengagemang.
Kundflykten från de svenska eljättarna fortsätter. De anses vara dåliga, och framförallt dyra. Här är Sveriges bästa och sämsta elhandelsbolag, enligt Svenskt Kvalitetsindex.
13 december, 2010
Svenskt Kvalitetsindex har frågat 5 000 privatkunder om deras elhandelsbolag. Indexet för kundernas nöjdhet kan anta ett värde mellan 0 och 100. Ju högre värde, desto nöjdare är kunderna.
Högst betyg får Luleå Energi, vilket hamnar på 76,9. God El får också bra betyg, 74,4.
Allra sämst betyg i undersökningen får Nynäshamns Energi och Lunds Energi, 57,8 respektive 58,1.
Det elhandelsbolag som i undersökningen tappar mest i kundnöjdhet är Telge Energi. Bolaget ligger trots detta dock på fjärde plats vad gäller kundnöjdhet.
Inget av de tre stora elhandelsbolagen hamnar på någon smickrande plats. Bäst lyckas Vattenfall, som får en kundnöjdhet på 62,9, medan Eon får 60. Fortum når bara upp till en kundnöjdhet på 59.
15 procent av kunderna i undersökningen uppger att de under året har bytt från Eon till en annan leverantör. 12 procent anger att de tidigare har haft Fortum och 11 procent av Vattenfalls kunder uppger att de nu har en annan leverantör.
Den vanligaste anledningen till att man byter är priset. 37 procent uppger att de valt att byta leverantör av denna anledning. Man anser helt enkelt inte att man får tillräcklig valuta för pengarna. 15 procent anger att de har bytt på grund av bostadsflytt, medan 11 procent har valt att byta på grund av miljö ¿ och samhällsengagemang.
Bostadsmarknaden
Investmentbolagens innehav
Handelskriget
Analys
Bostadsmarknaden
Investmentbolagens innehav
Handelskriget
Analys
1 DAG %
Senast
SEB
Igår, 15:22
SEB-analytiker rekryteras till Alcur
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 479,56