Mest skräp med  de nya bolagen på Aktietorget

Småbolagsbörsen Aktietorget erbjuder nyteckning i fyra olika bolag. Placera.nu hissar varningsflagg för tre av dessa.


26 februari, 2010

Aktietorget har genom åren dragit på sig svidande kritik för undermålig kvalitet bland många av de listade bolagen. Aktietorget har som uttalad strategi att fokusera mer på människorna bakom bolaget snarare än på företaget. Vår uppfattning är att Aktietorget bör bemöda sig om att göra en djupare bedömning av värdering och utsikter för de företag man listar.

Här följer en genomgång av de fyra bolag som är aktuella att listas på Aktietorget.

Hartelex AB

Med en teckningstid mellan den 15 februari och 8 mars, är detta det första bolaget vi avråder från att teckna i. Bolaget hade vid utgången av 2009 ett eget kapital på 264 000 kronor samt lån till en privatperson på 9 031 000 kronor, ett lån som skall amorteras med minst 30 procent av det löpande kassaflödet.

Affärsiden är att börja tillverka långfärdsbussar för den ryska marknaden. Målsättningen är att i första hand inom tre år nå en produktion på minst 120 bussar per år, vilket skulle ge omkring 5 procents marknadsandel i segmentet långfärdsbussar.  

Som ett första steg skall 4-5 visningsbussar produceras under det första kvartalet 2010, vilket tillsammans med marknadsaktiviteter tar slut på hela det efterfrågade emissionsbeloppet på 9 875 000 kronor.

Om och när en produktion kommer igång kommer det med andra ord att krävas omfattande kapitaltillskott till bolaget.

För detta belopp får de nya aktieägarna 24 procent av bolaget, vilket innebär att bolaget värderas till hisnande 31,25 miljoner kronor innan emissionen samt till drygt 41 miljoner kronor efter emissionen.

Historiken är minst sagt svag i bolaget, under 2009 minskade omsättningen till 355 000 kronor. Att detta bolag med en handfull medarbetare skall kunna utveckla Hartelex till en spelare på den ryska bussmarknaden finner vi osannolikt. Om man dyker djupare i prospektet finner man att caset i mångt och mycket bygger på att bussparken i ryssland är gammal, vilket inte är någon nyhet för någon.

Företaget har tecknat avtal med Scania om leverans av busschassier samt med det brasilianska företaget Commil för leverans av karosser. Dessa skall sättas ihop i den egna anläggningen i Kaliningrad. Man skall dock inte underskatta svårigheten för ett nytt märke att slå sig in på en marknad. Köparna är konservativa och måste vara fullt övertygade om att reservdelar och service fungerar fullt ut även om tiotalet år, plus att andrahandsvärdet på ett nytt märke är tveksamt.

Vi ser ingen som helst anledning att delta i detta projekt, risken är dramatiskt hög. Att värdera ett bolag, med en affärside, som objektivt verkar svag, till över 30 miljoner kronor känns som på gränsen till bondfångeri. För den som vill ha exponering mot den ryska marknaden finns väsentligt bättre alternativ, både via direktinvestering samt via fonder.

Ekomarine AB

Med teckningstid den 23 februari till den 19 mars, är detta nästa bolag att undvika. Affärsiden är i och för sig gångbar, men värderingen av bolaget saknar all rim och reson.

Ekomarines vision är att vara hela den marina marknadens ledande leverantör av giftfri båtbottenfärg som förebygger marin påväxt under vattnet.  Den globala marknaden uppges till 4 miljarder dollar

Ekomarines svenska patent beviljades 2003. Den internationella patentansökan - PCT - fullföljdes 2005 på följande marknader, USA, Kanada, EU, Norge, Australien, Japan och Sydkorea. Sommaren 2009 beviljades det australiensiska patentet.

Ekomarine har under 2009 års säsong sålt sin giftfria färg Neptune Formula till fritidsbåtar i Sverige och Finland. Inför 2010 förbereds lansering av produkterna till övriga länder kring Östersjön.

Företaget uppger att ett samarbete med Exportrådet har inletts för att förbereda lansering av Neptune Formula i länderna vid Nordsjön. Baserat på utfallet av produktutvecklingen och tester, kommer Neptune Formula att lanseras i länderna kring Nordsjön 2011. Därefter planeras lansering i södra Europa och Medelhavet samt delar av Nordamerika och övriga världen.

Det är med andra ord minst sagt aggressiva mål företaget har i sin planering. Trots patent som nu har några år på nacken har försäljningen inte ännu tagit fart. För de första åtta månaderna 2009 omsatte företaget knappt 1,3 miljoner kronor samt redovisade en rörelseförlust på 5,6 miljoner kronor.

Om marknaden för denna typ av färger visar sig bli en succé så kommer sannolikt konkurrenterna att komma med liknande lösningar. Även risken för patentintrång är betydande. Patenttvister är i de flesta fall mycket kostsamma, vilket ett företag av Ekokmarines storlek sannolikt inte har råd att driva.

Det ären lång och sannolikt mycket dyrbar väg för företaget innan lönsamhet kommer att uppnås.

För detta bolag görs en värdering till närmare 50,5 miljoner kronor före emissionen, vilket ger ett marknadsvärde på 60,3 miljoner kronor efter genomförd emission. Denna värdering känns med alla mått mätt som hisnande och lämnar enligt vår bedömning ingen som helst potential till nya aktieägare. Tvärt om kommer sannolikt företaget de närmaste åren att vända sig till aktiemarknaden för ytterligare kapitaltillskott.

Rekommendationen blir även här att avstå från att teckna.

Lunch Express AB

Med teckningstid den 15 februari till den 8 mars är det här det tredje bolaget vi rekommenderar investerare att avstå ifrån.

Lunch Express är ett Göteborgsbaserat företag som har till affärside att leverera färdigmat till hög kvalitet. Försäljningstillväxten har varit hög, 60 procent år 2008 samt 44 procent år 2009, vilket innebar en omsättning på 13,7 miljoner kronor för år 2009. Lönsamheten har dock varit mycket svag, för 2009 förlorade företaget 4 miljoner kronor, för år 2008 respektive 2007 var förlusten 5,7 respektive 2,9 miljoner kronor.

Förutom produktion av färdiga rätter har även företaget startat en lunchrestaurang där man dagligen serverar 300 lunchgäster.

Företaget har som målsättning att växa med 50 procent per år för den närmaste femårsperioden samt nå en vinstmarginal på 15 procent redan vid en omsättning på 50 miljoner kronor, en nivå som företaget räknar med att nå vid utgången av 2012.

Vår bedömning är att företaget är allt för optimistiska, att hålla uppe tillväxttalen blir svårare år för år samtidigt som investeringsbehoven ökar. Man skall inte heller underskatta den konkurrenssituation som finns inom segmentet både från de stora livsmedelskedjornas egna varumärken och från ett stort antal privata företag. Det finns även en uppenbar svårighet att komma in hos stora distributörer, affärskedjor.

Denna vision och prognos för en snabb och lönsam tillväxt värderas av företaget till 30 miljoner kronor innan emissionen, samt till 39,9 miljoner kronor efter de pengar man begär av marknaden. Även i detta fall anser vi värderingen helt och hållet sakna rim och reson. Vi har i linje med detta en negativ inställning även till en investering i Lunch Express.

Brandworld

Med teckningstid 16 februari till den 2 mars, är detta den enda av de nu aktuella emissionerna som känns intressant. Företaget marknadsför märkeskläder inom segmenten sport, fritid och sport wear till lågpris. Bland de märken som säljs kan nämnas Nike, Adidas, Reebok, Helly-Hansen, Disney, Champion med flera.

Företaget drabbades under 2008 av den ekonomiska krisen och genomgick en rekonstruktion som avslutades den 20 januari 2010. Rekonstruktionen innebar bland annat en ackordsvinst på 22,1 miljoner kronor, vid årsskiftet tillfördes ytterligare 2,5 miljoner kronor via en riktad emission till aktieägarna.

Brandword har i dagsläget butiker i bland annat Kivik, Båstad, Malmö, Löddeköpinge, Värnamo, Göteborg, Växjö, Sundsvall och Lund. Ytterligare butiker kommer att startas de närmaste åren.

Företaget prognosticerar en omsättning på 132 miljoner kronor för innevarande år, en ökning med närmare 60 procent jämfört med 2009. Resultatet efter finansnetto prognosticeras till 6,9 miljoner kronor, vilket efter schablonskatt motsvarar cirka 0,68 kronor per aktie.

Företaget värderas till 26 miljoner kronor efter den planerade emissionen på 3 miljoner kronor. Emissionskursen är satt till 4 kronor per aktie, vilket ger en attraktiv risk/reward. Vi rekommenderar att teckna i emissionen.

Ämnen i artikeln

Spotlight Index

Senast

686,85

1 dag %

−0,30%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

OMX Stockholm 30

1 DAG %

1,05%

Senast

2 485,32

1 mån
Loading market data...
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Placera

Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.

Affärsvärlden
AFV

Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.

Annons
Introduce

för börsens små- och medelstora företag.

Annons
Investtech

Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.