Har dialog med aktören
Kursrusningen föranleddes enligt börsoperatörens VD Adam Kostyál av problem hos en börsmedlem – inte av Nasdaqs eget system.
“Alla våra system fungerar perfekt, så som de ska”, säger Kostyál till Placera.
“Vi har en nära dialog med aktören som gjorde den här transaktionen och jobbar med den för att säkerställa att det blir rätt.”
Gäller inte köpt är köpt och sålt är sålt?
“Det är en bra fråga. Jag tror att man måste differentiera mellan det som hände för några veckor sedan och det som hände i går”, säger Kostyál och refererar till en liknande händelse på Stockholmsbörsen i juli.
Extrema kursrörelser i slutcallen orsakades då av tekniska problem i Nasdaqs handelssystem INET. Även då makulerades affärer.
Om aktören bakom måndagens incident står inför böter eller annan konsekvens från Nasdaqs disciplinkommitté, vill han inte kommentera.
Inte heller vilken typ av aktör det är vill Nasdaq kommentera, eller de makulerade ordrarnas totala värde.
Flera personer i branschen som Placera har pratat med tror att det är algohandlare som ställt felaktiga priser, och därmed orsakat uppgången.
Var går gränsen för när Nasdaq makulerar köp?
“Det är en bedömning från fall till fall utifrån det regelverk som finns. Som privatperson tar man kontakt med sin bank eller mäklare för att få hjälp med en makulering om det blivit fel”, skriver börsoperatörens pressansvarige Erik Gruvfors till Placera.