Ny rapport: Låg konkurrens mellan matbutikerna driver på prisökningar

Under 2021-2023 steg de svenska matpriserna med 28% – en inflationsspiral utan dess like i svensk modern historia. Nu visar en ny utredning av Konkurrensverket att matpriserna steg med mer än vad som kan förklaras av ökade kostnader.

Bb181127za054

Idag, 17:07

Konkurrensverket slog redan 2024 fast att prisökningarna i butik delvis berodde på bristande konkurrens.

Nu granskar Konkurrensverket livsmedelsbranschen på nytt. I den nya rapporten bekräftar de resultaten från 2024 och visar att lönsamheten i branschen varit god – kanske lite för god.

"Vår analys visar att lönsamheten i branschen varit stabil under lång tid, även under de år då priserna steg kraftigt. Det stärker vår tidigare bedömning om att konkurrensen i delar av livsmedelskedjan är otillräcklig", säger Konkurrensverkets generaldirektör Marie Östman i pressmeddelandet.

ICA i topp

Konkurrensverket har undersökt hur lönsamheten i livsmedelsindustrin, dagligvaruhandeln och dess grossister har utvecklats över tid.

Under åren 2008-2019 låg rörelsemarginalen i dagligvaruhandelns butiksled i genomsnitt på 2,4% för att sedan stiga till nästan 4% under pandemin. Sedan dess har nivåerna sjunkit till 2,5%, samtidigt som det är stora skillnader mellan aktörerna.

ICA bedöms ha högst lönsamhet, med marginaler över 3% i butik och omkring 4% i grossistled.

Därefter kommer Axfood, som har en marginal på 4%.

Bottennoterade är Coop och Lidl, som redovisar en låg eller negativ lönsamhet.

Dolda vinster i kedjorna

För att ta hänsyn till det samhällsekonomiska perspektivet har dessutom internförsäljning mellan grossister och butiker räknats in. Detta för att visa vilken vinst de koncerner som äger hela ledet från grossist till butik får in.

När detta inkluderats ökar rörelsemarginalen för hela dagligvaruhandeln och dess grossister till 3,6% för 2023 – en nivå som är markant högre än vad tidigare uppgifter indikerat.

Bristande konkurrens förklarar ökning

Konkurrensverket konstaterar att priserna hade kunnat bli lägre om konkurrensen varit starkare, särskilt i butik.

Även om kostnadsökningar i omvärlden varit en viktig faktor i prisökningen, är det tydligt att butiker i vissa fall haft utrymme att ta ut högre priser än vad som varit motiverat.

"Väl fungerande konkurrens pressar priser och förbättrar effektiviteten. Den samlade bilden utifrån våra analyser visar att det finns förbättringspotential i framför allt butiksledet, vilket i förlängningen kan gynna konsumenterna och dämpa prisnivån i butik", säger Marie Östman i pressmeddelandet.

Ämnen i artikeln

Axfood

Senast

276,40

1 dag %

−1,67%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Placera

Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.

Affärsvärlden
AFV

Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.

Annons
Introduce

för börsens små- och medelstora företag.

Annons
Investtech

Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.