Odd Molly rasar på minskad försäljning

Odd Molly minskar införsäljningen av sin vår- och sommarkollektion för 2011 med 9 procent. Aktien rasar på fredagen.


8 oktober, 2010

Införsäljningen av Odd Mollys vår- och sommarkollektioner 2011 blev 165 miljoner kronor (180) en nedgång med 9 procent jämfört med motsvarande kollektioner förra året.

Det framgår av ett pressmeddelande.

I ordervärdet ingår order för tidiga vårvaror, som kommer att levereras och faktureras redan under fjärde kvartalet 2010 uppgående till cirka 26 miljoner kronor jämfört med drygt 17 miljoner föregående år. Den starka kronan påverkar ordervärdet negativt med cirka 6,5 miljoner.

Enligt Odd Molly är sortiments- och prismixen i kollektionen fortfarande inte är optimal. Bolaget pekar även på att det sett ökade inköpspriser.

Marknader som har ökat starkt är bland annat Finland, Frankrike, Nederländerna och Grekland som alla stigit med mellan 25 och 50 procent jämfört med motsvarande kollektioner föregående år, skriver Odd Molly.

Även Danmark och Norge uppges ha en bra utveckling och Schweiz fortsätter utvecklas starkt och går efter säsongens ökning in som en av Odd Mollys sex största marknader. Sammantaget utgör Odd Mollys sex största marknader 75 procent av ordervärdet för vår/sommar 2011.

Vid 13-tiden hade Odd Molly-aktien rasat med 11 procent.

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Placera

Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.

Affärsvärlden
AFV

Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.

Annons
Introduce

för börsens små- och medelstora företag.

Annons
Investtech

Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.