Odd Molly rasar på minskad försäljning
Odd Molly minskar införsäljningen av sin vår- och sommarkollektion för 2011 med 9 procent. Aktien rasar på fredagen.
8 oktober, 2010
Odd Molly minskar införsäljningen av sin vår- och sommarkollektion för 2011 med 9 procent. Aktien rasar på fredagen.
8 oktober, 2010
Införsäljningen av Odd Mollys vår- och sommarkollektioner 2011 blev 165 miljoner kronor (180) en nedgång med 9 procent jämfört med motsvarande kollektioner förra året.
Det framgår av ett pressmeddelande.
I ordervärdet ingår order för tidiga vårvaror, som kommer att levereras och faktureras redan under fjärde kvartalet 2010 uppgående till cirka 26 miljoner kronor jämfört med drygt 17 miljoner föregående år. Den starka kronan påverkar ordervärdet negativt med cirka 6,5 miljoner.
Enligt Odd Molly är sortiments- och prismixen i kollektionen fortfarande inte är optimal. Bolaget pekar även på att det sett ökade inköpspriser.
Marknader som har ökat starkt är bland annat Finland, Frankrike, Nederländerna och Grekland som alla stigit med mellan 25 och 50 procent jämfört med motsvarande kollektioner föregående år, skriver Odd Molly.
Även Danmark och Norge uppges ha en bra utveckling och Schweiz fortsätter utvecklas starkt och går efter säsongens ökning in som en av Odd Mollys sex största marknader. Sammantaget utgör Odd Mollys sex största marknader 75 procent av ordervärdet för vår/sommar 2011.
Vid 13-tiden hade Odd Molly-aktien rasat med 11 procent.
Odd Molly minskar införsäljningen av sin vår- och sommarkollektion för 2011 med 9 procent. Aktien rasar på fredagen.
8 oktober, 2010
Införsäljningen av Odd Mollys vår- och sommarkollektioner 2011 blev 165 miljoner kronor (180) en nedgång med 9 procent jämfört med motsvarande kollektioner förra året.
Det framgår av ett pressmeddelande.
I ordervärdet ingår order för tidiga vårvaror, som kommer att levereras och faktureras redan under fjärde kvartalet 2010 uppgående till cirka 26 miljoner kronor jämfört med drygt 17 miljoner föregående år. Den starka kronan påverkar ordervärdet negativt med cirka 6,5 miljoner.
Enligt Odd Molly är sortiments- och prismixen i kollektionen fortfarande inte är optimal. Bolaget pekar även på att det sett ökade inköpspriser.
Marknader som har ökat starkt är bland annat Finland, Frankrike, Nederländerna och Grekland som alla stigit med mellan 25 och 50 procent jämfört med motsvarande kollektioner föregående år, skriver Odd Molly.
Även Danmark och Norge uppges ha en bra utveckling och Schweiz fortsätter utvecklas starkt och går efter säsongens ökning in som en av Odd Mollys sex största marknader. Sammantaget utgör Odd Mollys sex största marknader 75 procent av ordervärdet för vår/sommar 2011.
Vid 13-tiden hade Odd Molly-aktien rasat med 11 procent.
Investmentbolagen
Storbritannien
Aktieråd
VD-sortin i Rusta
Investmentbolagen
Storbritannien
Aktieråd
VD-sortin i Rusta
1 DAG %
Senast
Idag, 11:19
Boeing-flygplan har kraschat i Indien
Idag, 08:44
Kivra ska lansera BankID-utmanare
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 473,66