Ökad försäljning i svenska butiker
Försäljningen i svensk detaljhandel ökade i januari jämfört med samma månad föregående år, ökningen var dock lägre än väntat.

26 februari, 2014
Försäljningen i svensk detaljhandel ökade i januari jämfört med samma månad föregående år, ökningen var dock lägre än väntat.
26 februari, 2014
Försäljningsvolymen i detaljhandeln ökade totalt med 2,3 procent i januari, jämfört med samma månad 2013.
Det visar statistik från SCB och HUI.
Analytiker hade räknat med en uppgång med 2,6 procent, enligt SME Direkts prognossammanställning.
Jämfört med föregående månad steg försäljningen 0,3 procent i januari.
Dagligvaruhandeln steg med 0,6 procent i januari jämfört med samma månad föregående år, medan sällanköpsvaruhandeln steg med 3,8 procent.
Siffrorna är kalenderkorrigerade och avser fasta priser.
I december ökade detaljhandeln med reviderade 2,0 procent i årstakt (+1,8).
Mätt i löpande priser ökade detaljhandelns försäljning med 3,1 procent i januari, jämfört med samma månad föregående år. Dagligvaruhandelns omsättning ökade 2,9 procent i löpande priser, medan sällanköpsvaruhandeln ökade 3,3 procent.
HUI konstaterar i en kommentar att majoriteten av delbranscherna inom sällanköpsvaruhandeln uppvisar positiva tillväxttal.
Modehandeln visar betydligt ljusare siffror än under stora delar av förra året. Kylan har också spelat in och påverkat försäljningen positivt för bland annat kläder och skor samt sporthandeln. Vidare fortsätter trenden att fixa och förnya i hemmen. Heminredning, möbler och bygghandel visar starka tillväxttal liksom under hela senare delen av 2013.
Hushållens förtroende sjönk något i januari, men ligger fortfarande på nivåer över det historiska genomsnittet. Hushållen har således ett starkt förtroende för ekonomin och ser positivt på framtiden, vilket i stor utsträckning gynnar handeln.
HUI:s prognos för 2014 är att detaljhandeln kommer att ha en starkare utveckling än under helåret 2013. Det finns goda förutsättningar för detaljhandeln att kunna utvecklas väl under året, bland annat den låga räntan, det fortsatt starka konsumentförtroendet och den låga inflationen.
Försäljningen i svensk detaljhandel ökade i januari jämfört med samma månad föregående år, ökningen var dock lägre än väntat.
26 februari, 2014
Försäljningsvolymen i detaljhandeln ökade totalt med 2,3 procent i januari, jämfört med samma månad 2013.
Det visar statistik från SCB och HUI.
Analytiker hade räknat med en uppgång med 2,6 procent, enligt SME Direkts prognossammanställning.
Jämfört med föregående månad steg försäljningen 0,3 procent i januari.
Dagligvaruhandeln steg med 0,6 procent i januari jämfört med samma månad föregående år, medan sällanköpsvaruhandeln steg med 3,8 procent.
Siffrorna är kalenderkorrigerade och avser fasta priser.
I december ökade detaljhandeln med reviderade 2,0 procent i årstakt (+1,8).
Mätt i löpande priser ökade detaljhandelns försäljning med 3,1 procent i januari, jämfört med samma månad föregående år. Dagligvaruhandelns omsättning ökade 2,9 procent i löpande priser, medan sällanköpsvaruhandeln ökade 3,3 procent.
HUI konstaterar i en kommentar att majoriteten av delbranscherna inom sällanköpsvaruhandeln uppvisar positiva tillväxttal.
Modehandeln visar betydligt ljusare siffror än under stora delar av förra året. Kylan har också spelat in och påverkat försäljningen positivt för bland annat kläder och skor samt sporthandeln. Vidare fortsätter trenden att fixa och förnya i hemmen. Heminredning, möbler och bygghandel visar starka tillväxttal liksom under hela senare delen av 2013.
Hushållens förtroende sjönk något i januari, men ligger fortfarande på nivåer över det historiska genomsnittet. Hushållen har således ett starkt förtroende för ekonomin och ser positivt på framtiden, vilket i stor utsträckning gynnar handeln.
HUI:s prognos för 2014 är att detaljhandeln kommer att ha en starkare utveckling än under helåret 2013. Det finns goda förutsättningar för detaljhandeln att kunna utvecklas väl under året, bland annat den låga räntan, det fortsatt starka konsumentförtroendet och den låga inflationen.
Analys
Danmarks nationaldag
Fondernas placeringar
Inflationen
Investmentbolag
Analys
Danmarks nationaldag
Fondernas placeringar
Inflationen
Investmentbolag
1 DAG %
Senast
Novo Nordisk
5 juni, 16:36
Nordeas miljonärer köper danskt
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 521,51