Oriflame når inte ända fram

Oriflame ökar på vinsten för det andra kvartalet, men når ändå inte fram till analytikernas förväntningar. Vinsten landar på 37,9 miljoner euro.


11 augusti, 2010

Oriflame redovisar ett rörelseresultat, exklusive extraordinära poster, på 37,9 miljoner euro för det andra kvartalet 2010 (32,3).

Analytikerna hade räknat med att rörelseresultatet skulle bli 40,4 miljoner euro, enligt SME Direkts prognossammanställning.

Rörelsemarginalen blev 10,1 procent (10,3). Analytikerna hade räknat med en marginal på 11,1 procent.

Resultatet före skatt uppgick till 34,7 miljoner euro (26,7) inklusive engångskostnader på 0,05 miljoner euro. Här var analytikernas förväntningar 34,6 miljoner inklusive engångsposter på -1,1 miljoner.

Valutakurseffekter påverkade resultat före skatt positivt med 5,2 miljoner euro (0,9).

Resultatet efter skatt uppgick till 29,5 miljoner (22,6), motsvarande en vinst per aktie på 0:52 euro (0:40). SME:s konsensus låg på ett nettoresultat om 29,4 miljoner euro och en vinst per aktie om 0:52 euro.

Nettoomsättningen blev 375 miljoner euro (315), jämfört med väntade 362 miljoner euro. I lokala valutor steg omsättningen med 9 procent. Här var en ökning på 8,3 procent väntad.

Antalet konsulenter (tillväxten i säljkåren) ökade med 5 procent i snitt under det andra kvartalet och vid periodens slut hade säljkåren vuxit med 4 procent.

Oriflames försäljning i regionen CIS/Baltikum ökade med 12 procent i lokala valutor under det andra kvartalet 2010 (19).

Den genomsnittliga säljkåren ökade med 4 procent och produktiviteten steg med 8 procent jämfört med motsvarande period i fjol.

Rörelsemarginalen uppgick till 14,6 procent för regionen, jämfört med 14,0 procent motsvarande period i fjol. Försäljningstillväxten i Ryssland steg 8 procent, räknat i lokal valuta (16).

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Placera

Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.

Affärsvärlden
AFV

Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.

Annons
Introduce

för börsens små- och medelstora företag.

Annons
Investtech

Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.