Plejd, verksamt inom smart belysning, upplever tillväxtmöjligheterna som fortsatt goda efter några starka kvartal i ryggen.
"Ingenting har ändrats på den fronten", säger vd Babak Esfahani i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt där han även berättar om hur tillväxten ska ta fart i Europa.
Spotlight-listade Plejd, med över 24.000 aktieägare och ett börsvärde på omkring 10 miljarder kronor, ökade under det andra kvartalet sin omsättning till 211 miljoner kronor jämfört med 146 miljoner kronor samma period året innan. Lyftet om 44 procent kan jämföras med en uppgång om 39 procent under det första kvartalet och 26 procent under det fjärde kvartalet 2024.
Sedan den senare delårsrapporten publicerades i februari i år har Plejds aktiekurs rusat nära 115 procent.
"Marknaden fick sig en rejäl skjuts uppåt under det fjärde kvartalet förra året, och det har hållit i sig sedan dess", säger Babak Esfahani.
Vd:n har dock inget bra svar på varför tillväxten tog fart just under slutet av 2024.
"Vi har historiskt varit opåverkade av konjunkturer, elpriser, räntor eller den typen av saker som har påverkan på renovering och nyproduktion. Det tror vi beror på att elektrikerna använder oss som standardprodukt, vilket gör att så länge elektrikerna har jobb att göra så har vi det också."
Babak Esfahani lyfter vidare fram att Plejd varit lyckosamt med den nya produktkategorin armaturer.
"Det i sin tur kan ha öppnat upp för ökad volym på annat håll som vi inte hade innan", säger han.
Efter sin initiala puckserie har bolaget adderat just armaturer, solskydd och värmestyrning (genom termostat) där den senare kategorin främst säljs i Norge.
Att lägga till ytterligare kategorier som kan användas inom Plejds smarta system är inte att vänta den närmaste framtiden.
"Det finns jättemycket potential kvar att utöka inom de här befintliga kategorierna, så förutom det kommer vi också att fokusera på att expandera i länder utanför Norden", säger Plejd-chefen.
I nuläget står Sverige (57 procent) och Norge (33) för merparten av försäljningen. Där bakom finns Nederländerna och Finland på vardera 3 procent. Övriga länder står för sammanlagt 3 procent av försäljningen.
"Tyskland, Spanien och Schweiz är de stora länderna i Europa som vi kommer att addera över tid där", fortsätter Babak Esfahani.
Hur ska ni bli stora även på de marknaderna?
"Det är samma affärsmodell som i Sverige. Vi går in via elgrossister som säljer till elektriker. I södra Europa är solskydd en större kategori med jalusier på fönstren, det skiljer sig mot Norden där belysningen är större."
Hur lång tid kommer den här europeiska expansionen att ta?
"För två år sedan sade vi att under de kommande fem åren kommer fortsatt majoriteten av tillväxten att ske i Norden med hjälp av nya produktkategorier, men på en tioårshorisont behöver Europa ta fart och ta en större andel. Nu är vi i mitten av den här första femårsperioden, så om två till tre år måste Europa börja ta fart för att vi ska hålla tillväxten hög under en lång, lång tid. Det är det vi siktar på och att Europa ska ta över stafettpinnen från Norden."
Hur ligger ni till just nu?
"Vi är i gång i de länder vi vill vara i gång i och är väl positionerade. Sedan ska vi hitta rätt produktkataloger och rätt produktmixer i de här länderna för att få dem att ta den fart som länderna i Norden har gjort. Det återstår att se, men vi har goda förhoppningar om att Europa blir framgångsrikt."
Hur ser du på konkurrensen inom smart belysning från exempelvis bulgariska Shelly och franska Wiser (Schneider Electric)?
"Vi har inte haft någon nämnvärd påverkan från dem. De vi ser som våra konkurrenter är mer de traditionella produkterna som har funnits på marknaden väldigt länge som vanliga dimrar, vanliga lampor och vanliga termostater. Det är i stort sett all konkurrens vi har."
I delårsrapporten för det andra kvartalet uppgav Plejd att bolagets kostnader i relation till försäljningen ökat något.
Väntas det fortsätta kommande kvartal?
"Kostnaderna har vi kontroll över, och där har vi sagt att vi ska hålla kostnaderna relativt plana relativt omsättningshöjningen, och det har vi gjort under en ganska lång tid. Vi kommer fortsätta med den ambitionen som innebär att kostnaderna minskar relativt sett omsättningen. Och så länge omsättningen ökar blir effekten att vår lönsamhet och marginal expanderar. Det är det vi fortfarande siktar på", säger Babak Esfahani.
Samtidigt har Plejds bruttomarginal minskat från 58,7 under helåret 2022 till 53,6 procent under 2024.
Hur ser du på det?
"Det är väldigt enkelt. Nya produktkategorier har sämre marginaler initialt. Vi är ganska överraskade över att bruttomarginalen har hållit i sig så bra som den har gjort, men de har att göra med att vi har optimerat övriga produkter som våra puckar under samma tid. Nu kommer våra nya produkter inom armaturer gå in i en period där de börjar ge en positiv effekt på bruttomarginalen."
När väntas det här få effekt?
"I vår senaste rapport skrev vi att vår bästsäljande armatur går in i produktion med en ny mer optimerad version, så längre fram när försäljningen tar fart kommer det börja synas, förhoppningsvis även på bruttomarginalen."
Kommer det synas redan under det tredje kvartalet?
"Nej, det har jag svårt att se. Det är så höga volymer, så det tar ett tag att rampa upp den nya designen och tömma lager, men inom nära tid."
Det tredje kvartalet beskriver Babak Esfahani annars som säsongsmässigt likt det första och det andra kvartalet, medan det fjärde kvartalet historiskt varit det starkaste för Plejd.
"Det är den enda tydliga trenden om man går tillbaka och tittar på kvartalsrapporterna. Det kan man tydligt se", säger vd:n.
Att just det fjärde kvartalet är Plejds starkaste har att göra med att det är den mörkaste perioden under året med minst antal soltimmar.
"Belysning och sådant korrelerar mycket med att det är mörkt, där ser vi en tydlig skillnad under det fjärde kvartalet", fortsätter Babak Esfahani.
Plejd delårsrapport för det tredje kvartalet väntas publiceras den 16 oktober.
Grafik: Plejds kursutveckling sedan listningen på Spotlight
Plejd, verksamt inom smart belysning, upplever tillväxtmöjligheterna som fortsatt goda efter några starka kvartal i ryggen.
"Ingenting har ändrats på den fronten", säger vd Babak Esfahani i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt där han även berättar om hur tillväxten ska ta fart i Europa.
Spotlight-listade Plejd, med över 24.000 aktieägare och ett börsvärde på omkring 10 miljarder kronor, ökade under det andra kvartalet sin omsättning till 211 miljoner kronor jämfört med 146 miljoner kronor samma period året innan. Lyftet om 44 procent kan jämföras med en uppgång om 39 procent under det första kvartalet och 26 procent under det fjärde kvartalet 2024.
Sedan den senare delårsrapporten publicerades i februari i år har Plejds aktiekurs rusat nära 115 procent.
"Marknaden fick sig en rejäl skjuts uppåt under det fjärde kvartalet förra året, och det har hållit i sig sedan dess", säger Babak Esfahani.
Vd:n har dock inget bra svar på varför tillväxten tog fart just under slutet av 2024.
"Vi har historiskt varit opåverkade av konjunkturer, elpriser, räntor eller den typen av saker som har påverkan på renovering och nyproduktion. Det tror vi beror på att elektrikerna använder oss som standardprodukt, vilket gör att så länge elektrikerna har jobb att göra så har vi det också."
Babak Esfahani lyfter vidare fram att Plejd varit lyckosamt med den nya produktkategorin armaturer.
"Det i sin tur kan ha öppnat upp för ökad volym på annat håll som vi inte hade innan", säger han.
Efter sin initiala puckserie har bolaget adderat just armaturer, solskydd och värmestyrning (genom termostat) där den senare kategorin främst säljs i Norge.
Att lägga till ytterligare kategorier som kan användas inom Plejds smarta system är inte att vänta den närmaste framtiden.
"Det finns jättemycket potential kvar att utöka inom de här befintliga kategorierna, så förutom det kommer vi också att fokusera på att expandera i länder utanför Norden", säger Plejd-chefen.
I nuläget står Sverige (57 procent) och Norge (33) för merparten av försäljningen. Där bakom finns Nederländerna och Finland på vardera 3 procent. Övriga länder står för sammanlagt 3 procent av försäljningen.
"Tyskland, Spanien och Schweiz är de stora länderna i Europa som vi kommer att addera över tid där", fortsätter Babak Esfahani.
Hur ska ni bli stora även på de marknaderna?
"Det är samma affärsmodell som i Sverige. Vi går in via elgrossister som säljer till elektriker. I södra Europa är solskydd en större kategori med jalusier på fönstren, det skiljer sig mot Norden där belysningen är större."
Hur lång tid kommer den här europeiska expansionen att ta?
"För två år sedan sade vi att under de kommande fem åren kommer fortsatt majoriteten av tillväxten att ske i Norden med hjälp av nya produktkategorier, men på en tioårshorisont behöver Europa ta fart och ta en större andel. Nu är vi i mitten av den här första femårsperioden, så om två till tre år måste Europa börja ta fart för att vi ska hålla tillväxten hög under en lång, lång tid. Det är det vi siktar på och att Europa ska ta över stafettpinnen från Norden."
Hur ligger ni till just nu?
"Vi är i gång i de länder vi vill vara i gång i och är väl positionerade. Sedan ska vi hitta rätt produktkataloger och rätt produktmixer i de här länderna för att få dem att ta den fart som länderna i Norden har gjort. Det återstår att se, men vi har goda förhoppningar om att Europa blir framgångsrikt."
Hur ser du på konkurrensen inom smart belysning från exempelvis bulgariska Shelly och franska Wiser (Schneider Electric)?
"Vi har inte haft någon nämnvärd påverkan från dem. De vi ser som våra konkurrenter är mer de traditionella produkterna som har funnits på marknaden väldigt länge som vanliga dimrar, vanliga lampor och vanliga termostater. Det är i stort sett all konkurrens vi har."
I delårsrapporten för det andra kvartalet uppgav Plejd att bolagets kostnader i relation till försäljningen ökat något.
Väntas det fortsätta kommande kvartal?
"Kostnaderna har vi kontroll över, och där har vi sagt att vi ska hålla kostnaderna relativt plana relativt omsättningshöjningen, och det har vi gjort under en ganska lång tid. Vi kommer fortsätta med den ambitionen som innebär att kostnaderna minskar relativt sett omsättningen. Och så länge omsättningen ökar blir effekten att vår lönsamhet och marginal expanderar. Det är det vi fortfarande siktar på", säger Babak Esfahani.
Samtidigt har Plejds bruttomarginal minskat från 58,7 under helåret 2022 till 53,6 procent under 2024.
Hur ser du på det?
"Det är väldigt enkelt. Nya produktkategorier har sämre marginaler initialt. Vi är ganska överraskade över att bruttomarginalen har hållit i sig så bra som den har gjort, men de har att göra med att vi har optimerat övriga produkter som våra puckar under samma tid. Nu kommer våra nya produkter inom armaturer gå in i en period där de börjar ge en positiv effekt på bruttomarginalen."
När väntas det här få effekt?
"I vår senaste rapport skrev vi att vår bästsäljande armatur går in i produktion med en ny mer optimerad version, så längre fram när försäljningen tar fart kommer det börja synas, förhoppningsvis även på bruttomarginalen."
Kommer det synas redan under det tredje kvartalet?
"Nej, det har jag svårt att se. Det är så höga volymer, så det tar ett tag att rampa upp den nya designen och tömma lager, men inom nära tid."
Det tredje kvartalet beskriver Babak Esfahani annars som säsongsmässigt likt det första och det andra kvartalet, medan det fjärde kvartalet historiskt varit det starkaste för Plejd.
"Det är den enda tydliga trenden om man går tillbaka och tittar på kvartalsrapporterna. Det kan man tydligt se", säger vd:n.
Att just det fjärde kvartalet är Plejds starkaste har att göra med att det är den mörkaste perioden under året med minst antal soltimmar.
"Belysning och sådant korrelerar mycket med att det är mörkt, där ser vi en tydlig skillnad under det fjärde kvartalet", fortsätter Babak Esfahani.
Plejd delårsrapport för det tredje kvartalet väntas publiceras den 16 oktober.
Grafik: Plejds kursutveckling sedan listningen på Spotlight