Privatekonomen: Undvik dessa fallgropar på Black Friday
Miljardshoppingen på Black Friday närmar sig. SBAB:s privatekonom Linda Hasselvik guidar dig genom reahysterin.

Idag, 10:53
Miljardshoppingen på Black Friday närmar sig. SBAB:s privatekonom Linda Hasselvik guidar dig genom reahysterin.

Idag, 10:53
På fredag är det dags för den årliga Black Friday-rean. Den amerikanska traditionen, som infaller fredagen efter Thanksgiving, har sedan flera år letat sig in i svenska skyltfönster.
Stora röda rea-skyltar och blinkande mejl i inkorgen med köpuppmaningar, kan få många att falla för lockelsen att dra kortet eller lägga till lite extra varor i beställningen.
Black Friday är numera oftast inte bara en dag. Fenomenet har växt till Black Week, Cyber Monday och till och med Black Month.
Hur ska man då lyckas fynda smart, utan att ryckas med i konsumtionsspiralen? Placera har pratat med SBAB:s privat- och boendeekonom Linda Hasselvik.
A och O är att inte ge sig ut utan en plan, enligt ekonomen.
"Det absolut viktigaste är ju att planera i förväg vad det faktiskt är man ska köpa."
Hon poängterar att man redan nu kan kratta manegen genom att testa saker i butik, för att sedan klicka hem dem från nätet. Dels vet man i förväg vad man behöver och slipper göra mängder av returer med stor miljöpåverkan, men också för att atmosfären under den största rea-dagen kan locka fram vill-ha-begäret.
"Det är så lätt att man dras med när det är mycket röda skyltar, det är ganska hetsig musik och jättemycket folk ute."
Även om det går att fynda ska behovet – inte rea-procenten – vara utgångspunkt.
"Det ska vara ett pris som du upplever är ett bra pris för den produkten du behöver. Att inte köpa bara för att det är 50% rabatt."
För flera år sedan skapade butikers fejkade reor stora rubriker. En butik kunde sätta en röd prislapp på något vars ordinarie pris höjts i förväg, för att få konsumenterna att tro att de gjorde en bra deal.
För att motverka denna typ av vilseledande marknadsföring måste företag sedan 2022, när prisinformationslagen uppdaterades, ange det lägsta pris en vara haft under de senaste 30 dagarna vid prissänkningar.
Enligt färsk statistik från Svensk Handels planerar svenskarna att storshoppa i år. 57% planerar att handla på årets rea. Intäkterna för handeln väntas landa på 10,2 miljarder kronor, en ökning från fjolårets 9,7 miljarder. 64% uppger också att de kommer att handla julklappar under rean, något som även Linda Hasselvik lyfter fram som ett potentiellt smart drag.
"Se möjligheten att passa på att köpa några julklappar."
Hushållens konsumtion tenderar att sticka iväg rejält under sista veckan i november, även känd som Black Week. Enligt SCB spenderar hushållen i snitt 7 miljarder kronor mer då, än under en vanlig vecka.
Men om det är något att undvika så är det att handla på kredit, menar ekonomen. Köp nu-betala senare-erbjudanden kan lätt växa med räntor och avgifter och göra att man hamnar back i ekonomin.
"Vill du köpa en TV till exempel så är det bättre att du själv sparar, så kommer en Black Friday nästa år igen", säger Linda Hasselvik.
Ska du själv fynda något under Black Friday?
"Jag har några grejer som jag har funderat på att titta på faktiskt. Så jag ska nog försöka ta tillfället i akt. Dels kanske det blir några barnkläder till dottern. Kanske en eltandborste också."
Fakta
Miljardshoppingen på Black Friday närmar sig. SBAB:s privatekonom Linda Hasselvik guidar dig genom reahysterin.

Idag, 10:53
På fredag är det dags för den årliga Black Friday-rean. Den amerikanska traditionen, som infaller fredagen efter Thanksgiving, har sedan flera år letat sig in i svenska skyltfönster.
Stora röda rea-skyltar och blinkande mejl i inkorgen med köpuppmaningar, kan få många att falla för lockelsen att dra kortet eller lägga till lite extra varor i beställningen.
Black Friday är numera oftast inte bara en dag. Fenomenet har växt till Black Week, Cyber Monday och till och med Black Month.
Hur ska man då lyckas fynda smart, utan att ryckas med i konsumtionsspiralen? Placera har pratat med SBAB:s privat- och boendeekonom Linda Hasselvik.
A och O är att inte ge sig ut utan en plan, enligt ekonomen.
"Det absolut viktigaste är ju att planera i förväg vad det faktiskt är man ska köpa."
Hon poängterar att man redan nu kan kratta manegen genom att testa saker i butik, för att sedan klicka hem dem från nätet. Dels vet man i förväg vad man behöver och slipper göra mängder av returer med stor miljöpåverkan, men också för att atmosfären under den största rea-dagen kan locka fram vill-ha-begäret.
"Det är så lätt att man dras med när det är mycket röda skyltar, det är ganska hetsig musik och jättemycket folk ute."
Även om det går att fynda ska behovet – inte rea-procenten – vara utgångspunkt.
"Det ska vara ett pris som du upplever är ett bra pris för den produkten du behöver. Att inte köpa bara för att det är 50% rabatt."
För flera år sedan skapade butikers fejkade reor stora rubriker. En butik kunde sätta en röd prislapp på något vars ordinarie pris höjts i förväg, för att få konsumenterna att tro att de gjorde en bra deal.
För att motverka denna typ av vilseledande marknadsföring måste företag sedan 2022, när prisinformationslagen uppdaterades, ange det lägsta pris en vara haft under de senaste 30 dagarna vid prissänkningar.
Enligt färsk statistik från Svensk Handels planerar svenskarna att storshoppa i år. 57% planerar att handla på årets rea. Intäkterna för handeln väntas landa på 10,2 miljarder kronor, en ökning från fjolårets 9,7 miljarder. 64% uppger också att de kommer att handla julklappar under rean, något som även Linda Hasselvik lyfter fram som ett potentiellt smart drag.
"Se möjligheten att passa på att köpa några julklappar."
Hushållens konsumtion tenderar att sticka iväg rejält under sista veckan i november, även känd som Black Week. Enligt SCB spenderar hushållen i snitt 7 miljarder kronor mer då, än under en vanlig vecka.
Men om det är något att undvika så är det att handla på kredit, menar ekonomen. Köp nu-betala senare-erbjudanden kan lätt växa med räntor och avgifter och göra att man hamnar back i ekonomin.
"Vill du köpa en TV till exempel så är det bättre att du själv sparar, så kommer en Black Friday nästa år igen", säger Linda Hasselvik.
Ska du själv fynda något under Black Friday?
"Jag har några grejer som jag har funderat på att titta på faktiskt. Så jag ska nog försöka ta tillfället i akt. Dels kanske det blir några barnkläder till dottern. Kanske en eltandborste också."
Fakta
Kinneviks VD slutar
Analyser
Börsen
Kinneviks VD slutar
Analyser
Börsen
1 DAG %
Senast
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 720,28