RNB sålde bra i september

RNB:s totala försäljning i samtliga länder ökade med 7,9 procent i september jämfört med samma månad 2009. Aktien stiger, men bolaget vill ännu inte ta ut en seger för hösten.


12 oktober, 2010

RNB:s totala försäljning i jämförbara butiker i samtliga länder var ännu högre och ökade med 8,8 procent. Orsaken till att totalsiffran blev lägre är att butiker avvecklats. Försäljningen i jämförbara butiker i Sverige enskilt ökade med 8,6 procent.

I RNB ingår varumärkena JC, Brothers, Sisters och Polarn & Pyret.

Kalendereffekten i september i Sverige var positiv med 0,4 procentenheter enligt HUI.

Antalet egna butiker uppgick den 30 september till 222, jämfört med 237 föregående år.

RNB är väldigt nöjt med försäljningen i september men vill även ha oktober i säcken innan någon egentlig summering av hösten kan göras. Hittills i oktober har RNB inte märkt någon väsentligt förändring av den bilden som märktes i september.

RNB:s försäljning i jämförbara butiker steg med 8,8 procent i september och i Sverige enskilt med 8,6 procent. Den svenska klädmarknaden i stort backade samtidigt 2,8 procent.

"Med tanke på att det var så varmt i september i fjol och den effekt det gav på höstförsäljningen hade vi förväntat oss att det skulle bli en ganska rejäl uppgång i september i år. Vi är mer förvånade över marknadssiffran än över vår utveckling. Vi är självklart nöjda men jag vill gärna se oktober också fullt ut innan man riktigt ropar hurra", säger RNB:s finanschef Gunnar Bergquist till Nyhetsbyrån Direkt.

Bakom utvecklingen döljer sig bland annat fjolårets jämförelsesiffror. I september 2009 sjönk RNB:s försäljning med 6 procent medan den i oktober steg med hela 9 procent.

Har ni sett någonting hittills i oktober som substantiellt förändrar den bild ni redovisar i september?

"Nej, men det är klart att vi ser att den väldigt kraftiga ökningen vi hade i oktober förra året har påverkat", säger Gunnar Bergquist.

Han uppger att utvecklingen i september är positiv överlag med ovanligt små skillnader mellan de olika butikskoncepten. Även skillnaden mellan Sverigeförsäljningen enskilt och försäljningen i samtliga länder var väldigt liten i september, vilket tyder på att den sedan en tid underpresterande norska verksamheten ryckt upp sig.

"Vi har stängt ner en del i Norge, men de butiker vi bestämt att vi ska behålla har visat viss tecken på tillfrisknande", kommenterar Gunnar Bergquist.

Strax före klockan 14.00 hade RNB:s aktie stigit med drygt 5 procent på en Stockholmsbörs som i snitt noterades ner.

Ämnen i artikeln
Mest läst
Senaste nytt
Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Palutko Macéus
Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.
Affärsvärlden
AFV
Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.
Annons
Introduce
för börsens små- och medelstora företag.
Annons
Investtech
Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.