RNB sålde bra i september
RNB:s totala försäljning i samtliga länder ökade med 7,9 procent i september jämfört med samma månad 2009. Aktien stiger, men bolaget vill ännu inte ta ut en seger för hösten.
12 oktober, 2010
RNB:s totala försäljning i samtliga länder ökade med 7,9 procent i september jämfört med samma månad 2009. Aktien stiger, men bolaget vill ännu inte ta ut en seger för hösten.
12 oktober, 2010
RNB:s totala försäljning i jämförbara butiker i samtliga länder var ännu högre och ökade med 8,8 procent. Orsaken till att totalsiffran blev lägre är att butiker avvecklats. Försäljningen i jämförbara butiker i Sverige enskilt ökade med 8,6 procent.
I RNB ingår varumärkena JC, Brothers, Sisters och Polarn & Pyret.
Kalendereffekten i september i Sverige var positiv med 0,4 procentenheter enligt HUI.
Antalet egna butiker uppgick den 30 september till 222, jämfört med 237 föregående år.
RNB är väldigt nöjt med försäljningen i september men vill även ha oktober i säcken innan någon egentlig summering av hösten kan göras. Hittills i oktober har RNB inte märkt någon väsentligt förändring av den bilden som märktes i september.
RNB:s försäljning i jämförbara butiker steg med 8,8 procent i september och i Sverige enskilt med 8,6 procent. Den svenska klädmarknaden i stort backade samtidigt 2,8 procent.
"Med tanke på att det var så varmt i september i fjol och den effekt det gav på höstförsäljningen hade vi förväntat oss att det skulle bli en ganska rejäl uppgång i september i år. Vi är mer förvånade över marknadssiffran än över vår utveckling. Vi är självklart nöjda men jag vill gärna se oktober också fullt ut innan man riktigt ropar hurra", säger RNB:s finanschef Gunnar Bergquist till Nyhetsbyrån Direkt.
Bakom utvecklingen döljer sig bland annat fjolårets jämförelsesiffror. I september 2009 sjönk RNB:s försäljning med 6 procent medan den i oktober steg med hela 9 procent.
Har ni sett någonting hittills i oktober som substantiellt förändrar den bild ni redovisar i september?
"Nej, men det är klart att vi ser att den väldigt kraftiga ökningen vi hade i oktober förra året har påverkat", säger Gunnar Bergquist.
Han uppger att utvecklingen i september är positiv överlag med ovanligt små skillnader mellan de olika butikskoncepten. Även skillnaden mellan Sverigeförsäljningen enskilt och försäljningen i samtliga länder var väldigt liten i september, vilket tyder på att den sedan en tid underpresterande norska verksamheten ryckt upp sig.
"Vi har stängt ner en del i Norge, men de butiker vi bestämt att vi ska behålla har visat viss tecken på tillfrisknande", kommenterar Gunnar Bergquist.
Strax före klockan 14.00 hade RNB:s aktie stigit med drygt 5 procent på en Stockholmsbörs som i snitt noterades ner.
RNB:s totala försäljning i samtliga länder ökade med 7,9 procent i september jämfört med samma månad 2009. Aktien stiger, men bolaget vill ännu inte ta ut en seger för hösten.
12 oktober, 2010
RNB:s totala försäljning i jämförbara butiker i samtliga länder var ännu högre och ökade med 8,8 procent. Orsaken till att totalsiffran blev lägre är att butiker avvecklats. Försäljningen i jämförbara butiker i Sverige enskilt ökade med 8,6 procent.
I RNB ingår varumärkena JC, Brothers, Sisters och Polarn & Pyret.
Kalendereffekten i september i Sverige var positiv med 0,4 procentenheter enligt HUI.
Antalet egna butiker uppgick den 30 september till 222, jämfört med 237 föregående år.
RNB är väldigt nöjt med försäljningen i september men vill även ha oktober i säcken innan någon egentlig summering av hösten kan göras. Hittills i oktober har RNB inte märkt någon väsentligt förändring av den bilden som märktes i september.
RNB:s försäljning i jämförbara butiker steg med 8,8 procent i september och i Sverige enskilt med 8,6 procent. Den svenska klädmarknaden i stort backade samtidigt 2,8 procent.
"Med tanke på att det var så varmt i september i fjol och den effekt det gav på höstförsäljningen hade vi förväntat oss att det skulle bli en ganska rejäl uppgång i september i år. Vi är mer förvånade över marknadssiffran än över vår utveckling. Vi är självklart nöjda men jag vill gärna se oktober också fullt ut innan man riktigt ropar hurra", säger RNB:s finanschef Gunnar Bergquist till Nyhetsbyrån Direkt.
Bakom utvecklingen döljer sig bland annat fjolårets jämförelsesiffror. I september 2009 sjönk RNB:s försäljning med 6 procent medan den i oktober steg med hela 9 procent.
Har ni sett någonting hittills i oktober som substantiellt förändrar den bild ni redovisar i september?
"Nej, men det är klart att vi ser att den väldigt kraftiga ökningen vi hade i oktober förra året har påverkat", säger Gunnar Bergquist.
Han uppger att utvecklingen i september är positiv överlag med ovanligt små skillnader mellan de olika butikskoncepten. Även skillnaden mellan Sverigeförsäljningen enskilt och försäljningen i samtliga länder var väldigt liten i september, vilket tyder på att den sedan en tid underpresterande norska verksamheten ryckt upp sig.
"Vi har stängt ner en del i Norge, men de butiker vi bestämt att vi ska behålla har visat viss tecken på tillfrisknande", kommenterar Gunnar Bergquist.
Strax före klockan 14.00 hade RNB:s aktie stigit med drygt 5 procent på en Stockholmsbörs som i snitt noterades ner.
Fortnox-budet
Aktier
Analys
BNP
Fortnox-budet
Aktier
Analys
BNP
1 DAG %
Senast
Munters Group
Idag, 12:16
Munters VD miljonköper aktier
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 482,17