Sveriges Eurovision-bidrag "Bara bada bastu": Kan bli het ekonomisk affär

Sveriges Eurovision-bidrag "Bara bada bastu" har stor chans att vinna – och en seger innebär mer än jubel. Att arrangera finalen i Stockholm kan generera nära 370 miljoner kronor i besöksintäkter, enligt Stockholms Handelskammare.

KAJ tävlar för Sverige med bidraget "Bara bada bastu". Foto: Janne Danielsson/SVT
KAJ tävlar för Sverige med bidraget "Bara bada bastu". Foto: Janne Danielsson/SVT

Idag, 11:48

Nu är det kusligt spännande för en Eurovision-nörd. På lördag får vi se om Sveriges bidrag "Bara bada bastu" med finlandssvenska humorgruppen Kaj räcker hela vägen till vinst. Sverige toppar bettinglistorna och vinstchansen är 42%.

Det skulle göra att Sverige får stå ensamma på förstaplatsen som nu delas med Irland och blir ensamt det land med flest Eurovision-vinster i bagaget.

Skattebetalarnas kostandssmocka

Men det är ingen billig historia att anordna Eurovision, som tradition lyder när ett land tagit hem segern.

Efter Loreens vinst hölls megaeventet i Malmö 2024 där SVT gick back 100 Mkr trots biljetter, bidrag och sponsorer, enligt DN. Poliskostnaderna uppgick till 92 Mkr.

Samtidigt kan ett sådan här event även medföra en del positiva ekonomiska effekter.

"En kraftfull motor"

Eurovision i huvudstaden skulle kunna generera omkring 368 miljoner kronor i besöksintäkter, enligt beräkningar från Stockholms Handelskammare. Uträkningarna baseras på de turistekonomiska effekterna som Stockholm avnjöt sist eventet hölls, omräknat i dagens penningvärde.

"Det är lätt att fokusera på kostnaderna för att arrangera ett så stort evenemang, men det är viktigt att förstå att Eurovision också är en kraftfull motor för lokal och regional ekonomi", säger Carl Bergkvist, chefekonom på Stockholms Handelskammare.

Pengar in när folk kommer hit och bastar

Det är främst genom tillresta gäster som bor på hotell och äter på restauranger i flera dagar – eller kanske rentav badar bastu – som de positiva ekonomiska effekterna uppstår, menar Stockholms Handelskammare.

"Att en låt som 'Bara bada bastu' sätter Sverige i blickfånget visar också hur kultur och ekonomi hänger ihop. Evenemanget ger oss inte bara en folkfest utan också export av svensk livsstil och stora värden i marknadsföring", säger Carl Bergkvist.

Fakta

Sveriges Eurovision-vinster

1974 Abba med "Waterloo"

1984 Herreys med "Diggi-loo Diggi-ley"

1991 Carola med "Fångad av en stormvind"

1999 Charlotte Nilsson "Take me to your heaven"

2012 Loreen med "Euphoria"

2015 Måns Zelmerlöw med "Heroes"

2023 Loreen med "Tattoo"

Ämnen i artikeln
Senaste nytt
Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Palutko Macéus
Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.
Affärsvärlden
AFV
Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.
Annons
Introduce
för börsens små- och medelstora företag.
Annons
Investtech
Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.