Unibet lyfter vinsten
Fotbolls-VM var det som lyfte Unibet under årets andra kvartal. Resultatet blev 25 procent bättre än vad analytikerna hade räknat med.
11 augusti, 2010
Fotbolls-VM var det som lyfte Unibet under årets andra kvartal. Resultatet blev 25 procent bättre än vad analytikerna hade räknat med.
11 augusti, 2010
Unibets spelöverskott summerades till 39,2 miljoner pund i det andra kvartalet (30,0). Analytikerna hade räknat med ett spelöverskott på 39,3 miljoner pund, enligt SME Direkts sammanställning.
Av spelöverskottet stod sportspel för 18,1 miljoner pund, efter fria spel, (9,3) och övriga spelprodukter för 21,2 miljoner pund (20,7). Analytikernas förväntningar låg här på 16,6 respektive 22,5 miljoner pund, enligt SME.
Unibets marknadsföringskostnader redovisades till 10,4 miljoner pund i kvartalet (8,5).
Ebitda-resultatet uppgick till 10,8 miljoner pund (4,3), mot väntade 10,2 miljoner. Det gav en ebitda-marginal på 28 procent i kvartalet (14), mot förväntade 25,6 procent.
Resultatet före skatt blev 10,0 miljoner pund (5,9), vilket var 25 procent bättre än analytikernas snittprognos på 8,0 miljoner pund.
Nettoresultatet blev 9,1 miljoner pund (5,4), vilket fördelat per aktie motsvarade 0:32 pund (0:19).
Antalet aktiva kunder steg till 402.091 stycken under kvartalet, upp från 379.473 vid utgången av mars. Snittprognosen låg där på 395.832 stycken, enligt SME Direkt.
Fotbolls-VM var den betydande drivkraften i en stark kvartalsrapport från Unibet.
"Vi är nöjda med våra insatser under VM och vad vi uppnådde där. Vi hade bra marginaler, mycket högre än det långsiktiga genomsnittet. Vi hade en "pre-match"-marginal på 17 procent, en live betting-marginal på 6 procent och en kombinerad marginal på 13 procent innan free bets", säger Henrik Tjärnström om fotbolls-VM.
Omsättningen var totalt 51 miljoner pund, varav 20 miljoner avsåg live betting under VM, enligt honom.
Samtidigt skriver Unibet att resultatet för kasino och förströelsespel var stabilt medan poker och kasino fortsätter att möta en stark konkurrens.
"När det är mycket fokus på sportspel under VM är det en kannibalisering från övriga produkter till sportspel och där blev poker och övriga produkter mer lidande", säger han.
Unibet lade 37 procent av spelöverskottet på marknadsföring under det andra kvartalet, eller 36 procent första halvåret. Men Unibet håller fast vid sitt långsiktiga mål om 35 procent över helåret 2010.
"Vi sade redan i samband med det fjärde kvartalet att vi väntade oss att marknadsföringskostnaderna skulle vara lite framviktade mot första halvåret med tanke på VM och gradvis minska under andra halvåret. Vi tror på 35 procent fortsatt", säger Henrik Tjärnström.
Vad gäller utvecklingen i Norge specifikt har bolaget inte sett några negativa effekter från betalningsblockeringen som trätt i kraft i landet, enligt Henrik Tjärnström.
"Vi har haft lång tid på oss att förbereda oss och för vår del är det business as usual i Norge", säger han.
Unibet har som mål att få egna licenser på den reglerade franska spelmarknaden under det tredje eller fjärde kvartalet i år, efter att ha lämnat in sin licensansökan i maj. Medan samarbeten fortsatt gäller för poker och hästkapplöpning, är frågan öppen hur bolaget ska gå vidare med sin långsiktiga syn kring sportspel i landet.
Det säger vd Henrik Tjärnström till Nyhetsbyrån Direkt.
"Vi har fortsatt att jobba igenom vår ansökan och har förhoppning att få licens under tredje eller fjärde kvartalet och gå live med poker och hästkapplöppning under fjärde kvartalet med tredjepartsleverantörer. Inom sportspel får vi se hur vi angriper marknaden för sportspel", säger han och tillägger att det beror på hur Unibet till slut väljer att gå live med sportspel på den franska marknaden.
Enligt Henrik Tjärnström får Unibet se om bolaget väljer att gå med France Pari, eventuellt andra partnerskap eller med sin egen sportspelsprodukt i Frankrike framöver.
Fotbolls-VM var det som lyfte Unibet under årets andra kvartal. Resultatet blev 25 procent bättre än vad analytikerna hade räknat med.
11 augusti, 2010
Unibets spelöverskott summerades till 39,2 miljoner pund i det andra kvartalet (30,0). Analytikerna hade räknat med ett spelöverskott på 39,3 miljoner pund, enligt SME Direkts sammanställning.
Av spelöverskottet stod sportspel för 18,1 miljoner pund, efter fria spel, (9,3) och övriga spelprodukter för 21,2 miljoner pund (20,7). Analytikernas förväntningar låg här på 16,6 respektive 22,5 miljoner pund, enligt SME.
Unibets marknadsföringskostnader redovisades till 10,4 miljoner pund i kvartalet (8,5).
Ebitda-resultatet uppgick till 10,8 miljoner pund (4,3), mot väntade 10,2 miljoner. Det gav en ebitda-marginal på 28 procent i kvartalet (14), mot förväntade 25,6 procent.
Resultatet före skatt blev 10,0 miljoner pund (5,9), vilket var 25 procent bättre än analytikernas snittprognos på 8,0 miljoner pund.
Nettoresultatet blev 9,1 miljoner pund (5,4), vilket fördelat per aktie motsvarade 0:32 pund (0:19).
Antalet aktiva kunder steg till 402.091 stycken under kvartalet, upp från 379.473 vid utgången av mars. Snittprognosen låg där på 395.832 stycken, enligt SME Direkt.
Fotbolls-VM var den betydande drivkraften i en stark kvartalsrapport från Unibet.
"Vi är nöjda med våra insatser under VM och vad vi uppnådde där. Vi hade bra marginaler, mycket högre än det långsiktiga genomsnittet. Vi hade en "pre-match"-marginal på 17 procent, en live betting-marginal på 6 procent och en kombinerad marginal på 13 procent innan free bets", säger Henrik Tjärnström om fotbolls-VM.
Omsättningen var totalt 51 miljoner pund, varav 20 miljoner avsåg live betting under VM, enligt honom.
Samtidigt skriver Unibet att resultatet för kasino och förströelsespel var stabilt medan poker och kasino fortsätter att möta en stark konkurrens.
"När det är mycket fokus på sportspel under VM är det en kannibalisering från övriga produkter till sportspel och där blev poker och övriga produkter mer lidande", säger han.
Unibet lade 37 procent av spelöverskottet på marknadsföring under det andra kvartalet, eller 36 procent första halvåret. Men Unibet håller fast vid sitt långsiktiga mål om 35 procent över helåret 2010.
"Vi sade redan i samband med det fjärde kvartalet att vi väntade oss att marknadsföringskostnaderna skulle vara lite framviktade mot första halvåret med tanke på VM och gradvis minska under andra halvåret. Vi tror på 35 procent fortsatt", säger Henrik Tjärnström.
Vad gäller utvecklingen i Norge specifikt har bolaget inte sett några negativa effekter från betalningsblockeringen som trätt i kraft i landet, enligt Henrik Tjärnström.
"Vi har haft lång tid på oss att förbereda oss och för vår del är det business as usual i Norge", säger han.
Unibet har som mål att få egna licenser på den reglerade franska spelmarknaden under det tredje eller fjärde kvartalet i år, efter att ha lämnat in sin licensansökan i maj. Medan samarbeten fortsatt gäller för poker och hästkapplöpning, är frågan öppen hur bolaget ska gå vidare med sin långsiktiga syn kring sportspel i landet.
Det säger vd Henrik Tjärnström till Nyhetsbyrån Direkt.
"Vi har fortsatt att jobba igenom vår ansökan och har förhoppning att få licens under tredje eller fjärde kvartalet och gå live med poker och hästkapplöppning under fjärde kvartalet med tredjepartsleverantörer. Inom sportspel får vi se hur vi angriper marknaden för sportspel", säger han och tillägger att det beror på hur Unibet till slut väljer att gå live med sportspel på den franska marknaden.
Enligt Henrik Tjärnström får Unibet se om bolaget väljer att gå med France Pari, eventuellt andra partnerskap eller med sin egen sportspelsprodukt i Frankrike framöver.
Börsen
Analyser
Fortnox-budet
Börsen
Analyser
Fortnox-budet
1 DAG %
Senast
Creades
13 juni, 18:51
Creades och Bure gör stor halvledarinvestering
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 468,08