BHG Group förvärvar Hafa Bathroom Group, med varumärkena Hafa, Westerbergs och Noro
6 april, 2021
6 april, 2021
BHG Group AB (publ) (”BHG”) förvärvar 94% procent av Hafa Bathroom Group, Sveriges största privatägda badrumsföretag med en marknadsledande onlineplattorm och tre starka varumärken; Hafa, NORO och Westerbergs. Därmed förstärker BHG ytterligare andelen egna varumärken inom badrumssegmentet med goda möjligheter att driva tillväxt främst i Norden. Hafa Bathroom Groups omsättning under 2020, exklusive genom BHG-kanaler, uppgick till cirka 200 MSEK, med god lönsamhet.
BHG:s vd och koncernchef, Adam Schatz, kommenterar: ”Hafa Bathroom Group har en mycket stark organisation som arbetar med en tydlig målsättning – att vara absolut bäst i Norden på badrum. Genom att bli en del av BHG förstärks förutsättningarna för att driva tillväxt inom segementet badrumsinredning i Sverige, där Hafa Bathroom Group redan idag är mycket framgångsrika, och i övriga Norden. Genom förvärvet tar vi ytterligare ett steg i BHG:s satsning på egna varumärken inom DIY och vi är mycket glada över att vd Anders Hofstedt och hans team fortsätter tillväxtresan som en del av BHG.”
Hafa Bathroom Group säljer främst produkter under de tre varumärkena Hafa, NORO och Westerbergs och är verksamt i samtliga nordiska länder och i Baltikum. Gruppens målsättning är att erbjuda branschens bästa digitala plattform för att skapa affärsmöjligheter och mervärde för både kunder och intressenter inom området badrumsinredningar. Medan serien Hafa har ett brett sortiment av kvalitetsprodukter för badrummet, är Westerbergs experter på badkar, massagebadkar och spabad. Fullservicekonceptet NORO, som införlivades i Hafa Bathroom Group 2017, består av produkter som badrumsmöbler, duschar, badkar och blandare.
Martin Edblad, ansvarig för M&A, kommenterar: ”Hafa Bathroom Group är ett företag med en lång och imponerande tillväxthistorik och en stark online-närvaro. Med förvärvet följer inte bara väletablerade produkter inom skandinavisk formgivning utan också en organisation med lång erfarenhet av att jobba med branschledande varumärken.”
Anders Hofstedt, vd för Hafa Bathroom Group, kommenterar: ”BHG är en stark ägare med mycket ambitiösa tillväxtambitioner och en entreprenöriell kultur som passar Hafa Bathroom Group väl. Tillsammans skapar vi förutsättningar för att öka vår tillväxttakt och på så sätt möjliggöra ökad lönsamhet. Vi kommer fortsätta utveckla affären både ihop med externa kunder och genom expansion i BHGs kanaler, inte minst i övriga Norden utanför Sverige. Jag och övriga ledningen ser fram emot att utveckla Hafa Bathroom Group tillsammans med BHG som ägare under en lång tid framåt.
Vd Anders Hofstedt och ledningen i Hafa Bathroom Group kommer fortsätta driva verksamhetens vidare expansion från Halmstad samt bibehåller ägande i bolaget. Hafa Bathroom Group kommer att konsolideras inom BHG Groups DIY-segment. Transaktionen förutsätter sedvanliga myndighetsgodkännanden. För ytterligare information, se https://www.hafabg.com
För mer information, vänligen kontakta:
Adam Schatz, vd och koncernchef för BHG Group
Telefon: +46 (0) 709 32 43 00. E-post: adam.schatz@bhggroup.se
Johan Hähnel, Ansvarig för investerarrelationer för BHG Group
Tel: +46 (0) 70 605 63 34. E-post: johan.hahnel@bhggroup.se
Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 6 april 2021.
Om BHG
BHG är den största onlineaktören inom konsumenthandel i Norden. Vi har utöver våra nordiska verksamheter också en betydande närvaro i stora delar av Öst-, och Centraleuropa. Vår starka position på våra marknader innebär att vi är den största onlineaktören i Europa inom Home improvement, som innefattar både Do-It-Yourself och Heminredning. Genom vårt ekosystem av onlinedestinationer, som kompletteras och understöds av fysiska showrooms och ett omfattande service- och tjänsteutbud, såsom last-mile leveranser och installationer, erbjuder vi marknadens ledande utbud av välkända externa och egna varumärken. Totalt uppgår antalet unika produkter i gruppen till närmare en miljon, vilket tillsammans med vårt övriga utbud, utgör ett komplett erbjudande inom DIY, fritidsprodukter, möbler och heminredning.
I Gruppen ingår över 100 onlinedestinationer, innefattande till exempel: www.bygghemma.se, www.trademax.se, www.chilli.se, www.furniturebox.se och www.nordicnest.se- och över 70 showrooms. Vårt huvudkontor ligger i Malmö och vi har verksamheter i de flesta europeiska länder. BHG är noterat på Nasdaq Stockholm, med tickern BHG.
BHG:s e-handelsverksamheter har över 2 000 anställda som varje dag arbetar för att skapa en optimal köpupplevelse genom kombinationen av ett oöverträffat produktutbud och smart teknologi, kombinerat med ledande produktexpertis och ett brett utbud av service- och tjänster.
6 april, 2021
BHG Group AB (publ) (”BHG”) förvärvar 94% procent av Hafa Bathroom Group, Sveriges största privatägda badrumsföretag med en marknadsledande onlineplattorm och tre starka varumärken; Hafa, NORO och Westerbergs. Därmed förstärker BHG ytterligare andelen egna varumärken inom badrumssegmentet med goda möjligheter att driva tillväxt främst i Norden. Hafa Bathroom Groups omsättning under 2020, exklusive genom BHG-kanaler, uppgick till cirka 200 MSEK, med god lönsamhet.
BHG:s vd och koncernchef, Adam Schatz, kommenterar: ”Hafa Bathroom Group har en mycket stark organisation som arbetar med en tydlig målsättning – att vara absolut bäst i Norden på badrum. Genom att bli en del av BHG förstärks förutsättningarna för att driva tillväxt inom segementet badrumsinredning i Sverige, där Hafa Bathroom Group redan idag är mycket framgångsrika, och i övriga Norden. Genom förvärvet tar vi ytterligare ett steg i BHG:s satsning på egna varumärken inom DIY och vi är mycket glada över att vd Anders Hofstedt och hans team fortsätter tillväxtresan som en del av BHG.”
Hafa Bathroom Group säljer främst produkter under de tre varumärkena Hafa, NORO och Westerbergs och är verksamt i samtliga nordiska länder och i Baltikum. Gruppens målsättning är att erbjuda branschens bästa digitala plattform för att skapa affärsmöjligheter och mervärde för både kunder och intressenter inom området badrumsinredningar. Medan serien Hafa har ett brett sortiment av kvalitetsprodukter för badrummet, är Westerbergs experter på badkar, massagebadkar och spabad. Fullservicekonceptet NORO, som införlivades i Hafa Bathroom Group 2017, består av produkter som badrumsmöbler, duschar, badkar och blandare.
Martin Edblad, ansvarig för M&A, kommenterar: ”Hafa Bathroom Group är ett företag med en lång och imponerande tillväxthistorik och en stark online-närvaro. Med förvärvet följer inte bara väletablerade produkter inom skandinavisk formgivning utan också en organisation med lång erfarenhet av att jobba med branschledande varumärken.”
Anders Hofstedt, vd för Hafa Bathroom Group, kommenterar: ”BHG är en stark ägare med mycket ambitiösa tillväxtambitioner och en entreprenöriell kultur som passar Hafa Bathroom Group väl. Tillsammans skapar vi förutsättningar för att öka vår tillväxttakt och på så sätt möjliggöra ökad lönsamhet. Vi kommer fortsätta utveckla affären både ihop med externa kunder och genom expansion i BHGs kanaler, inte minst i övriga Norden utanför Sverige. Jag och övriga ledningen ser fram emot att utveckla Hafa Bathroom Group tillsammans med BHG som ägare under en lång tid framåt.
Vd Anders Hofstedt och ledningen i Hafa Bathroom Group kommer fortsätta driva verksamhetens vidare expansion från Halmstad samt bibehåller ägande i bolaget. Hafa Bathroom Group kommer att konsolideras inom BHG Groups DIY-segment. Transaktionen förutsätter sedvanliga myndighetsgodkännanden. För ytterligare information, se https://www.hafabg.com
För mer information, vänligen kontakta:
Adam Schatz, vd och koncernchef för BHG Group
Telefon: +46 (0) 709 32 43 00. E-post: adam.schatz@bhggroup.se
Johan Hähnel, Ansvarig för investerarrelationer för BHG Group
Tel: +46 (0) 70 605 63 34. E-post: johan.hahnel@bhggroup.se
Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 6 april 2021.
Om BHG
BHG är den största onlineaktören inom konsumenthandel i Norden. Vi har utöver våra nordiska verksamheter också en betydande närvaro i stora delar av Öst-, och Centraleuropa. Vår starka position på våra marknader innebär att vi är den största onlineaktören i Europa inom Home improvement, som innefattar både Do-It-Yourself och Heminredning. Genom vårt ekosystem av onlinedestinationer, som kompletteras och understöds av fysiska showrooms och ett omfattande service- och tjänsteutbud, såsom last-mile leveranser och installationer, erbjuder vi marknadens ledande utbud av välkända externa och egna varumärken. Totalt uppgår antalet unika produkter i gruppen till närmare en miljon, vilket tillsammans med vårt övriga utbud, utgör ett komplett erbjudande inom DIY, fritidsprodukter, möbler och heminredning.
I Gruppen ingår över 100 onlinedestinationer, innefattande till exempel: www.bygghemma.se, www.trademax.se, www.chilli.se, www.furniturebox.se och www.nordicnest.se- och över 70 showrooms. Vårt huvudkontor ligger i Malmö och vi har verksamheter i de flesta europeiska länder. BHG är noterat på Nasdaq Stockholm, med tickern BHG.
BHG:s e-handelsverksamheter har över 2 000 anställda som varje dag arbetar för att skapa en optimal köpupplevelse genom kombinationen av ett oöverträffat produktutbud och smart teknologi, kombinerat med ledande produktexpertis och ett brett utbud av service- och tjänster.
Börsen idag
Börsen idag
Börsen idag
Börsen idag
1 DAG %
Senast
Cint Group
Idag, 08:38
Teknisk analys: Positiva småbolag
Diös
Idag, 08:03
Diös ökar sitt förvaltningsresultat
SAS
Idag, 07:58
Air France-KLM ny majoritetsägare i SAS
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 529,50