Stockpicker: Meltron - Stockpicker sätter köp på Meltron (MFN)

2021-10-12 10:15

Tung orderbok och det nyligen tillkännagivna avtalet med Huawei bäddar för att Meltron ska leverera en fin omsättningstillväxt. Stockpicker sätter KÖP på aktien och siktar på en riktkurs inom 1-2 år som är betydligt högre en dagens notering.

Spännande nyheter under de senaste veckorna ger legitimt hopp att det kan snart lossna på allvar för teknikbolaget. Framförallt avsiktsavtalet (Memorandum of Understanding) med Huawei Technologies kring hållbara städer är ett bra exempel hur den relativt nya partnerskapsstrategin kan hjälpa bolaget att nå ut till nya kunder och på så sätt närma sig ett kommersiellt genombrott.

Meltron designar, tillverkar och säljer LED ljussystem baserade på multitekniska tillämpningar av elektronik, optik, termodynamik och nano-strukturer. Dagens patenterade produktfamilj bygger på över 20 års forskning och siktar på att leverera kunderna energieffektivitet, överlägsen ljuskvalitet, livscykelbesparingar, ökad produktivitet, säkerhet och hälsa.

---

Avtalet med Huawei är givetvis särskilt lovande och vi ser goda chanser att man även kommer hitta samarbetspartner för de andra områden, vilket bör ge ytterligare intäktspotential på lite längre sikt. Kortsiktig kan det dessutom finnas uppsida från kundspecifika produktanpassningar.

I den negativa vågskalen ligger däremot den rådande bristen på viktiga komponenter. Som fortfarande relativt liten aktör drabbas Meltron sannolikt hårdare än aktörer som tex Philips, även om man har gjort strategiska inköp tidigare i år. Det finns dock helt klart en risk för produktions- och leveransförseningar och sannolikt även prisökningar på komponenterna, vilket allt annat lika bör påverka bruttomarginalen negativt.

Vill det sig väl borde nettoomsättningen icke desto mindre kunna landa kring 25 Mkr under 2021/22, vilket skulle motsvara en tillväxt om nästan 340%. Justerad för det högre antalet aktier och nettokassan efter den pågående kapitalanskaffningen motsvarar börsvärdet på nuvarande aktiekurs därmed omkring 2 gånger den förväntade nettoomsättningen (EV/Sales).

Givet orderboken och avtalet med Huawei ser vi goda chanser att bolaget kommer kunna öka omsättningen med flera hundra procent de kommande åren. Risken är förvisso hög men om allt faller på plats bör aktien kunna klättra mot 0,2 kr på 1-2 års sikt.

Detta är en förkortad version av analysen.

Fullständig analys kan läsas via direktlänken: https://www.stockpicker.se/home/analys/meltron-mycket-gar-at-ratt-hall- och på www.stockpicker.se

Analytiker;
Sebastian Lang, Stockpicker

DISCLAIMER: Detta material har sammanställts av Stockpicker i informationssyfte och ska inte ses som rådgivning. Innehållet har grundats på information från allmänt tillgängliga källor vilka bedömts som tillförlitliga. Sakinnehållets riktighet och fullständighet liksom lämnade prognoser och rekommendationen kan således inte garanteras. Stockpicker lämnar inte i förväg ut slutsatser och eller omdömen i materialet. Åsikter som lämnats i materialet är analytikerns åsikter vid tillfället för upprättandet av materialet och dessa kan ändras. Det lämnas ingen försäkran om att framtida händelser kommer vara i enlighet med åsikter framförda i materialet.
Stockpicker frånsäger sig allt ansvar för direkt eller indirekt skada som kan grunda sig på detta material. Placeringar i finansiella instrument är förenade med ekonomisk risk. Att en placering historiskt haft en god värdeutveckling är ingen garanti för framtiden. Stockpicker frånsäger sig därmed allt ansvar för eventuell förlust eller skada av vad slag det må vara som grundar sig på användandet av materialet.

Vid frågor, kontakta:

Mats Ahlskog, VD Stockpicker AB

Om Stockpicker AB

Stockpicker har levererat aktietips, analyser och nyheter sedan 1997. Vi är ett oberoende analyshus och unika på den svenska marknaden. Vi analyserar aktier och fonder som är värda att äga, både på kort och lång sikt.