Köp Duni
Duni-aktien har hittills haft ett riktigt bra år och stigit med 80 procent på Stockholmsbörsen. Många skulle säga att tåget passerat, men icke. Aktien är fortfarande billig jämfört med sektorkollegorna.
11 september, 2009
Duni-aktien har hittills haft ett riktigt bra år och stigit med 80 procent på Stockholmsbörsen. Många skulle säga att tåget passerat, men icke. Aktien är fortfarande billig jämfört med sektorkollegorna.
11 september, 2009
Från att på 1950-talet ha varit en svensk tillverkare av pappersmuggar och servetter har Duni utvecklats till ett internationellt företag med produkter för hantering och servering av måltider som till exempel servetter, ljus, dukar och diverse plastprodukter. Idag omsätter Duni drygt 4 miljarder kronor och antalet anställda uppgår till 2 000 fördelade över 17 länder. Europa står för drygt 60 procent av intäkterna, Norden för 20 procent och södra och östra Europa för resterande del.
Vägen har kantats av stora lönsamhetsproblem, en del misslyckade företagsköp och internationell expansion. Men Duni, som mellan åren 2000-2005 gjorde förluster på totalt nästan 1,2 miljarder kronor, har efter många omstruktureringar och effektivitetsprogram nu äntligen blivit ett lönsamt bolag igen.
2006 gjordes en liten vinst och under det starka högkonjunkturåret 2007 lyckades man tjäna okej med pengar på sista raden i resultaträkningen efter bland annat försäljningar av två amerikanska verksamheter. I fjol förbättrades nettovinsten från 99 Mkr till 191 Mkr.
Och den fina trenden har fortsatt i år. Trots de makroekonomiskt tuffa tiderna för konsumentbranschen har Duni ändå lyckats öka intäkterna med 3 procent hittills i år och nettovinsten med lika mycket. Siffrorna är visserligen valutadopade men den underliggande tillväxten har inte fallit lika mycket som man hade kunnat tro på förhand.
Första kvartalet var ganska tufft med volymnedgångar på 5-6 procent i de två största affärsområdena Professional (69 procent av intäkterna), som vänder sig till hotell-, restaurang- och cateringbranschen, och Retail (18 procent) som vänder sig till detaljhandeln. Under det andra kvartalet minskade dock nedgången och uppgick till cirka 3-4 procent. Värre än så tror inte Duni-ledningen att det blir under den här lågkonjunkturvändan och om så blir fallet så har Duni klarat sig mycket bra relativt andra konsumentnära företag. Å andra sidan så ska inte Duni vara så konjunkturkänsligt att volymerna ska ner 20-30 procent kvartalsvis.
Däremot har det minsta affärsområdet Tissue, som tillverkar mjukpapper för bordsdukningsprodukter och hygienartiklar, gått sämre än övriga delar av Duni. Här föll omsättningen med drygt 11 procent och fjolårets rörelsevinst på 22 Mkr under det första halvåret raderades bort. Förklaringen är tillfälliga produktionsstopp för att inte bygga lager, vilket direkt får ett negativt genomslag på resultatet på grund av de fasta kostnaderna.
Allt som allt har Duni sett till de senaste 12 månaderna omsatt 4 160 Mkr med en rörelsevinst på 327 Mkr. Rörelsemarginalen har kunnat hållas nästintill oförändrad på grund av lägre försäljnings- och administrationskostnader och bibehållna prisnivåer. Kassaflödet har även den stärkts och uppgick till 170 Mkr (73) på grund av det minskade lagret.
Det i sin tur har minskat skuldbördan på det tidigare extremt högbelånade Duni. Nettoskulden ligger idag på drygt en miljard kronor vilket är något över tre gånger den rullande rörelsevinsten. Ganska hanterbar om kassaflödet kan bibehållas på nuvarande nivåer.
Halvårsrapporten för drygt en månad sedan gav ytterligare bränsle under vingarna för den tidigare utbombade aktien. De hårt prövade aktieägarna har fått se Dunis börsvärde stiga med en miljard till 2,1 miljarder kronor sedan årsskiftet, en uppgång på cirka 80 procent.
Men värderingen är trots det inte så farlig. Inklusive nettoskulden betalas Duni nu till knappt tio gånger rörelsevinsten. Klarar man att hålla marginalerna på dessa nivåer lite mer långsiktigt så räknar vi med att Duni kan tjäna uppemot 6 kronor per aktie nästa år, vilket till dagskurs runt 46 kronor ger ett p/e-tal under 8. Det är ganska attraktivt och klart under andra konsumentnära bolag. Rekommendationen blir Köp.
----
Den här analysen publicerades ursprungligen i tidningen Börsveckan, nummer 37, den 7 september. Vill du prenumerera på Börsveckan, klicka här.
Duni-aktien har hittills haft ett riktigt bra år och stigit med 80 procent på Stockholmsbörsen. Många skulle säga att tåget passerat, men icke. Aktien är fortfarande billig jämfört med sektorkollegorna.
11 september, 2009
Från att på 1950-talet ha varit en svensk tillverkare av pappersmuggar och servetter har Duni utvecklats till ett internationellt företag med produkter för hantering och servering av måltider som till exempel servetter, ljus, dukar och diverse plastprodukter. Idag omsätter Duni drygt 4 miljarder kronor och antalet anställda uppgår till 2 000 fördelade över 17 länder. Europa står för drygt 60 procent av intäkterna, Norden för 20 procent och södra och östra Europa för resterande del.
Vägen har kantats av stora lönsamhetsproblem, en del misslyckade företagsköp och internationell expansion. Men Duni, som mellan åren 2000-2005 gjorde förluster på totalt nästan 1,2 miljarder kronor, har efter många omstruktureringar och effektivitetsprogram nu äntligen blivit ett lönsamt bolag igen.
2006 gjordes en liten vinst och under det starka högkonjunkturåret 2007 lyckades man tjäna okej med pengar på sista raden i resultaträkningen efter bland annat försäljningar av två amerikanska verksamheter. I fjol förbättrades nettovinsten från 99 Mkr till 191 Mkr.
Och den fina trenden har fortsatt i år. Trots de makroekonomiskt tuffa tiderna för konsumentbranschen har Duni ändå lyckats öka intäkterna med 3 procent hittills i år och nettovinsten med lika mycket. Siffrorna är visserligen valutadopade men den underliggande tillväxten har inte fallit lika mycket som man hade kunnat tro på förhand.
Första kvartalet var ganska tufft med volymnedgångar på 5-6 procent i de två största affärsområdena Professional (69 procent av intäkterna), som vänder sig till hotell-, restaurang- och cateringbranschen, och Retail (18 procent) som vänder sig till detaljhandeln. Under det andra kvartalet minskade dock nedgången och uppgick till cirka 3-4 procent. Värre än så tror inte Duni-ledningen att det blir under den här lågkonjunkturvändan och om så blir fallet så har Duni klarat sig mycket bra relativt andra konsumentnära företag. Å andra sidan så ska inte Duni vara så konjunkturkänsligt att volymerna ska ner 20-30 procent kvartalsvis.
Däremot har det minsta affärsområdet Tissue, som tillverkar mjukpapper för bordsdukningsprodukter och hygienartiklar, gått sämre än övriga delar av Duni. Här föll omsättningen med drygt 11 procent och fjolårets rörelsevinst på 22 Mkr under det första halvåret raderades bort. Förklaringen är tillfälliga produktionsstopp för att inte bygga lager, vilket direkt får ett negativt genomslag på resultatet på grund av de fasta kostnaderna.
Allt som allt har Duni sett till de senaste 12 månaderna omsatt 4 160 Mkr med en rörelsevinst på 327 Mkr. Rörelsemarginalen har kunnat hållas nästintill oförändrad på grund av lägre försäljnings- och administrationskostnader och bibehållna prisnivåer. Kassaflödet har även den stärkts och uppgick till 170 Mkr (73) på grund av det minskade lagret.
Det i sin tur har minskat skuldbördan på det tidigare extremt högbelånade Duni. Nettoskulden ligger idag på drygt en miljard kronor vilket är något över tre gånger den rullande rörelsevinsten. Ganska hanterbar om kassaflödet kan bibehållas på nuvarande nivåer.
Halvårsrapporten för drygt en månad sedan gav ytterligare bränsle under vingarna för den tidigare utbombade aktien. De hårt prövade aktieägarna har fått se Dunis börsvärde stiga med en miljard till 2,1 miljarder kronor sedan årsskiftet, en uppgång på cirka 80 procent.
Men värderingen är trots det inte så farlig. Inklusive nettoskulden betalas Duni nu till knappt tio gånger rörelsevinsten. Klarar man att hålla marginalerna på dessa nivåer lite mer långsiktigt så räknar vi med att Duni kan tjäna uppemot 6 kronor per aktie nästa år, vilket till dagskurs runt 46 kronor ger ett p/e-tal under 8. Det är ganska attraktivt och klart under andra konsumentnära bolag. Rekommendationen blir Köp.
----
Den här analysen publicerades ursprungligen i tidningen Börsveckan, nummer 37, den 7 september. Vill du prenumerera på Börsveckan, klicka här.
Aktier
Analys
BNP
Bostadsmarknaden
Aktier
Aktier
Analys
BNP
Bostadsmarknaden
Aktier
1 DAG %
Senast
Stockholmsbörsen
Igår, 13:30
Småsurt på Stockholmsbörsen
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 496,04