Köp försiktigt värderat Duni
Servettjätten Duni pressas av de höga massapriserna. Bolagets besparingar räddar dock resultaten och värderingen ger utrymme för ytterligare kursuppgång.
27 september, 2010
Servettjätten Duni pressas av de höga massapriserna. Bolagets besparingar räddar dock resultaten och värderingen ger utrymme för ytterligare kursuppgång.
27 september, 2010
Duni, som tillverkar engångsprodukter för bordsdukningar som servetter, dukar och tallrikar, tillverkar merparten av sina produkter i papper. Bolaget plågas därför av de höga massapriserna. Enligt finska Foex sammanställning har massapriserna, räknat i dollar jämfört med för ett år sedan, stigit med cirka 35 procent. Det sänker Dunis resultat med cirka 100 Mkr.
Bolaget har dock framgångsrikt svarat med att sänka kostnaderna i verksamheten och trots att även den starka kronan går bolaget emot så minskade det redovisade resultatet före skatt i det andra kvartalet med bara drygt 4 procent.
Under 2009 genomförde Duni besparingsprogram som sänkte kostnaderna med 50 Mkr om året, vilket nu bidrar till att höja lönsamheten i koncernen. Exklusive jämförelsestörande poster uppgick rörelsemarginalen i det andra kvartalet i år till 9,4 procent jämfört med 8,1 procent för ett år sedan.
Dunis verksamhet är indelad i tre områden. Professional är det största och mest lönsamma området och svarar för cirka 70 procent av omsättningen och hela 97 procent av rörelseresultatet inom Duni under det första halvåret (för 2009 var andelen 92 procent). Där säljs servetter och andra dukningsprodukter till restauranger, hotell och cateringfirmor.
Tyskland är en stor och viktig marknad för Professional och hela regionen Centraleuropa svarar för cirka 60 procent av omsättningen. Duni siktar även mot en ökad tillväxt i Syd- och Östeuropa bland annat genom att bygga upp en egen säljorganisation i Moskvaområdet och en satsning på att öka försäljningen av premiumprodukter i Sydeuropa. Försäljning av plastbehållare till snabbmatsrestauranger är också ett tillväxtområde för Duni.
Rörelsemarginalen inom Professional har ökat till 12,1 procent under det första halvåret i år från dryga 11,4 procent året innan.
Näst största området inom Duni är Retail som svarade för 16 procent av omsättningen under första halvåret i år. Området säljer servetter, dukar och andra engångsprodukter till konsumenter via detaljhandeln.
Konkurrensen är stenhård och de sämre tiderna pressar verksamheten ytterligare. Duni har avvecklat de mest olönsamma kundkontrakten och omsättningen föll med nästan 20 procent under det andra kvartalet.
Rörelseresultatet landade på -7 Mkr i det andra kvartalet, vilket ändå innebar en något ökad marginal jämfört med för ett år sedan.
Det tredje verksamhetsområdet inom Duni är Tissue, som tillverkar mjukpapper och där ungefär hälften av produktionen används av Duni själva och resten säljs till andra tillverkare. Även Tissue har stärkt lönsamheten jämfört med för ett år sedan och rörelsemarginalen i det andra kvartalet landade på 3,8 procent mot -1,5 procent förra året.
Det är verksamheten inom Tissue som hårdast känner av effekten av massapriserna och Duni har bara delvis kunnat kompensera för ökningen via höjda priser. En del av uppgången i massapriserna har däremot kunnat skjutas på framtiden in i innevarande kvartal och vd Fredrik von Oelreich har flaggat för att Dunis priser kommer att höjas generellt under det tredje kvartalet.
Prognosen för marknaden är annars en fortsatt långsam återhämtning. Den underliggande tillväxten i Dunis marknader kan uppskattas till cirka 4 procent om året och Duni har själva som målsättning att öka omsättningen med 5 procent om året med en rörelsemarginal över 10 procent.
På rullande tolv månader omsätter Duni 4 109 Mkr med ett rörelseresultat på 474 Mkr. Jämfört med förra årets resultat är det en negativ tillväxt på 2,6 procent. Den starka kronan och de höga massapriserna gör jämförelsesiffrorna tuffa inför det andra halvåret. Mot det står dock en förhoppningsvis fortsatt stärkt konjunktur, inte minst i Tyskland.
Med antagande om en ökande efterfrågan bör årets omsättning kunna landa i närheten av förra årets 4 220 Mkr. Med en rörelsemarginal på cirka 10,5 procent landar vinsten per aktie på 6,60 kronor. Nästa år bör vinsten per aktie kunna öka till en bit över 7 kronor vilket ger p/e-tal på 9,4 för innevarande år och 8,8 för 2011.
Duni har på senare år bättrat på kassaflödena och sänkt sin skuldsättning. Vid halvårsskiftet var dock årets kassaflöde negativt bland annat till följd av investeringar i pappersbruket i Skåpafors. I kombination med förväntingar om en lägre vinst i år gör det utsikterna för en höjd utdelning för 2010 osäker. En upprepning av 2009 års 2,50 kronor ger en direktavkastning på 4 procent.
Värderingen av Duni är inte särskilt hög även inräknat det faktum att bolaget inte är någon tillväxtraket. Trots sin världsledande ställning så finns det dock fortfarande utrymme för bolaget att växa snabbare än marknaden. De stärkta finanserna i bolaget öppnar för höjda utdelningar framöver alternativt förvärv. Prognoserna för massapriserna pekar också mot att de planar ut och sannolikt backar något från dagens nivåer.
Duni-aktien har, precis som börsen som helhet, gått starkt de senaste veckorna. På något kvartals sikt borde dock aktien ha mer att ge. Rekommendationen blir Köp.
Servettjätten Duni pressas av de höga massapriserna. Bolagets besparingar räddar dock resultaten och värderingen ger utrymme för ytterligare kursuppgång.
27 september, 2010
Duni, som tillverkar engångsprodukter för bordsdukningar som servetter, dukar och tallrikar, tillverkar merparten av sina produkter i papper. Bolaget plågas därför av de höga massapriserna. Enligt finska Foex sammanställning har massapriserna, räknat i dollar jämfört med för ett år sedan, stigit med cirka 35 procent. Det sänker Dunis resultat med cirka 100 Mkr.
Bolaget har dock framgångsrikt svarat med att sänka kostnaderna i verksamheten och trots att även den starka kronan går bolaget emot så minskade det redovisade resultatet före skatt i det andra kvartalet med bara drygt 4 procent.
Under 2009 genomförde Duni besparingsprogram som sänkte kostnaderna med 50 Mkr om året, vilket nu bidrar till att höja lönsamheten i koncernen. Exklusive jämförelsestörande poster uppgick rörelsemarginalen i det andra kvartalet i år till 9,4 procent jämfört med 8,1 procent för ett år sedan.
Dunis verksamhet är indelad i tre områden. Professional är det största och mest lönsamma området och svarar för cirka 70 procent av omsättningen och hela 97 procent av rörelseresultatet inom Duni under det första halvåret (för 2009 var andelen 92 procent). Där säljs servetter och andra dukningsprodukter till restauranger, hotell och cateringfirmor.
Tyskland är en stor och viktig marknad för Professional och hela regionen Centraleuropa svarar för cirka 60 procent av omsättningen. Duni siktar även mot en ökad tillväxt i Syd- och Östeuropa bland annat genom att bygga upp en egen säljorganisation i Moskvaområdet och en satsning på att öka försäljningen av premiumprodukter i Sydeuropa. Försäljning av plastbehållare till snabbmatsrestauranger är också ett tillväxtområde för Duni.
Rörelsemarginalen inom Professional har ökat till 12,1 procent under det första halvåret i år från dryga 11,4 procent året innan.
Näst största området inom Duni är Retail som svarade för 16 procent av omsättningen under första halvåret i år. Området säljer servetter, dukar och andra engångsprodukter till konsumenter via detaljhandeln.
Konkurrensen är stenhård och de sämre tiderna pressar verksamheten ytterligare. Duni har avvecklat de mest olönsamma kundkontrakten och omsättningen föll med nästan 20 procent under det andra kvartalet.
Rörelseresultatet landade på -7 Mkr i det andra kvartalet, vilket ändå innebar en något ökad marginal jämfört med för ett år sedan.
Det tredje verksamhetsområdet inom Duni är Tissue, som tillverkar mjukpapper och där ungefär hälften av produktionen används av Duni själva och resten säljs till andra tillverkare. Även Tissue har stärkt lönsamheten jämfört med för ett år sedan och rörelsemarginalen i det andra kvartalet landade på 3,8 procent mot -1,5 procent förra året.
Det är verksamheten inom Tissue som hårdast känner av effekten av massapriserna och Duni har bara delvis kunnat kompensera för ökningen via höjda priser. En del av uppgången i massapriserna har däremot kunnat skjutas på framtiden in i innevarande kvartal och vd Fredrik von Oelreich har flaggat för att Dunis priser kommer att höjas generellt under det tredje kvartalet.
Prognosen för marknaden är annars en fortsatt långsam återhämtning. Den underliggande tillväxten i Dunis marknader kan uppskattas till cirka 4 procent om året och Duni har själva som målsättning att öka omsättningen med 5 procent om året med en rörelsemarginal över 10 procent.
På rullande tolv månader omsätter Duni 4 109 Mkr med ett rörelseresultat på 474 Mkr. Jämfört med förra årets resultat är det en negativ tillväxt på 2,6 procent. Den starka kronan och de höga massapriserna gör jämförelsesiffrorna tuffa inför det andra halvåret. Mot det står dock en förhoppningsvis fortsatt stärkt konjunktur, inte minst i Tyskland.
Med antagande om en ökande efterfrågan bör årets omsättning kunna landa i närheten av förra årets 4 220 Mkr. Med en rörelsemarginal på cirka 10,5 procent landar vinsten per aktie på 6,60 kronor. Nästa år bör vinsten per aktie kunna öka till en bit över 7 kronor vilket ger p/e-tal på 9,4 för innevarande år och 8,8 för 2011.
Duni har på senare år bättrat på kassaflödena och sänkt sin skuldsättning. Vid halvårsskiftet var dock årets kassaflöde negativt bland annat till följd av investeringar i pappersbruket i Skåpafors. I kombination med förväntingar om en lägre vinst i år gör det utsikterna för en höjd utdelning för 2010 osäker. En upprepning av 2009 års 2,50 kronor ger en direktavkastning på 4 procent.
Värderingen av Duni är inte särskilt hög även inräknat det faktum att bolaget inte är någon tillväxtraket. Trots sin världsledande ställning så finns det dock fortfarande utrymme för bolaget att växa snabbare än marknaden. De stärkta finanserna i bolaget öppnar för höjda utdelningar framöver alternativt förvärv. Prognoserna för massapriserna pekar också mot att de planar ut och sannolikt backar något från dagens nivåer.
Duni-aktien har, precis som börsen som helhet, gått starkt de senaste veckorna. På något kvartals sikt borde dock aktien ha mer att ge. Rekommendationen blir Köp.
Aktier
Analys
BNP
Bostadsmarknaden
Aktier
Aktier
Analys
BNP
Bostadsmarknaden
Aktier
1 DAG %
Senast
Stockholmsbörsen
Igår, 13:30
Småsurt på Stockholmsbörsen
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 496,04