Med runt 80 procent av intäkterna genererade på Europamarknaderna utanför Norden brukar Duni pekas ut som ett av de bolag som kommer att tjäna mest på en stabilisering av Europakonjunkturen. Bolagets intäkter har åtminstone påverkats klart negativt av de senaste årens försvagning av efterfrågan i Europa. 2009 omsatte Duni drygt 4,2 miljarder kronor vilket kan jämföras med de dryga 3,6 miljarder som är facit för de senaste tolv månaderna, en nedgång på 15 procent.
Lägre kapacitetsutnyttjande i fabrikerna drar ned lönsamheten som på sistone även har pressats av valutaeffekter och ökade råvarukostnader. Runt 70 procent av Dunis produkter är pappersbaserade så pappersmassa är den största insatsvaran för Duni som även köper in en hel del plast och paraffin. Massapriserna har det senaste året rört sig uppåt igen efter en period av fallande priser.
Duni är Central- och Nordeuropas största tillverkare av engångsprodukter inom allt från servetter, bordsdukar, muggar, förpackningar för hämtmat och även ljus. Bolaget kan spåra sina rötter tillbaka till slutet av 40-talet då tillverkning av pappersbägare startades i Dalsland. Via en rad olika ägarhänder, bland annat familjerna Bonnier och Wallenberg, hamnade Duni på börsen 2007. Idag är finansmannen Rune Andersson via bolaget Mellby Gård största ägare med knappt 30 procent av aktierna.
Duni delarin verksamheten i tre affärsområden: Professional, Consumer och Tissue. Professional vänder sig till hotell, restauranger och cateringföretag och svarade i fjol för 73 procent av omsättningen och så gott som hela rörelseresultatet i koncernen. Det första halvåret i år landade rörelseresultatet för Professional på 147 Mkr.
Consumerär inriktad på detaljhandeln och svarade för 15 procent av omsättningen i fjol. Att sälja till privatpersoner i detaljhandeln är en konkurrensutsatt verksamhet med låga marginaler. Consumer rapporterar en förlust på 8 Mkr för första halvåret 2013, som säsongsmässigt är den svaga delen på året för området. Dunis vd Thomas Gustafsson flaggar dock i halvårsrapporten för att ytterligare åtgärder kommer att behövas för att få upp lönsamheten inom Consumer. Vilka åtgärder specifiseras dock inte.
Tissue, slutligen, tillverkar mjukpapper för bordsdukningsprodukter och hygienartiklar och säljer ungefär 55 procent av sin produktion internt och resten till andra tillverkare. Tissue noterade ett rörelseresultat på 6 Mkr för det första halvåret. Duni meddelade i början av året att den del inom Tissue som vänder sig till externa kunder ska avvecklas under första kvartalet 2014.
Den europeiska marknaden för Dunis produkter uppskattas av bolaget vara värd cirka 4 miljarder kronor och Duni är marknadsledande inom premiumsegmentet som utgör cirka 55 procent av marknaden. Dunis ställning är svagare i södra Europa som är den största delmarknaden till följd av den stora turistindustrin. Premiumsegmentet har dock en svagare ställning i Sydeuropa.
Duni har som målsättning att växa med 5 procent om året vilket är snabbare än den underliggande marknaden vars tillväxt beräknas till cirka 4 procent om året de senaste åren. Den snabbare tillväxten ska nås genom etablering på nya marknader, produktinnovation samt ett fokus på den växande take-away marknaden.
Vid sidan om de etablerade marknaderna i Europa har Duni en snabbt växande verksamhet på exportmarknader som Mellanöstern, Ryssland och i Asien. Tillväxten under årets andra kvartal på exportmarknaderna summerade för Dunis del till 28 procent.
I somras köpte Duni det singaporianska bolaget Song Seng vilket är i linje med två av bolagets tillväxtmål. Dels stärks närvaron i Asien och Song Seng är dessutom verksamt inom engångsförpackningar bland annat för take-away och snabbmatskedjor. I samband med halvårsrapporten sade Thomas Gustafsson att ytterligare investeringar i tillväxtmarknaderna kommer att ske, men att en utökad närvaro i Europa även var på agendan.
Vad gäller produktinnovation avslutade Duni under 2011 ett mångårigt projekt där bolaget tagit fram en ny typ av engångsduk, kallad Evolin, som till utseende och känsla matchar en vanlig linneduk, som fortfarande är helt dominerande inom restaurangvärlden. Duni själva uppskattar att det fortfarande bara är runt 20 procent av hotell och restaurangbranschen som använder sig av engångsprodukter.
Att bearbeta den del av affärsområdet Professional som kallas Table Top, vilket bland annat är just dukar och servetter, för att få allt fler att lämna linne till förmån för pappersbaserade engångsprodukter väntas också driva på intäkterna i framtiden.
Stärkt lönsamhet och snabbare tillväxt är således i fokus inom Duni, enligt vd Thomas Gustafsson. På aktiemarknaden räknar man dock inte med någon större tillväxt för Duni de kommande åren. Intäkterna väntas enligt databasen Factset i år öka med bara 1,3 procent för att nästa år falla med 2,2 procent då området Tissue ju avvecklar viss verksamhet. Inte heller 2015 väntas bjuda på någon tillväxt alls.
Däremot spås lönsamheten förbättras. Rörelsemarginalen landade för Dunis del i fjol på 6,2 procent men den väntas i år öka till 9,9 procent. Nästa år spås en ytterligare förbättring till 11,1 procent.
Prognoserna landar i en vinst per aktie i år på 5,51 kronor och nästa år på 6,13. P/e-talen för de närmaste åren uppgår med de prognoserna till 12,5 respektive 11,3. Det är historiskt sett höga nivåer för Duni som sett till nästkommande år sällan värderas särskilt långt över p/e 10.
Mot slutet av åren brukar dock Duni-aktien hamna i fokus eftersom bolaget gjort sig känt som en pålitlig utdelare. Direktavkastningarna för de närmaste åren ligger enligt Factsets snittprognoser på 5,3 respektive 5,8 procent.
Stor exponering mot Kontinentaleuropa och hög direktavkastningen är två heta teman på börsen för tillfället och Duni-aktien har också dragit iväg på sistone, kursen är upp nästan 20 procent sedan midsommar. Dagens värdering är hög men den bygger å andra sidan på ganska lågt ställda förväntningar. Om konjunkturen återhämtas ute i Europa borde nästa års tillväxt bli bättre än väntade -2,2 procent.
Den tron återspeglas sannolikt också i aktiens starka utveckling. Så värst mycket högre än 70 kronor tror vi dock inte att Duni-aktien kommer att klättra den närmaste tiden. Det rör sig trots allt om en i grunden stabil verksamhet så en eventuell återhämtning i efterfrågan lär ske gradvis, på samma sätt som nedgången de senaste åren. På ett par kvartals sikt blir rekommendationen Neutral.