Generös rabatt i Sanitec
Aktiemarknaden är orolig för att Geberits bud på Sanitec inte går igenom. Det framgår av att aktien handlas med en fet rabatt mot budkursen.

15 oktober, 2014
Aktiemarknaden är orolig för att Geberits bud på Sanitec inte går igenom. Det framgår av att aktien handlas med en fet rabatt mot budkursen.
15 oktober, 2014
Strax efter lunch på onsdagen handlades Sanitecs aktie i 93,50 kronor. Jämfört med Geberits bud på 97 kronor kontant per aktie motsvarar det en rabatt på 3,50 kronor eller nästan 4 procent.
På dagens extremlåga räntenivå kan nästan hela rabatten sägas motsvara en riskpremie för att budet inte går igenom, antingen genom att en stor mängd ägare säger nej eller att konkurrensmyndigheten gör tummen ned.
Når Geberits bud en acceptans över 90 procent och konkurrensmyndigheterna inte sätter stopp så går affären i hamn. Den närtida historien visar dock att mycket kan hända som kan ställa påverka förloppet, både i positiv och negativ bemärkelse för aktieägarna.
Ser vi tillbaka på ett bud som ledde till affär så var Volkswagens köp av Scania ett av det större. Den tyska biljätten la ett bud på 200 kronor per aktie i Scania och budet accepterades och bolaget avnoterades från Stockholmsbörsen.
Pensionsbolaget Alecta med 2,0 procents ägande i Scania var en av ägarna svängde från nej till ja och gjorde affären möjlig. Skället till att Alecta initialt tvekade var ett i deras tycke något lågt bud som inte riktigt motsvarade Scanias långsiktiga värde.
Annat var det i kommunikationsbolaget Cision där det utbröt en ordentlig budstrid. Kampen stod mellan Blue Canyon Holdings och Meltwater Drive Sverige. Först ut att buda på Cision var Blue Canyon som bjöd 52 kronor per aktie, även deras bud hade en ordentlig premie blev det blev det ingen affär.
Redan tre dagar efter att budet presenterats handlades aktien över budnivån, vilket var en tydlig signal om att det väntades mer godis. Några veckor senare höjdes budet till 55 kronor, men inte heller det lockade applåder i marknaden, annat än att aktien återigen handlades över budnivån.
Marknadsaktörerna fick rätt. In i budgivningen gav sig Meltwater som la ett bud på 60 kronor per aktie. Strax därefter höjde Blue Canyon sitt bud till 61 kronor och en affär närmade sig.
Men Meltwater kontrade med ytterligare ett bud på 63 kronor, men det budet blev det inget av och Blue Canyon stod fast vid sitt bud på 61 kronor per styck. Den här gången nappade det och bolaget är nu avnoterat från börsen.
Från det första budet på 52 kronor slutade prislappen drygt 17 procent högre.
Budcirkus blev det också i Readsoft i våras. Det första budet löd på 40,05 kronor per aktie från Lexmark. Det motsvarade en budpremie på hela 118 procent. Styrelse och ledning rekommenderade aktieägarna att acceptera budet men det skulle till ett par vändor till innan det slutligen blev affär.
Hyland Software gav sig in i striden och när den till slut var över så accepterades Lexmarks bud på 57 kronor per aktie. Ett markant högre pris än det initiala budet, över 40 procent över första budet.
Så frågan är nu vad som är mest lönsamt för aktieägarna i Sanitec. Att flera av budgivningarna tidigare i år inneburit budhöjningar innebär inte att det måste bli så igen; det finns flera exempel på bud som inte gått i lås. Uppenbarligen känner marknaden en viss oro för det i det här fallet.
Aktiemarknaden är orolig för att Geberits bud på Sanitec inte går igenom. Det framgår av att aktien handlas med en fet rabatt mot budkursen.
15 oktober, 2014
Strax efter lunch på onsdagen handlades Sanitecs aktie i 93,50 kronor. Jämfört med Geberits bud på 97 kronor kontant per aktie motsvarar det en rabatt på 3,50 kronor eller nästan 4 procent.
På dagens extremlåga räntenivå kan nästan hela rabatten sägas motsvara en riskpremie för att budet inte går igenom, antingen genom att en stor mängd ägare säger nej eller att konkurrensmyndigheten gör tummen ned.
Når Geberits bud en acceptans över 90 procent och konkurrensmyndigheterna inte sätter stopp så går affären i hamn. Den närtida historien visar dock att mycket kan hända som kan ställa påverka förloppet, både i positiv och negativ bemärkelse för aktieägarna.
Ser vi tillbaka på ett bud som ledde till affär så var Volkswagens köp av Scania ett av det större. Den tyska biljätten la ett bud på 200 kronor per aktie i Scania och budet accepterades och bolaget avnoterades från Stockholmsbörsen.
Pensionsbolaget Alecta med 2,0 procents ägande i Scania var en av ägarna svängde från nej till ja och gjorde affären möjlig. Skället till att Alecta initialt tvekade var ett i deras tycke något lågt bud som inte riktigt motsvarade Scanias långsiktiga värde.
Annat var det i kommunikationsbolaget Cision där det utbröt en ordentlig budstrid. Kampen stod mellan Blue Canyon Holdings och Meltwater Drive Sverige. Först ut att buda på Cision var Blue Canyon som bjöd 52 kronor per aktie, även deras bud hade en ordentlig premie blev det blev det ingen affär.
Redan tre dagar efter att budet presenterats handlades aktien över budnivån, vilket var en tydlig signal om att det väntades mer godis. Några veckor senare höjdes budet till 55 kronor, men inte heller det lockade applåder i marknaden, annat än att aktien återigen handlades över budnivån.
Marknadsaktörerna fick rätt. In i budgivningen gav sig Meltwater som la ett bud på 60 kronor per aktie. Strax därefter höjde Blue Canyon sitt bud till 61 kronor och en affär närmade sig.
Men Meltwater kontrade med ytterligare ett bud på 63 kronor, men det budet blev det inget av och Blue Canyon stod fast vid sitt bud på 61 kronor per styck. Den här gången nappade det och bolaget är nu avnoterat från börsen.
Från det första budet på 52 kronor slutade prislappen drygt 17 procent högre.
Budcirkus blev det också i Readsoft i våras. Det första budet löd på 40,05 kronor per aktie från Lexmark. Det motsvarade en budpremie på hela 118 procent. Styrelse och ledning rekommenderade aktieägarna att acceptera budet men det skulle till ett par vändor till innan det slutligen blev affär.
Hyland Software gav sig in i striden och när den till slut var över så accepterades Lexmarks bud på 57 kronor per aktie. Ett markant högre pris än det initiala budet, över 40 procent över första budet.
Så frågan är nu vad som är mest lönsamt för aktieägarna i Sanitec. Att flera av budgivningarna tidigare i år inneburit budhöjningar innebär inte att det måste bli så igen; det finns flera exempel på bud som inte gått i lås. Uppenbarligen känner marknaden en viss oro för det i det här fallet.
Bostadsmarknaden
Aktier
Bostadsmarknaden
Aktier
1 DAG %
Senast
Samhällsbyggnadsbolaget i Norden
Igår, 17:14
Batljans obligation sägs upp – kan krävas på 920 miljoner
aktieanalys
Igår, 14:26
Husqvarna: Årets sommarklipp
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 510,16