Bordet är dukat, aktien köpvärd

Duni-aktien har varit rejält tråkig det senaste året. Bolaget avslutade dock fjolåret positivt och makrotrenderna pekar mot att bättre tider väntar.

placera-Duni_servetter.JPG

5 april, 2017

2016 var ett avslaget år för Duni. Trög efterfrågan på viktigaste marknaden Tyskland, framför allt i början av året, höll tillbaka försäljning och resultat. Organiskt ökade omsättningen med en dryg procent under 2016 men resultatet sjönk något jämfört med året innan. Aktiens facit för året blev en kursnedgång på 12 procent.

placera-duni_napkin_duk.jpg

Duni är Central- och Nordeuropas största tillverkare av engångsprodukter inom allt från servetter, bordsdukar, muggar, förpackningar för hämtmat och ljus. Tyskland är en av bolagets viktigaste marknader och omsättningsmässigt svarar Centraleuropa för cirka 60 procent. Norden står för ytterligare knappt 20 procent medan Syd- och Östeuropa står för knappa 15 procent. Resterande 5 procent utgörs huvudsakligen av Asien.

Förpackningar för hämtmat är ett tillväxtområde för Duni men det är fortfarande de traditionella produkterna för det dukade bordet som genererar merparten av vinsterna i bolaget. Dessa ryms inom affärsområdet Table Top som säljer till restauranger, hotell och cateringföretag. Table Top svarar för drygt hälften av omsättningen i Duni och tre fjärdedelar av det operativa resultatet.

Table Top rapporterar en i princip oförändrad omsättning för 2016. Negativa valutaeffekter och en svag inledning på året i Tyskland bidrog till att det operativa resultatet föll med 6 procent.

placera-Duni_servetter.JPG

Året avslutades dock i en bättre trend och i fjärde kvartalet enskilt ökade omsättningen 3,5 procent och det operativa resultatet steg 6 procent. Marknaden i Tyskland har börjat repa sig igen och i Sydeuropa är tillväxten stark.

Över tid växer inte marknaden för Table Top snabbare än BNP-utvecklingen i stort. Nere på kontinenten har konjunkturen som bekant varit svag en längre tid vilket påverkat Duni negativt. Hård konkurrens och en trend mot mer avskalad inredning och dukning inom restaurangbranschen har också påverkat försäljningen negativt.

En prioritet under 2016 har därför varit att driva på tillväxten inom Table Top. Vd Thomas Gustafsson tar utvecklingen under fjärde kvartalet som ett kvitto på att de åtgärder som genomförts nu börjar ge effekt.

Precis som många aktörer inom handeln upplever Duni en press på bruttomarginalen från den starka dollarn som trycker upp råmaterialpriserna. Konkurrensen på marknaden samt den låga inflationen gör det svårt för Duni att kompensera sig för detta.

placera-duni_duk.png

Duni har sedan Thomas Gustafsson tog över vd-posten 2012 genomfört en rad effektiviseringar. Produktionsstrukturen har slimmats och olönsamma delar har sålts av. Marginalerna förbättrades också sakta och under några år från 2013 och framåt pekade vinstkurvan stadigt uppåt.

Sedan slutet av 2014 har dock den positiva trenden stannat av och den underliggande tillväxten har dämpats, framför allt inom Table Top.

Av Dunis fem affärsområden är det Meal Service och New Markets som fortfarande växer bra. Hämtmat är en tillväxtsektor och Dunis försäljning inom Meal Service steg 8 procent under fjolåret räknat i fasta växelkurser. Området blir sakta allt viktigare för Duni men lönsamheten släpar fortfarande en bit efter Table Top.

Inom New Markets satsar Duni på tillväxt framför allt i Sydostasien. Förvärv har bland annat genomförts i Singapore och i fjol även i Thailand. Premiumprodukter är en relativt liten marknad i Sydostasien idag men Duni ser långsiktigt en stor potential.

placera-duni_cutlery.jpg

Dunis stora exponering mot Europa är intressant i ett läge då konjunktursignalerna nere från kontinenten blir allt mer positiva. En ökad ekonomisk aktivitet gynnar som regel restaurangbranschen och därmed finns även förutsättningar för stigande försäljning för Duni.

I förväntningarna på de kommande åren ligger enligt databasen Factset tillväxtsiffror på 3-4 procent om året och en försiktig återhämtning i marginalerna. Resultatet i år väntas öka 11 procent och vinsten per aktie spås landa på 7,90 kronor.

För 2018 är snittprognosen en vinst per aktie på 8,43 kronor vilket innebär en vinsttillväxt på 7 procent. P/e-talen för de närmaste åren uppgår med de prognoserna till 16,5 respektive 15,5. Det är helt i linje med hur det sett ut de senaste 3-4 åren.

Utdelningen för 2016 föreslås bli oförändrat 5 kronor per aktie. Utdelningen dras i början av maj och direktavkastningen ligger på 3,8 procent. För de kommande två åren spås direktavkastningen uppgå till 4,1 procent respektive 4,3 procent.

placera-050417dunigraf.PNG

Duni-aktien har som sagt inte varit mycket att skriva hem om det senaste dryga året. Den underliggande tillväxten har varit trög en tid men avslutningen på fjolåret väcker ändå vissa förhoppningar om att en ljusning kan vara på väg.

Duni har också som sagt en del trender med sig för tillfället. Dollarn har tappat lite av sin styrka och råvarupriserna har generellt sjunkit tillbaka något igen. Mest uppmuntrande är dock den ökande optimismen kring konjunkturen i Europa. Inköpschefsindex i regionen har tydligt vänt uppåt det senaste halvåret. Det väcker förhoppningar om bättre tider även för Duni.

Rent operativt är Duni stabilt och aktien brukar ses som ett defensivt val för oroliga börstider. Även utdelningarna har historiskt varit pålitliga och en bra direktavkastning stagar upp aktien.

Det är kanske inte den mest upphetsande investeringen man kan tänka sig men i dagsläget känns Duni-aktien som ett bra val av flera skäl. Vi säger Köp.

Ämnen i artikeln

Duni

Senast

100,00

1 dag %

−2,72%

1 dag

1 mån

1 år

Mest läst
Senaste nytt
Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Palutko Macéus
Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.
Affärsvärlden
AFV
Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.
Annons
Introduce
för börsens små- och medelstora företag.
Annons
Investtech
Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.