VRG-aktien rusar efter rapport
Venue Retail Group (VRG) stiger nära 20 procent i den inledande handeln på tisdagen efter morgonens delårsrapport.
10 april, 2018
Venue Retail Group (VRG) stiger nära 20 procent i den inledande handeln på tisdagen efter morgonens delårsrapport.
10 april, 2018
Därmed noteras och mode- och skoföretaget på plus räknat från årsskiftet, upp drygt 13 procent.
VRG:s totala jämförbara försäljning ökade med 2 procent i kvartalet (december-februari). Försäljningen inom affärsområde Skor var oförändrad och inom Accessoarer ökade den med 3 procent. Enligt Stilindex minskade skofackhandelns försäljning med 1,9 procent under perioden medan klädhandelns försäljning minskade med 6,4 procent.
"Vårt arbetssätt har under kvartalet präglats av närhet till affären, där vi på ett målmedvetet sätt balanserat försäljnings- och marginalutveckling för att uppnå ett bättre rörelseresultat. Våra kampanjer och aktiviteter resulterade i en bra julhandel som följdes upp med en lyckad reaperiod i januari", skriver vd Jonas Ottosson i rapporten.
För kvartalet uppgick bruttomarginalen till 51,0 procent (49,0), positivt påverkad av en högre andel egna varumärken, bättre planering av inköp och aktiviteter samt en lägre nedsättningsgrad, enligt bolaget.
Resultat före av- och nedskrivningar blev 16,7 miljoner kronor, jämfört med 8,7 miljoner motsvarande kvartal föregående år. I kvartalet inkluderas engångsposter med 7,3 miljoner (4,6). Justerat för detta var förbättringen 5,3 miljoner.
"Detaljhandelsklimatet förändras snabbt och vårt fokus på ökad digitalisering för att möta kundens krav går helt enligt plan. Köpbeslutet tas allt oftare på nätet, även om den största delen av handeln fortsatt sker i fysisk butik. Vår omni channel-lösning, kundbeställningar i butik, som levererades under kvartal ett har tagits emot väl av kunderna", skriver vd:n.
Venue Retail Group (VRG) stiger nära 20 procent i den inledande handeln på tisdagen efter morgonens delårsrapport.
10 april, 2018
Därmed noteras och mode- och skoföretaget på plus räknat från årsskiftet, upp drygt 13 procent.
VRG:s totala jämförbara försäljning ökade med 2 procent i kvartalet (december-februari). Försäljningen inom affärsområde Skor var oförändrad och inom Accessoarer ökade den med 3 procent. Enligt Stilindex minskade skofackhandelns försäljning med 1,9 procent under perioden medan klädhandelns försäljning minskade med 6,4 procent.
"Vårt arbetssätt har under kvartalet präglats av närhet till affären, där vi på ett målmedvetet sätt balanserat försäljnings- och marginalutveckling för att uppnå ett bättre rörelseresultat. Våra kampanjer och aktiviteter resulterade i en bra julhandel som följdes upp med en lyckad reaperiod i januari", skriver vd Jonas Ottosson i rapporten.
För kvartalet uppgick bruttomarginalen till 51,0 procent (49,0), positivt påverkad av en högre andel egna varumärken, bättre planering av inköp och aktiviteter samt en lägre nedsättningsgrad, enligt bolaget.
Resultat före av- och nedskrivningar blev 16,7 miljoner kronor, jämfört med 8,7 miljoner motsvarande kvartal föregående år. I kvartalet inkluderas engångsposter med 7,3 miljoner (4,6). Justerat för detta var förbättringen 5,3 miljoner.
"Detaljhandelsklimatet förändras snabbt och vårt fokus på ökad digitalisering för att möta kundens krav går helt enligt plan. Köpbeslutet tas allt oftare på nätet, även om den största delen av handeln fortsatt sker i fysisk butik. Vår omni channel-lösning, kundbeställningar i butik, som levererades under kvartal ett har tagits emot väl av kunderna", skriver vd:n.
Analys
Investmentbolagens innehav
Analys
Investmentbolagens innehav
1 DAG %
Senast
Qliro
Igår, 15:22
Analys: Lovande tendenser hos Qliro
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 501,57