Är Mips utmaningar kortsiktiga?

Kommentar Efter förra veckans vinstvarning straffades hjälmteknikbolaget Mips rejält på börsen. Bolaget flaggade för en försvagad efterfrågan och höjda varulager hos återförsäljare. Vikten av affärsområdet Säkerhet blir allt tydligare när konsumentens köpkraft viker.

Investerarnas oro kring en svagare konsument blev tydligt bekräftad i förra veckan när flertalet konsumentberoende bolag vinstvarnade. Vinstvarningen från Mips saknade siffror men budskapet var tydligt; förra årets jämförelsetal blir svåra att mäta sig mot och bolagets försäljning och resultat kommer påverkas negativt på grund av rådande marknadsläge. Även om bolaget står inför en utmaning kommande kvartal, har det en historik av kraftig tillväxt, hög lönsamhet och en bevisad skalbar affärsmodell.

Med missionen att ge världen säkrare hjälmar har Mips tagit fram en patenterad hjälmteknik bestående av ett lågfriktionslager som installeras i hjälmar och som dämpar rotationskraften vid ett kraftigt fall eller slag mot huvudet. Bakom teknologin ligger mer än 25 års FoU från bland annat den svenska hjärnkirurgen och medgrundare Hans Von Holst. Mips bedrivs idag som ett ingrediensbolag och säljer inga egna hjälmar. Tillverkning, marknadsföring och försäljning av hjälmar sker genom deras olika samarbetspartners. Bland dess finns välkända märken som Giro, Bell och Scott.

Idag är Mips världsledande inom sin nisch och den gula markeringen på vänstra sidan av hjälmen ser du nästan överallt, oavsett om du befinner dig i skidbacken eller trängs bland cyklister på cykelbanan. Under 2021 såldes drygt 12 miljoner hjälmar innehållandes bolagets teknik, nästan en fördubbling från året innan. En försäljning på totalt 12 miljoner hjälmar gav en nettoomsättning om totalt 600 miljoner för helåret 2021 och en vinst före skatt på dryga 300 miljoner.  

Affären finns i tre huvudkategorier bestående av Sport, Motorcykel och Säkerhet. Under andra kvartalet i år stod kategorin Sport för nästan hela Mips försäljning och växte med 48 procent jämfört med motsvarande kvartal 2021. Inom Sport säljs tekniken främst till cykelhjälmar men kategorin omfattar även snösport, ridsport och olika lagsporter. Försäljningen inom Motorcykel och Säkerhet stod tillsammans för endast sex procent av bolagets intäkter under andra kvartalet 2022.

Kategorin Säkerhet som främst innefattar bygghjälmar har idag obetydliga försäljningsvolymer men är enligt bolaget en viktig del för framtida tillväxt. Förutom att det minskar beroendet av konsumenten bedöms marknaden för säkerhetshjälmar vara betydligt större än både sport- och motorcykelhjälmar tillsammans.

Inom Säkerhet finns idag tio varumärken som erbjuder hjälmar med Mips integration. I slutet på april lanserades ett samarbete med Uvex som är en av världens största tillverkade av säkerhetshjälmar. Inte långt därefter lanserades dessutom ett samarbete med Arco som är en av Storbritanniens största återförsäljare av säkerhetsutrustning.

Idag finns det ingen tydlig konkurrent som kan mäta sig mot Mips framgång. I takt med att medvetenheten kring rotationsteknik ökar är det dock rimligt att tro att fler aktörer kommer etablera sig på marknaden, samtidigt har Mips ett stort försprång i form av många års forskning, utveckling och ett antal starka patent. De har även framgångsrikt byggt sitt varumärke genom kravet att synas på varje hjälm, oavsett märke och modell. Med tanke på marknadens storlek bör det dock finnas plats för fler aktörer utan att skada Mips tillväxt nämnvärt.

Fem analytiker täcker Mips och utifrån dagens estimat handlas aktien på P/e 30. Bolaget är i dagsläget skuldfritt och hade vid utgången av första halvåret 2022 likvida medel och kortsiktiga placering om 400 miljoner.

  22e 23e 24e
Omsättning MSEK  760 888 1081
Omsättningstillväxt, % 25 17 22
Rörelsemarginal, % 48 50 52
P/e 30 25 20

 

Även om bolaget pekar på en kortsiktig förändring i efterfrågan finns det risk för att den negativa trenden hos konsumenten fortsätter längre än bolaget beräknar samtidigt som volymerna inom Säkerhet och Motorcykel inte lyckas väga upp för den försämrade försäljningstillväxten inom Sport.

Vid utgången av förra veckan var drygt 12 procent av kapitalet i Mips blankat vilket gör den till en av börsens mest blankade aktier.

målen för 2027 handlas aktien på låga P/e-tal. Kortsiktigt är det dock inte mycket som talar för aktien, mer än ett allmänt förändrat sentiment på börsen. Orkar man dock se minst ett par år framåt och vågar tro på ledningens förmåga att exekvera på målen ser bolagets värderings betydligt mer aptitlig ut. Med bolagets historik, bruttomarginaler och långsiktiga möjligheter är det svårt att tro att du någonsin får köpa Mips på låga värderingsmultiplar.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Mips Neutral 339,50 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -