Rekordresultat av LVMH lovar gott

Ökad efterfrågan på bolagets produkter i USA, Europa och Japan ligger bakom årets rekordresultat. Ett ökat internationellt resande och återöppning av Kina skapar förutsättningar för ett bra 2023 för lyxvarukonglomeratet LVMH.

placera-redaktionellt-2021-lvmh_600.png

27 januari, 2023

LVMH redovisar en ökad omsättning till 22,7 miljarder euro under fjärde kvartalet jämfört med samma period året innan. Det motsvarar en organisk tillväxt på 9 procent och är högre än förhandstipsen på 7 procent.

placera-redaktionellt-2018-LVMH_klockor.png

Efterfrågan var störst i Japan där omsättningen växte 29 procent under kvartalet, följt av Europa med 22 procent. På den stora USA-marknaden var tillväxten 7 procent. Asien exklusive Japan gav en blandad efterfrågan men resulterade i en nedgång på totalt 8 procent.

Den asiatiska inbromsningen under det fjärde kvartalet orsakades av Kina där slopandet av nolltoleranspolitiken mot covid-19 lett till stora smittvågor.Enligt finanschefen Jean-Jacques Guiony spred sig pandemin som en löpeld i lager, butiker och distributionsnätverk, vilket påverkade marginalerna negativt under kvartalet. “Alla var sjuka, så enkelt är det”, sade han och tillade att situationen förbättrats efter årsskiftet.

För helåret 2022 steg den rapporterade omsättningen 23 procent till 79,2 miljarder euro. Organisk tillväxt när bolaget räknar bort valutaeffekter var 17 procent. Valutaeffekten motsvarade således 6 procentenheter och relateras till en svagare euro mot både US dollarn och den kinesiska valutan.

placera-redaktionellt-2021-LVMHBild270123.png

Den geografiska efterfrågan var starkast i Europa och Japan med 35 respektive 31 procents ökning. USA hade en tillväxt på 15 procent, enligt bolagsledningen har en hel del inköps gjorts av amerikanska turister i Europa i spåren av den starka US dollarn.

I Asien exklusive Japan var försäljningen oförändrad under 2022. Men bolagsledningen tror på en stark återhämtning i Kina. De ser redan fulla butiker i Macau som nu slopat alla inreserestriktioner.

LVMH stängde alla butiker i Ryssland den 6 mars till följd av invasionen av Ukraina. Den ryska marknaden uppskattas stå för mindre än 1,5 procent av omsättningen inom hela koncernen.

LVMH:s största och lönsammaste affärsområde, Mode och lädervaror, fortsatte att driva på försäljningstillväxten under 2022. Mode och lädervaror står för 49 procent av bolagets totala omsättning. Den rapporterade försäljningen ökade med 35,2 procent. Den organiska tillväxten var nära 20 procent.

Affärsområde
2022
2021
Tillväxt
Andel av totaloms.
Mode & lädervaror
38 684
30 896
25,2%
48,9%
Selektiv detaljhandel
14 852
11 754
26,4%
18,8%
Klockor & smycken
10 581
8 964
18,0%
13,4%
Parfym & kosmetik
7 722
6 608
16,9%
9,8%
Vin & spritdrycker
7 099
5 974
18,8%
9,0%
Totalt
79 184
64 215
23,3%
Källa: LVMH rapporterade siffror

Bakom försäljningsframgången ligger fortsatt stor efterfrågan på flaggskeppsmärkena Louis Vuitton och Christian Dior. Även de mindre modehusen Celine, Fendi, Loroa Piana och Marc Jacobs ökade sina marknadsandelar under fjolåret.

Värt att notera är att Louis Vuittons intäkter översteg 20 miljarder euro för första gången någonsin och har fördubblat försäljningen jämfört med 2018.

Näst största affärsområdet, Selektiv detaljhandel, är rapportens stora överraskning. Affärsområdet ökade den rapporterade försäljningen med drygt 26 procent. Efterfrågan är främst drivet av att kunderna åter kommit tillbaka till Sephora-butikerna som stärkt sin position som marknadsledare av skönhetsprodukter efter nedstängningar.

LVMH:s tredje största affärsområde, Klockor och smycken, ökade den rapporterade försäljningen med 18 procent. Den amerikanska juveleraren Tiffanys som är LVMH:s senaste storförvärv fortsätter att imponera och hade ett rekordresultat. Bolagets premiumjuvelprodukter hade en stark efterfrågan och fördubblade omsättningen under fjolåret.

Även den italienska juveleraren och klocktillverkaren Bulgari hade en bra efterfrågan på både juveler och klockor. Klockmärket TAG Heuer sticker också ut med en bra efterfrågan. Enligt bolaget tror man att affärsområdet passar bra in i en inflationsmiljö, då både guld och klockar gynnas av det.

Ledningen säger att man har god kontroll på kostnaderna. De ser en fortsatt god efterfrågan på bolagets produkter under 2023, trots en utmanande makromiljö.

Rörelseresultatet växte precis som omsättningen med 23 procent från 17,1 miljarder euro till 21 miljarder euro för 2022. Rörelsemarginalen sjönk för första gången på länge till 26,6 procent, från 26,7 procent året före.

Marginaltappet förklaras av ökade marknadsföringskostnader som bolagsledningen räknar med att det betalar sig genom ökad försäljning under 2023. Analytikernas förväntningar på rörelsemarginalen de närmaste åren är en expansion till 27,8 procent i år och 28,9 procent för 2025.

Nettovinsten blev 14,1 miljarder euro för helåret 2022, jämfört med 12,0 miljarder euro 2021. Det motsvarar en vinsttillväxt på 17 procent. Här påverkades nettoresultatet av ett negativt finansnetto på närmare 900 miljoner euro. Det var en kombination av värdeförändringar i intressebolag som justerats ned och en tuffare miljö med högre räntor.

Direktavkastningen är inte särskilt hög, men utdelningstillväxten har varit 19 procent per år den senaste femårsperioden. Årets totala utdelning ökade med 20 procent till 12 euro. 5 euro betalades ut 5 december och nästa utbetalning på 7 euro är den 20 april.

LVMH
2021A
2022A
2023E
2024E
2025E
Omsättning, MEUR
64 215
79 184
87 687
90 563
98 316
Omsättningstillväxt, %
43,8%
23,3%
10,7%
3,3%
8,6%
Rörelsemarginal, %
26,7
26,6
27,8
28,2
28,9
Rörelseres. Ebit, MEUR
17 151
21 055
24 346
25 507
28 369
Nettovinst, MEUR
12 036
14 084
16 325
17 570
19 802
Vinst/aktie, EUR
23,9
28,0
33,3
34,6
39,1
Utdelning
10,0
12,0
13,7
15,1
16,7
Källa: Factset

LVMH-aktien handlas oförändrat efter rapporten. Men det ska ställas till årets uppgång som varit hela 17 procent, till stor del drivet av Kinas återöppnande och ett ökat internationellt resande.

Placera tycker att det finns flera intressanta faktorer som talar för LVMH och att det finns potential för stigande kurser på sikt.

LVMH:s värdering på 24 är under det historiska snittet och jämfört med konkurrenterna. På 2025 års vinstestimat är p/e-tals värderingen endast 20,5, vilket är billigt med tanke på att den historiska tillväxten inte ser ut att avta.

LVMH
2021A
2022A
2023E
2024E
2025E
P/E-tal
33,5
28,5
24,0
23,1
20,5

Ser vi på snittet för LVMH-aktiens riktkurs hos analytikerna finns det en mindre potential för kursuppgång. Riktkursen ligger i skrivandet stund på 817 euro. Högsta riktkursen är på 1 000 euro och vi tror att marknaden kommer att fortsätt justera upp riktkursnivån.

placera-redaktionellt-2021-270123lvmhgraf.png

Det finns en krydda, LVMH som har en historik av lyckade förvärv. LVMH har inte gjort några förvärv under 2022. De har stärkt balansräkningen och minskat nettoskulden från 9,6 till 9,2 miljarder euro och det fria kassaflödet var 10,1 miljarder euro för 2022. Det fria kassaflödet sjönk beroende på en ökad investeringstakt i flera butiker.

Den solida helårsrapporten förstärker vår syn på bolagen. Vi är fortsatt positiva till LVMH, där huvudargumenten är dels potentialen för ett värderingslyft i kombination med fortsatt uppjusterade vinstprognoser från marknadens aktörer.

Vi tror att koncernen fortsätter att överraska med fortsatt stark försäljning i spåren på ett nyöppnat Kina och ökat internationellt resande.

Gå till Placera.se och läs fler artiklar

Vill du ha koll på vad som händer på fondmarknaden+ Prenumerera på mitt nyhetsbrev som kommer en gång i månaden och är helt gratis. Här lägger du upp din kostnadsfria prenumeration på nyhetsbrevet.

Följ mig gärna på Twitter

Följ Placera på Facebook , LinkedIn, Twitter,  YouTube och Soundcloud

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

OMX Stockholm 30

1 DAG %

3,11%

Senast

2 525,24

1 mån
Loading market data...
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Palutko Macéus
Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.
Affärsvärlden
AFV
Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.
Annons
Introduce
för börsens små- och medelstora företag.
Annons
Investtech
Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.