Rekordresultat av LVMH lovar gott

Rapportkommentar Ökad efterfrågan på bolagets produkter i USA, Europa och Japan ligger bakom årets rekordresultat. Ett ökat internationellt resande och återöppning av Kina skapar förutsättningar för ett bra 2023 för lyxvarukonglomeratet LVMH.

LVMH redovisar en ökad omsättning till 22,7 miljarder euro under fjärde kvartalet jämfört med samma period året innan. Det motsvarar en organisk tillväxt på 9 procent och är högre än förhandstipsen på 7 procent.

Efterfrågan var störst i Japan där omsättningen växte 29 procent under kvartalet, följt av Europa med 22 procent. På den stora USA-marknaden var tillväxten 7 procent. Asien exklusive Japan gav en blandad efterfrågan men resulterade i en nedgång på totalt 8 procent.

Den asiatiska inbromsningen under det fjärde kvartalet orsakades av Kina där slopandet av nolltoleranspolitiken mot covid-19 lett till stora smittvågor.

Enligt finanschefen Jean-Jacques Guiony spred sig pandemin som en löpeld i lager, butiker och distributionsnätverk, vilket påverkade marginalerna negativt under kvartalet. “Alla var sjuka, så enkelt är det”, sade han och tillade att situationen förbättrats efter årsskiftet.

För helåret 2022 steg den rapporterade omsättningen 23 procent till 79,2 miljarder euro. Organisk tillväxt när bolaget räknar bort valutaeffekter var 17 procent. Valutaeffekten motsvarade således 6 procentenheter och relateras till en svagare euro mot både US dollarn och den kinesiska valutan.

Den geografiska efterfrågan var starkast i Europa och Japan med 35 respektive 31 procents ökning. USA hade en tillväxt på 15 procent, enligt bolagsledningen har en hel del inköps gjorts av amerikanska turister i Europa i spåren av den starka US dollarn.

I Asien exklusive Japan var försäljningen oförändrad under 2022. Men bolagsledningen tror på en stark återhämtning i Kina. De ser redan fulla butiker i Macau som nu slopat alla inreserestriktioner.

LVMH stängde alla butiker i Ryssland den 6 mars till följd av invasionen av Ukraina. Den ryska marknaden uppskattas stå för mindre än 1,5 procent av omsättningen inom hela koncernen.

LVMH:s största och lönsammaste affärsområde, Mode och lädervaror, fortsatte att driva på försäljningstillväxten under 2022. Mode och lädervaror står för 49 procent av bolagets totala omsättning. Den rapporterade försäljningen ökade med 35,2 procent. Den organiska tillväxten var nära 20 procent.

 

Affärsområde 2022 2021 Tillväxt   Andel av totaloms.
Mode & lädervaror 38 684 30 896 25,2%   48,9%
Selektiv detaljhandel 14 852 11 754 26,4%   18,8%
Klockor & smycken 10 581 8 964 18,0%   13,4%
Parfym & kosmetik 7 722 6 608 16,9%   9,8%
Vin & spritdrycker 7 099 5 974 18,8%   9,0%
Totalt 79 184 64 215 23,3%    
Källa: LVMH rapporterade siffror          

 

Bakom försäljningsframgången ligger fortsatt stor efterfrågan på flaggskeppsmärkena Louis Vuitton och Christian Dior. Även de mindre modehusen Celine, Fendi, Loroa Piana och Marc Jacobs ökade sina marknadsandelar under fjolåret.

Värt att notera är att Louis Vuittons intäkter översteg 20 miljarder euro för första gången någonsin och har fördubblat försäljningen jämfört med 2018.

Näst största affärsområdet, Selektiv detaljhandel, är rapportens stora överraskning. Affärsområdet ökade den rapporterade försäljningen med drygt 26 procent. Efterfrågan är främst drivet av att kunderna åter kommit tillbaka till Sephora-butikerna som stärkt sin position som marknadsledare av skönhetsprodukter efter nedstängningar.

LVMH:s tredje största affärsområde, Klockor och smycken, ökade den rapporterade försäljningen med 18 procent. Den amerikanska juveleraren Tiffanys som är LVMH:s senaste storförvärv fortsätter att imponera och hade ett rekordresultat. Bolagets premiumjuvelprodukter hade en stark efterfrågan och fördubblade omsättningen under fjolåret.

Även den italienska juveleraren och klocktillverkaren Bulgari hade en bra efterfrågan på både juveler och klockor. Klockmärket TAG Heuer sticker också ut med en bra efterfrågan. Enligt bolaget tror man att affärsområdet passar bra in i en inflationsmiljö, då både guld och klockar gynnas av det.

Ledningen säger att man har god kontroll på kostnaderna. De ser en fortsatt god efterfrågan på bolagets produkter under 2023, trots en utmanande makromiljö.

Rörelseresultatet växte precis som omsättningen med 23 procent från 17,1 miljarder euro till 21 miljarder euro för 2022. Rörelsemarginalen sjönk för första gången på länge till 26,6 procent, från 26,7 procent året före.

Marginaltappet förklaras av ökade marknadsföringskostnader som bolagsledningen räknar med att det betalar sig genom ökad försäljning under 2023. Analytikernas förväntningar på rörelsemarginalen de närmaste åren är en expansion till 27,8 procent i år och 28,9 procent för 2025.

Nettovinsten blev 14,1 miljarder euro för helåret 2022, jämfört med 12,0 miljarder euro 2021. Det motsvarar en vinsttillväxt på 17 procent. Här påverkades nettoresultatet av ett negativt finansnetto på närmare 900 miljoner euro. Det var en kombination av värdeförändringar i intressebolag som justerats ned och en tuffare miljö med högre räntor.

Direktavkastningen är inte särskilt hög, men utdelningstillväxten har varit 19 procent per år den senaste femårsperioden. Årets totala utdelning ökade med 20 procent till 12 euro. 5 euro betalades ut 5 december och nästa utbetalning på 7 euro är den 20 april.

LVMH 2021A 2022A 2023E 2024E 2025E
Omsättning, MEUR 64 215 79 184 87 687 90 563 98 316
Omsättningstillväxt, % 43,8% 23,3% 10,7% 3,3% 8,6%
Rörelsemarginal, % 26,7 26,6 27,8 28,2 28,9
Rörelseres. Ebit, MEUR 17 151 21 055 24 346 25 507 28 369
Nettovinst, MEUR 12 036 14 084 16 325 17 570 19 802
Vinst/aktie, EUR 23,9 28,0 33,3 34,6 39,1
Utdelning 10,0 12,0 13,7 15,1 16,7
Källa: Factset          

 

LVMH-aktien handlas oförändrat efter rapporten. Men det ska ställas till årets uppgång som varit hela 17 procent, till stor del drivet av Kinas återöppnande och ett ökat internationellt resande.

Placera tycker att det finns flera intressanta faktorer som talar för LVMH och att det finns potential för stigande kurser på sikt.

LVMH:s värdering på 24 är under det historiska snittet och jämfört med konkurrenterna. På 2025 års vinstestimat är p/e-tals värderingen endast 20,5, vilket är billigt med tanke på att den historiska tillväxten inte ser ut att avta.

LVMH 2021A 2022A 2023E 2024E 2025E
P/E-tal 33,5 28,5 24,0 23,1 20,5

 

Ser vi på snittet för LVMH-aktiens riktkurs hos analytikerna finns det en mindre potential för kursuppgång. Riktkursen ligger i skrivandet stund på 817 euro. Högsta riktkursen är på 1 000 euro och vi tror att marknaden kommer att fortsätt justera upp riktkursnivån.

Det finns en krydda, LVMH som har en historik av lyckade förvärv. LVMH har inte gjort några förvärv under 2022. De har stärkt balansräkningen och minskat nettoskulden från 9,6 till 9,2 miljarder euro och det fria kassaflödet var 10,1 miljarder euro för 2022. Det fria kassaflödet sjönk beroende på en ökad investeringstakt i flera butiker.

Den solida helårsrapporten förstärker vår syn på bolagen. Vi är fortsatt positiva till LVMH, där huvudargumenten är dels potentialen för ett värderingslyft i kombination med fortsatt uppjusterade vinstprognoser från marknadens aktörer.

Vi tror att koncernen fortsätter att överraska med fortsatt stark försäljning i spåren på ett nyöppnat Kina och ökat internationellt resande.

Gå till Placera.se och läs fler artiklar

Vill du ha koll på vad som händer på fondmarknaden+ Prenumerera på mitt nyhetsbrev som kommer en gång i månaden och är helt gratis. Här lägger du upp din kostnadsfria prenumeration på nyhetsbrevet.

Följ mig gärna på Twitter

Följ Placera på Facebook , LinkedInTwitter,  YouTube och Soundcloud

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -