Bolaget ska "trimma"
Volvos justerade rörelsemarginal har sjunkit till 10,6% från 12% förra året.
"Det är klart att det ligger i vårt intresse att hela tiden säkerställa att vi har en bra marginalutveckling", säger Lundstedt även om han, baserat på var vi är i cykeln samt osäkerhetsfaktorer, tycker den är "klart godkänd".
"Det är framförallt Nordamerika och lastvagnar vi behöver hålla ögonen på nu. Spela bollen där den ligger, vara säkra på att vi använder de flexibilitetsverktyg vi har och komma i kapp kurvan. Vi ligger lite efter kurvan där det gäller anpassningen. Så det är nog kanske den viktigaste prioriteringen för oss. Men med det sagt som jag sa också, vi tror ju väldigt mycket på Nordamerika så vi får inte vara övernervösa nu och göra fel grejer utan vi ska påverka det vi kan."
Martin Lundstedt säger att bolaget behöver komma i balans gällande efterfrågan och produktionsnivåer.
"Vi ligger fortfarande efter. Den har korrigerats snabbare än vi hade räknat med beroende på de här osäkerhetsfaktorerna", säger han och lägger till:
"Sen handlar det om att att helt enkelt trimma tills kunderna börjar återvända för det kommer de göra i Nordamerika. Det underliggande behovet finns där, ersättningsbehovet finns där. Och när det kommer, då är vi i pool position för då har vi liksom trimmat. Vi har ett nytt produktprogram, vi har mer kapacitet än vad vi haft tidigare och vi ligger rätt när det gäller vår kostnadsmassa och då kommer vi få en bra hävstång."