Får Nokian Tyres fäste igen?

Aktieanalys Efter att ha lämnat Ryssland är den finska däckbjässen Nokian Tyres tvingade att växla upp produktionen på annat håll och det är varken billigt eller snabbt åtgärdat. Frågan är om motgångarna redan är inprisade i aktiekursen nu.

Rysslands attack på Ukraina för ett drygt år sedan har drabbat många börsbolag hårt, och bland de allra hårdast drabbade är den finska däcktillverkaren Nokian Tyres. Eller Nokian Renkaat som bolaget heter på hemmaplan.

Ryssland var inte bara en viktig marknad för Nokian, det var även ett stort tillverkningsland där den största av bolagets tre fabriker var belägen. Kriget stoppade möjligheten att fortsätta exportera däck från Ryssland till Europa och en försäljning av den ryska verksamheten till Tatneft värd 400 miljoner euro signerades i oktober.

Affären gick slutligen i lås så sent som förra veckan men då hade slutsumman fallit till 285 miljoner euro. Snöpligt med en klart lägre betalning förstås men givet all osäkerhet som omgärdar situationen i Ryssland ändå en viss lättnad.  

Inte minst med tanke på att Nokian bara dagar efter Rysslandsavtalet i höstas beslutade att de kvarvarande tillverkningsenheterna i Nokia i Finland och Dayton i USA skulle kompletteras med en helt ny fabrik i Rumänien. Det blir en modern enhet som ska vara redo att skeppa ut däck till kunder i Centraleuropa från 2025 och det blir branschens första koldioxidfria fabrik.

Det innebär samtidigt en rejäl investering på totalt 650 miljoner euro, vilket kan ställas i relation till hela Nokians börsvärde som är nere på 1,1 miljarder euro för närvarande.

Ytterligare ett grepp för att kompensera det ryska bortfallet är att Nokian kommer att börja sälja däck som är kontraktstillverkade, men som är utvecklade och testade i de egna anläggningarna för att garantera kvaliteten. Ett upplägg som kickar in med effekt i slutet av 2023.

Kort sagt har bolaget tvingats lappa och laga och ompröva mycket av sin verksamhet det senaste året och utifrån de förutsättningarna såg helåret 2022 ändå inte så blodigt ut på ytan. Omsättningen ökade med 4 procent och den underliggande rörelsemarginalen hölls uppe hyggligt med ett utfall på 12,5 procent mot 19 procent under 2021.

Tar man hänsyn till nedskrivningar kopplat till Ryssland och andra omstruktureringar blinkar resultatet dock rejält rött. Och bakom valutalyft och stora prishöjningar var volymtrenden i det största segmentet, personbilsdäck, snabbt vikande för varje kvartal.

Med kontraktstillverkning, fabriksbygge i Rumänien och kapacitetsökningar i Nokia-fabriken väntar nu något av en nystart för bolaget. Någon kickstart blir det däremot inte att döma av de guidningar som bolaget lämnade i bokslutet för en dryg månad sedan.

Första halvåret 2023 väntas bli svagt till följd av säsongseffekter och kapacitetsbegränsningar inom personbilsdäck och samtidigt varnar Nokian för att marknaden för tunga fordon kan påverkas negativt av en sämre konjunktur. Den underliggande rörelsemarginalen spås falla ner till intervallet 6-8 procent, och det är en vinst som ska hämtas hem under det andra halvåret.

Osäkra marknader och vinster som ska komma längre fram i tiden är besked som sällan drar ned applåder på börsen och aktieägarna i Nokian åkte mycket riktigt på en ny smäll i samband med rapporten. Aktien har sedan fortsatt nedåt och sedan förra årsskiftet är nedgången nu över 75 procent. Kursen är därmed nere och nosar på finanskrisnivåer.

I förhållande till sin egen vinst- och kurshistorik kan man tycka att Nokians starka lokala positioner inte värderas särskilt högt just nu. Finländarna, som 1934 var först i världen med däck särskilt anpassade för vinterförhållanden, har trots allt en ledande ställning i det vinterdäckstäta Norden.

Nordamerika med tonvikt på Kanada och norra USA är samtidigt ett intressant tillväxtben, och regionen Övriga Europa ska man på sikt kunna växa i och serva med volymer från Rumänien.

Har aktien rent av blivit orättvist hårt pressad?

Svaret beror lite på tidsperspektivet. Räknat på årets och nästa års förväntade vinster ligger p/e-talet på 21 respektive 12 enligt S&P Global och det är högt i en volatil bransch. Det är också högt jämfört med i princip alla andra stora däcktillverkare som Goodyear, Continental, Toyo, Pirelli och Bridgestone.

  2021A 2022A 2023E 2024E
Intäkter, MEUR 1714 1776 1387 1522
Ebit-marginal 15,6% -6,6% 5,7% 8,2%
Vinst/aktie MEUR 1,5 -1,3 0,4 0,7
Utdelning/aktie MEUR 0,6 0,6 0,3 0,4
Källa: S&P        

 

Sett till skuldjusterade multiplar i förhållande till rörelsevinsten ligger Nokian visserligen lite mer i linje med sektorn, men å andra sidan kommer de stora investeringarna som väntar i Rumänien att tära på kassaflödet framöver. Att bygga en helt ny fabrik innebär också risk för förseningar och ineffektivitet innan den är intrimmad.

Står alla stjärnor rätt är det inte alls otänkbart att Nokian har satt sig själv i en guldsits framåt 2025 och 2026, med ny kapacitet i moderna fabriker, men att ta sig dit kräver tunga investeringar under ett osäkert konjunkturförlopp.

Läget påminner en del om att ge sig ut i vinterväder med ett oprövat fordon. Det kan sluta lyckligt men man gör bäst i att hålla avstånd eller ännu hellre helt avstå att sätta sig i bilen tills sikten klarnar.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Nokian Renkaat Oyj Neutral 8,01 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -